Design – en definition Dyrehaveskolen
Designpolitik for Dyrehaveskolen Skolen vil arbejde på at inddrage design som et ekstra fokuspunkt i undervisningen. Enten i form af nye vinkler på allerede kendte undervisningsforløb, eller som et selvstændigt emne indenfor de eksisterende fag. Der arbejdes på at synliggøre design i forhold til en række overordnede temaer. Både teoretisk i forhold til en skærpet opmærksomhed på og forståelse for det design, som omgiver os i hverdagen. Godt og dårligt design kan diskuteres i forhold til udseende, anvendelighed og holdbarhed. Og de større klasser kan sætte fokus på bæredygtighed og ressourceproblematikker. Praktisk design kan inddrages som temaundervisning, hvor design-processen kan opleves gennem forskellige opgaver. Hen over et skoleforløb kan der stilles opgaver, der rummer forskellige friheds-grader i forhold til krav til anvendelighed, æstetik og originalitet. Konkret design kan omfatte opgaver, hvor designbegrebet udvides til områder, hvor der ikke umiddelbart er tilknyttet et konkret produkt som fx musikkomposition, spil, hjemmesiders opbygning og layout. Dyrehaveskolen
Eksempler på designprocesser Idé Alle nye produkter starter med en idé. Idébeskrivelse Hvem har behovet? Hvorfor er der behov? Hvordan skal det bruges? Undersøgelse Hvem er potentielle forbrugere ? Er der lignende produkter? Hvilke ligheder og forskelle el. mangler er der i lignende produkter Forslag til design Alle mulige ideer til at løse opgaven. Dyrehaveskolen
Eksempler på designprocesser Designproces 1 fortsat Specifikationer Eksempelvis: Hvad må det veje? Hvad må det koste? Hvilke materialer? etc. Evaluering Lever designet op til det, der skulle opnås eller løses? Udvikling Arbejd med et designforslag. Beskriv model, prototype m.m. Dyrehaveskolen
Designproces 2 Design-proces får idé Hoved får idé Hånd bear-bejder idé Hver gang, der sker en trans-mission mellem ”hoved” og ”hånd”, kvalificeres og bredes designideen ud. Dyrehaveskolen
Designproces 3 Ideer skabes Ideer udvikles til færdigt produkt Ideer realiseres i praksis Dyrehaveskolen
Krav I Kolding Kommune skal arbejdet med design integreres i alle fag. For at sikre dette skal den enkelte skole udarbejde en designplan. Designplanen skal lægges på skolens hjemmeside. Planen skal bygge på de trinmål, som eksisterer for hvert fag og skal således angive, hvilke designmål skolen ønsker at opnå efter hvert trin inden for emnerne. Æstetisk innovation (læren om den æstetiske kreative proces og formgivning) Materiel og teknologisk innovation (læren om materialer, råstoffer, konstruktion og fysik) Social innovation (læren om planlægning, systemer og repræsentation) Dyrehaveskolen
Definition af innovation (ref. Wikipedia.org) Innovation er ikke resultatet af en pludselig indskydelse eller inspiration men af en bevidst stræben igennem et forløb, fra tilegnelse af ny viden, over bearbejdning heraf og generering af idéer og muligheder, til udvælgelse og udvikling af produkter og processer til udnyttelse gennem markeds-føring eller implementering Dyrehaveskolen
Forslag til trinmål Efter 2. klassetrin Efter 4. klassetrin I SFO Æstetisk innovation Arkitektur Kender eksempler på arkitektur i bygninger omkring egen skole Bæredygtighed Redesign af genbrugsting Formsprog Har arbejdet med sølvet på Koldinghus Grafik Grafisk design i reklamer I andre kulturer Materiel og teknologisk innovation Mad Om madpakker i forskellige lande Medier Design din egen ringetone Om design i fødevare-industrien Materialer ”Plastik Fan-tastik” emne i samarbejde med Trapholt Materiale ”Design en maskine” Social innovation Social konstruktion Rollespil Mode/livsstil Om hvordan klæder skaber folk Minisamfund Web 2 Social konstruk-tion Sims-spil Dyrehaveskolen