Design – en definition Dyrehaveskolen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
LEAN Akademy.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Industriprojekt Udvikling af systemprodukter og systembyggeri
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Design på Sdr. Vang Skole
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Trivselsgrupper for forældre
Undervisningsplanlægning
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Tværfagligt undervisningsforløb
Skolereform august 2014………………
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
HØJELSE SKOLE.
Kommunikation / it.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Problemformulering Indeholder:
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Vejen til en beslutning Tilbygning eller ny skole? Er det muligt at gøre gamle bygninger bæredygtige? Lokalisering i by eller på landet?
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Obligatorisk selvvalgt opgave
Fra vejledning til biologi c
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Obligatorisk selvvalgt opgave
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
SFU Hillerød 2008 JULEMANDEN ER RØD!. SFU Hillerød 2008 Kvartaler med hvert politisk emne Teori del, praktisk del og afsluttende del Grupper med særlige.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Sådan bruger du præsentationen
Definition Kriterier Design og evaluering
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Masterplan for Uddannelse og Job
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Design Hvad er design?.
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
It i folkeskolens matematikundervisning
Det handler om eleverne
Innovation.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Præsentationens transcript:

Design – en definition Dyrehaveskolen

Designpolitik for Dyrehaveskolen Skolen vil arbejde på at inddrage design som et ekstra fokuspunkt i undervisningen. Enten i form af nye vinkler på allerede kendte undervisningsforløb, eller som et selvstændigt emne indenfor de eksisterende fag. Der arbejdes på at synliggøre design i forhold til en række overordnede temaer. Både teoretisk i forhold til en skærpet opmærksomhed på og forståelse for det design, som omgiver os i hverdagen. Godt og dårligt design kan diskuteres i forhold til udseende, anvendelighed og holdbarhed. Og de større klasser kan sætte fokus på bæredygtighed og ressourceproblematikker. Praktisk design kan inddrages som temaundervisning, hvor design-processen kan opleves gennem forskellige opgaver. Hen over et skoleforløb kan der stilles opgaver, der rummer forskellige friheds-grader i forhold til krav til anvendelighed, æstetik og originalitet. Konkret design kan omfatte opgaver, hvor designbegrebet udvides til områder, hvor der ikke umiddelbart er tilknyttet et konkret produkt som fx musikkomposition, spil, hjemmesiders opbygning og layout. Dyrehaveskolen

Eksempler på designprocesser Idé Alle nye produkter starter med en idé. Idébeskrivelse Hvem har behovet? Hvorfor er der behov? Hvordan skal det bruges? Undersøgelse Hvem er potentielle forbrugere ? Er der lignende produkter? Hvilke ligheder og forskelle el. mangler er der i lignende produkter Forslag til design Alle mulige ideer til at løse opgaven. Dyrehaveskolen

Eksempler på designprocesser Designproces 1 fortsat Specifikationer Eksempelvis: Hvad må det veje? Hvad må det koste? Hvilke materialer? etc. Evaluering Lever designet op til det, der skulle opnås eller løses? Udvikling Arbejd med et designforslag. Beskriv model, prototype m.m. Dyrehaveskolen

Designproces 2 Design-proces får idé Hoved får idé Hånd bear-bejder idé Hver gang, der sker en trans-mission mellem ”hoved” og ”hånd”, kvalificeres og bredes designideen ud. Dyrehaveskolen

Designproces 3 Ideer skabes Ideer udvikles til færdigt produkt Ideer realiseres i praksis Dyrehaveskolen

Krav I Kolding Kommune skal arbejdet med design integreres i alle fag. For at sikre dette skal den enkelte skole udarbejde en designplan. Designplanen skal lægges på skolens hjemmeside. Planen skal bygge på de trinmål, som eksisterer for hvert fag og skal således angive, hvilke designmål skolen ønsker at opnå efter hvert trin inden for emnerne. Æstetisk innovation (læren om den æstetiske kreative proces og formgivning) Materiel og teknologisk innovation (læren om materialer, råstoffer, konstruktion og fysik) Social innovation (læren om planlægning, systemer og repræsentation) Dyrehaveskolen

Definition af innovation (ref. Wikipedia.org) Innovation er ikke resultatet af en pludselig indskydelse eller inspiration men af en bevidst stræben igennem et forløb, fra tilegnelse af ny viden, over bearbejdning heraf og generering af idéer og muligheder, til udvælgelse og udvikling af produkter og processer til udnyttelse gennem markeds-føring eller implementering Dyrehaveskolen

Forslag til trinmål Efter 2. klassetrin Efter 4. klassetrin I SFO Æstetisk innovation Arkitektur Kender eksempler på arkitektur i bygninger omkring egen skole Bæredygtighed Redesign af genbrugsting Formsprog Har arbejdet med sølvet på Koldinghus Grafik Grafisk design i reklamer I andre kulturer Materiel og teknologisk innovation Mad Om madpakker i forskellige lande Medier Design din egen ringetone Om design i fødevare-industrien Materialer ”Plastik Fan-tastik” emne i samarbejde med Trapholt Materiale ”Design en maskine” Social innovation Social konstruktion Rollespil Mode/livsstil Om hvordan klæder skaber folk Minisamfund Web 2 Social konstruk-tion Sims-spil Dyrehaveskolen