Teori-Praksis-holdning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Samspil og fornyelse som holdepunkter og prioriteringer for at få det bedste ud af ti-året for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling i Danmark. Indlæg på.
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Styring og autenticitet
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Velkommen til andet møde i den Nationale Inspirationsgruppe for
Fagets formål, fokus og fagmål
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Pitch: Projekt Grøn Generation •Børn og unge er ikke forberedt på at skulle leve i et bæredygtigt samfund •Trods gode viljer er det ikke lykkedes at uddanne.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Kvalitet i styringsdialog
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
”Hvordan giver vi Sønderborgs børn gode grønne vaner som fremtidige borgere?”
Kodeks for offentlig topledelse
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Den bæredygtige landsby
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
National konference den 3. november 2009 Røgfrihed for alle Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte v/projektleder Helle Stuart.
Nordisk Transportpolitisk Netværk: Transportkorridorer Interreg IIIB projekt afsluttet 31/ Trafikdage på Aalborg Universitet 29. august.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Relations kompetencer
‘Bæredygtig udvikling i undervisningen’ Indlæg på Big Bang konferencen Den 11. Marts 2016 Aarhus Søren Breiting
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Kommune 3.0 Teknik og Miljø. Kommunen er mere end 6000 medarbejdere Det er borgere!
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
It i folkeskolens matematikundervisning
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Projekt: Koncept til formidling
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Teori-Praksis-holdning

Bæredygtig udvikling Fra problemperspektiv til løsningsperspektiv Hensyn til kommende generationer Globalt perspektiv Fordelingsperspektiv: Rige og fattige Dvs. handler om et styrket alment hensyn: Hvad er godt for andre, et andet sted på et andet tidspunkt Dilemma: Stabilitet – udvikling Dilemma: økologi, økonomi, velfærd Udfordring: usikkerhed, kompleksitet, etik, valg af løsninger Demokratisk spørgsmål

Uddannelse for bæredygtig udvikling Udvikle befolkningens demokratiske handlekompetence i forhold til BU = engageret, kompetent medvirken til at udvikle løsninger Basal gentænkning og ændring af uddannelser: Dynamisk samspilstænkning Tværfaglig problemløsning Konstruktiv sociologisk fantasi Kritisk og etisk refleksiv dannelse Transformativ læring Ingen BU uden UBU, men UBU alene gør det ikke BU som global læreproces, men ofte hæmmer BU-indsats læring. UBU handler om at fremme læring som del af BU

Teori og praksis – udvikling og læring Fra hierarkisk vidensproduktion og –formidling til læring i netværk med forskellige aktører, Deltagelse, problemløsning i praksis, erfaring og dialog Praksis <-> Teori: sanseerfaring og refleksion Individ <-> Samfund: social læring i med- og modspil Fra holdninger som forbrugerpræferencer til holdninger, som noget man får gennem deltagelse

Bu og ubu i kommuner/regioner UBU som netværkslæring = skabe koblinger mellem UBU- og BU-aktører: Skoler, Universiteter, Folkeoplysende organisationer, NGO’er, Beboerforeninger, Virksomheder, Handelsstanden, Forsyningstjenester, Medier, Forvaltninger, Politikere m.v. Eksempler: Vestforbrænding, skoler, kommuner Grantoftegård, socialforvaltningen, økologisk produktion og distribution Brugergruppen i Albertslund: Beboerforeninger, Miljøforvaltning, Politikere, Forsyningstjenester

Tænk i Mødepladser Skabe kontakt på tværs af institutioner, sektorer, folk Fælles om formulere problem/udfordring Fælles om idéudvikling

Tænk i læringsrum Sørge for tid og rum til læring Tid til dialog – med- og modspil om en sag Tid til at undersøge problemer og udvikle svar Tid til at involvere andre Kendte eksempler: Folkehøjskoler og studiecirkler Nyere: Lokal Agenda 21 centre og netværk

Tænk i historie Dels procesbevidsthed: Hvad har vi med i bagagen, som vi kan bygge videre på? Hvor står vi i dag: Hvad bør gøres? Hvordan kommer vi videre? Dels fortælling om fortid-nutid-fremtid som vidensskabende metode

Tænk i vinduer Udfordre lokal viden gennem dialog med verden Inspiration og læring gennem ligheder og forskelle Finde byggesten til egne konstruktioner For eksempel: Tværgående ERFA-grupper Venskabsbyer Medier: Visualisering af lokal-global samspil

Tænk i mediatorer Aktører som fremmer læring mellem systemer og aktører Oversættere Initiativtagere Netværkere Facilitatorer Fx mellem kommune og borgere Ex. Grønne guider Fx mellem BU-teknikere og UBU-folk Ex. Miljøcertificering i skoler og andre offentlige institutioner

RCE-netværk United Nations University: Regional Centre of Expertise Findes bl.a. i Skåne – og etableret i år i Danmark Regionale/nationale mødesteder og læringsrum for UBU (vidensdeling og –udvikling: UUBU) Vision: Lokale netværk af BU & UBU aktører …. og ja, det koster penge!