Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere."— Præsentationens transcript:

1 Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN

2 Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere i en globaliseret verden

3 GLOBALISERINGSRÅDET Fremgang, fornyelse og tryghed Strategi for Danmark i den globale økonomi – de vigtigste initiativer (2006) Regeringens mål for folkeskolen (verdens bedste folkeskole) Folkeskolen skal sikre, at alle unge får kundskaber og færdigheder, der kvalificerer dem til at deltage aktivt i en globaliseret verden.

4 FÆLLES MÅL 7 FOKUSPUNKTER Internationalisering* Undervisningen skal have et globalt perspektiv Viden om andre lande, sprogfærdigheder og international kultur – og samfundsforståelse IT* Skal integreres effektivt i alle fag, hvor det er relevant Den praktisk musiske dimension Faglig læsning Bæredygtig udvikling Tosprogede elever Evaluering

5 Faglighed og frihed Regeringens udspil til en bedre folkeskole (december 2010) Danske elever skal rustes til en fremtid i den globaliserede verden (afsnit 2.6).  Strategi for fremmedsprog  Flere udvekslingsaftaler  Alle elever skal kunne vælge mellem tysk og fransk UDSPIL TIL EN BEDRE FOLKESKOLE - 2010

6 Forberede eleverne til det multikulturelle samfund; kommunikation, sprogkompetencer, sprogundervisning herunder fremme forståelsen for andre mennesker og andre levevilkår og –måder Interkulturelle færdigheder / kompetencer: Viden om andre lande, sprogfærdigheder, international kultur- og samfundsforståelse Færdigheder til at kunne handle, kommunikation med og på andre sprog, samarbejde på tværs af grænser Holdninger – personlig udvikling, dannelse, muligheder, opgaver, tolerance / forståelse for egen og andre kulturer MÅL

7 PROGRESSION Hvordan eleverne får viden, færdigheder, holdninger – og videreudvikler de interkulturelle færdigheder til kompetencer. Evaluering Hvordan i forhold til skolens / klassens mål? Formidling Hvordan alle får viden om og ”medejerskab” til f.eks. projekter? Implementering Hvordan den internationale dimension bliver en naturlig del af skolens hverdag – og involverer alle?

8 RAMMER  IT – integreres i alle fag, eTwinning (værktøj til kommunikation)  Lokale og globale netværk; gæstelærere / Comenius assistent), venskabsklasser; lokal / national / international  Projekter; Comenius - EU / NordPlus – Nordisk Ministerråd, klasseudveksling / elevudveksling / lejrskole  Studiebesøg / praktikophold / job-swop  Andre medier; email, mobil, kamera / video, audio, skype, messenger, wikis, hjemmesider (f.eks. skolens / klassens), chat, billeder / panoramio, GPS, google earth / google streetview, film

9  eTwinning - Grænseoverskridende dating  Center for Undervisningsmidler  Kontaktseminar - IU  Global Gateway  Venskabsbyer  Netværk – lokale og globale PARTNERE TIL SAMARBEJDE

10 INDSKOLINGEN  Viden om / færdigheder  Danmark – Skandinavien

11 INDSKOLINGEN  Lokalt det internationale i det lokale (lærere, forældre, forretninger med anden etnisk / kulturel baggrund)  Fokus: mig selv, hvor kommer jeg fra, traditioner og højtider, min familie, mit hus / gade / by, min bedste leg / legetøj, sange, lege

12 INDSKOLINGEN Opgaver:  Udveksling af ”ting”, der formidler og fortæller om: o en anden klasse o en anden by o et andet land

13 MELLEMTRINNET Viden om:  Færdigheder / bevidsthed (national)  Danmark Danmark i Europa Norden

14 MELLEMTRINNET FOKUS:  mig selv og min familie  min by, mit hus, min gade  min klasse/skole  min fritid,  uden for mit vindue  min livret (lokal/national mad)

15 MELLEMTRINNET OPGAVER:  De 7 verdensdele, klima, natur, nærmiljø, bæredygtig udvikling  Lande i Europa, hovedstad, befolkningsantal, seværdigheder, natur  Dansk kultur / udenlandsk kultur i DK (historie / historisk indflydelse)  Det danske samfund / demokrati

16 OVERBYGNINGEN  Interkulturelle færdigheder (kompetencer): o viden / færdigheder / holdninger  international bevidsthed  Danmark  Europa  verden

17 OVERBYGNINGEN FOKUS:  skolegang / fremtid  fritid / fritidsinteresse  job / lommepenge  familie / venner

18 OVERBYGNINGEN OPGAVER med udgangspunkt i et internationalt møde – konkret / virtuelt:  Demokrati / EU  Mig selv i verden  Fremtid; uddannelse, job, familiestruktur  EU på skemaet / dilemmaspil  Musik, teater, blade, film, TV, internet  nærmiljø  Nærmiljø – det lokale i det globale  Norm / moral  Værdig / livskvalitet / levevilkår  Ungdomskultur  Miljø  Globale konflikter  Land – by  Turisme


Download ppt "Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google