Klassiske indvendinger angående temauger og lignende: -Eleverne syntes det er en form for friuger -Lærerne syntes de får for lille timeandel i forløbet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Formålet med kurset Undervisningsministeriets hensigt med undervisningen på kurset beskrives i undervisningsplanen således: Formålet med uddannelsen.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Et væksthus for børn og voksne
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Lærerprofessionen.
Evaluering.
Kladde til informationsdias
Projektarbejde En praksishistorie.
Tværfagligt undervisningsforløb
Fagets formål, fokus og fagmål
Lærerprofessionen - en definition.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tidsplan for eksamen 40s umd
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Bæredygtighed – Naturfag
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
De seks bedste billeder fra gruppen
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Evaluering.
Almen Didaktik Indhold og form
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Klassiske indvendinger angående temauger og lignende: -Eleverne syntes det er en form for friuger -Lærerne syntes de får for lille timeandel i forløbet -Lærerne har svært ved at se deres fags trinmål i forløbet -Forældre har svært ved at se idéen med ”sådan noget pjat” -Skoleledelse syntes det er for dyrt

Tanker, refleksioner, begrundelser og mål for AD-plan for emnet “Skoven” Efter valg af fag der skal indgå i undervisningsforløbet “Skoven” er disses trinmål gennemgået og indarbejdet i en didaktisk model med inspiration fra Hiim og Hippe. Vore didaktiske overvejelser og begrundelse for den valgte model skal findes i at der i netop denne tilgang sættes fokus på såvel de faglige, social og de affektive mål herunder forundring, nysgerrighed, fantasi. Vi mener at den valgte model tilgodeser både de enkelte fags trin-mål (faglige mål) såvel som de sociale og affektive mål. Begrundelsen for at vi i størst muligt omfang forlægger læringsprocesserne til netop skoven og naturen er til dels funderet i Freire´s tanker om Empowerment. Opdelingen i grupper og workshops tager sit teoretiske udgangspunkt i Vygotsky´s tanker om læring i socialt samspil. Overvejelserne og begrundelserne for valget af evaluering/vurderingform. Vi har valgt flere tilgange hertil: -Log-bog og opfølgning herpå, altså en summativ evaluering -Procesevaluering, samtaleevaluering af dagens indtryk i de enkelte grupper. -Sidste og endelige vurdering af elevernes udbytte af forløbet sker dag 10 i forløbet(fredag) hvor elevernes selvproducerede emner indgår i en art “story-telling.

Indledende overvejelser iht. Folkeskolelovens §§ 1, 5. § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. § 5. Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger. Stk. 2. Undervisningen i den 9-årige grundskole gives inden for 3 fagblokke og omfatter for alle elever: a) Dansk på alle klassetrin. a) Idræt på alle klassetrin. b) Musik på klassetrin. b) Natur/teknik på klassetrin.

Faglige mål: Dansk: At tilegne sig viden om, forståelse for og færdighed i at opbygge Den gode fortælling At bruge skoven som inspiration og indgang til arbejdet med trinmålene for klasse At se Skoven som et Eventyr, et emne for undren. Natur/teknik: Forståelse for og viden om skovens dyr, kendetegn for naturskov og kulturskov At tilegne sig vinde om, forståelse for, og mulighed for at anvende denne viden som grundlag for at tage stilling til egen adfærd i naturen. Idræt: At fremme elvernes forståelse for, færdigheder i og grundlag for at anvende naturen som en oplagt mulighed for idrætslige handleformer Musik: At fremme elevernes evne til at kunne anvende musikinstrumenter fra forskellige instrumentgrupper i enkle sammenspilsarrangementer. Her med fokus på rytmeinstrumenterne Samt at anvende krop, stemme, musikinstrumenter og andre klangkilder i skabende musikalsk arbejde og skabe lydillustrationer over fortællinger, tekster eller billedforløb. (se evaluering)

Eksempel på overordnede emnemål for enkelte fag: Natur/teknik Vi arbejder i Natur/teknik med fokus på at eleverne : Oplever eksempler på naturanvendelse og naturbevarelse lokalt herunder skovdrift og fredning. Kender flere navne på dyr og planter samt de vigtigste kendetegn, der henfører dem til systematiske grupper. kender dyrs og planters forskellige levesteder og livsbetingelser, herunder behov for føde, luft, lys, vand og temperatur Stiller spørgsmål til planters og dyrs bygning og levevis ved brug af begreberne fødekæde, tilpasning, livsbetingelser Formulerer spørgsmål og fremsætte hypoteser på baggrund af iagttagelser, oplevelser og mindre undersøgelser

Sociale/affektive mål: • At kunne samarbejde uanset forudsætninger • At kunne forstå sig selv i en større sammenhæng • At kunne glædes ved at færdes i naturen • At kunne forundres over naturenfænomener • At kunne se og forstå sammenhænge mellem teori og praksis Præciseret formålsparagraf Der lægges fortsat vægt på, at eleverne i den danske skole skal udvikle alle sider af deres personlighed, dvs. at de skal udvikle sig emotionelt, intellektuelt, fysisk, socialt, etisk og æstetisk. Dette skal først og fremmest ske gennem den faglige undervisning, der tilrettelægges, så demo- kratisk dannelse, arbejdsglæde, fordybelse, kreativitet, engagement og et godt forhold mellem lærere og elever tilgodeses. Samtidig skal skolen bidrage til, at eleverne hver især bliver støttet i at udvikle sig alsidigt, herunder også samarbejdsevne, ansvarlighed, foretagsomhed, kreativitet, initiativ, engagement, særlige talenter og respekt for forskellighed. (Faghæfte 47 - Elevernes alsidige udvikling)

Uge 1 mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag Mødes på skolen, bussen kører kl fælles spisning med morgenmad der gives information for dagen. Maden er lavet af forældrene. Mødes på skolen, bussen kører kl fælles spisning med morgenmad der gives information for dagen. Maden er lavet af forældrene Mødes på skolen, bussen kører kl fælles spisning med morgenmad der gives information for dagen. Maden er lavet af forældrene Mødes på skolen, bussen kører kl fælles spisning med morgenmad der gives information for dagen. Maden er lavet af forældrene Mødes på skolen, bussen kører kl fælles spisning med morgenmad der gives information for dagen. Maden er lavet af forældrene Kl. 9 Opdeling af 5 grupper af 9 elever på tværs af klasserne. Disse sendes på orienteringsløb. Workshops 1 med instrument bygning. 1 med skovens dyr 1 med kulturskov. 1 med naturskov 1 Dansk/ historisk dag i skoven med Guide. Workshops 1 med instrument bygning. 1 med skovens dyr 1 med kulturskov. 1 med naturskov 1 Dansk/ historisk dag i skoven med Guide. Workshops 1 med instrument bygning. 1 med skovens dyr 1 med kulturskov. 1 med naturskov 1 Dansk/ historisk dag i skoven med Guide. Workshops 1 med instrument bygning. 1 med skovens dyr 1 med kulturskov. 1 med naturskov 1 Dansk/ historisk dag i skoven med Guide. Kl. 13 Oprydning i grupperne Kl. 13 Oprydning i grupperne Kl. 13 Oprydning i grupperne Kl. 13 Oprydning i grupperne Dagen slutter Evaluering af dagen i grupper Vi er tilbage kl Lektier der skrives i logbog Dagen slutter Evaluering af dagen i grupper Vi er tilbage kl Lektier der skrives i logbog Dagen slutter Evaluering af dagen i grupper Vi er tilbage kl Lektier der skrives i logbog Dagen slutter Evaluering af dagen i grupper Vi er tilbage kl Lektier der skrives i logbog Dagen slutter Evaluering af dagen i grupper Vi er tilbage kl Lektier der skrives i logbog

Eksempel på forløb: Orienteringsløb (Idræt, Musik og Natur/Teknik): Orienteringsløb strækker sig over 6-7 kilometer. Der er 6 poster i alt, hvilket vil sige 1 post per ca meter. Opgaver ved poster: -Brug af kort og kompas. -Naturens vejvisere (mos sidder på den nordlige side af træerne - vestenvinden får træerne til at hælde mod øst) -Skovens dyr -Trille træstamer -Skovens træer -Lave lyde med naturens materialer

mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag Mødes på skolen, bussen kører kl fælles spisning med morgenmad der gives information for dagen. Maden er lavet af forældrene. Mødes på skolen, bussen kører kl fælles spisning med morgenmad der gives information for dagen. Maden er lavet af forældrene Mødes på skolen, bussen kører kl fælles spisning med morgenmad der gives information for dagen. Maden er lavet af forældrene Mødes kl. 8 På skolen. Opsamling i de forskellige Grupper.. Der mødes kl. 8 På skolen. Der arbejdes i de forskellige grupper med det planlagte. Workshops 1 med instrument bygning. 1 med skovens dyr 1 med kulturskov. 1 med naturskov 1 Dansk/ historisk dag i skoven med Guide. Indsamling af ting fra naturens spisekammer. Etablering af bål. Opleve SKOVEN På ny ud fra Egne tanker og refleksion/ undren Der reflekteres og ide bank i de forskellige grupper De sidste to timer fremvises det for de andre grupper./evt. andre klasser Kl. 13 Oprydning i grupperne Dagen slutter Evaluering af dagen i grupper Vi er tilbage kl Lektier der skrives i logbog Dagen slutter Evaluering af dagen i grupper Vi er tilbage kl Lektier der skrives i logbog Ide banken= Inspiration til plancher og til digte/ eventyr der skal skrives dagen efter. Hver gruppe beslutter hvad de vil lave fredag. Dagen slutter Evaluering af dagen i grupper Vi er tilbage kl Lektier der skrives i logbog Uge 2

Eksempel på didaktisk model udmøntet i aktivitet DagMålIndholdRammeMetode/akti vitet Lærings- forudsætnin ger Evaluering Tirsdag Maddag At eleverne tilegner sig viden om, forståelse for og kan anvende de muligheder for føde der findes i skoven. Dertil forståelse for omgang med åben ild i naturen. Indsamling af ting fra naturens spisekammer. Etablering af bål 9 elever, 1 lærer, ildstål indsamlede materialer fra skoven hhv brænde, bær, blade, rødder, svampe o.l. Læreroplæg vejlederrolle workshop Intro dag uge 32 samt elevernes forundrings- spørgsmål. Hertil kommer elevernes erfaringer fra tidligere workshops samtale, interwiev og logbøger for de enkelte dage

Sidst: Naturen er fantastisk SLUT