Erhvervsøkonomi-Øvelser HAP 102

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Økonomistyring og økonomiske modeller
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Når effektmåling rammer organisationen
Merlivs seminar 27. August 2008
Teststrategi Engrosmodellen
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Virksomheder - definition
Lean Netværk AAU.
1plan&miljø Plan og Miljø udannelsen Censorkontaktmøde 25. April 2003.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.
Synopsis VIP13 HH3.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
At deltage i projektarbejde
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Specialisering 271 UMD.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
Eksamen i Databasesystemer. Eksamen 4 timers skriftlig eksamen afholdes 8. januar 2004 kl Alle skriftlige hjælpemidler. Der gives karakter efter.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
SKABELON.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Erhvervsøkonomi-Øvelser HAP 102 Christian Knudsen, CBS Institut for Innovation og Organisationsøkonomi e-mail: ck.ino@cbs.dk

Dagsorden Hvad skal de enkelte teams lave i løbet af dette semester? Kilde-indsamling Format på team-præsentationer og opponenter Første opgave: Individuel og kollektiv Fagets målsætning

Fordeling af CASE-Virksomheder Team 10: D/S Norden Team 11: D/S TORM Team 12: DFDS Team 13: J. Lauritzen Team 14: A.P.Møller Team 15: Odfjell Team 16: Wilhem Wilhelmsen Team 17: Stolt Nielsen S.A Team 18: Stena Line AB

Dato for præsentationer og oponering : HAP 102 Planlægning – i dag Øvelse 2: Team 18 versus team 10 og 11* Øvelse 3: Team 17 versus team 12 og 13* Øvelse 3a: Team 16 versus team 14 og 15* Øvelse 4: Team 15 versus team 16 og 17* Øvelse 5: Team 14 versus team 11 og 10* Øvelse 6: Team 13 versus team 15 og 12* Øvelse 6a: Team 12 versus team 13 og 14* Øvelse 7: Team 11 versus team 17 og 18* Øvelse 8: Team 10 versus team 18 og 16* Øvelse 9: Team xx versus team xx og xx Øvelse 9a:Team xx versus team xx og xx *Det førstnævnte team skal opponere, det næste team præsentere og sidstnævnte organisere timen.

Opgaver 1-8 Der vil til næsten hver øvelsestime (2-9) blive formuleret en opgave, som hvert team skal løse i relation til deres case-virksomhed. Desuden vil der i den sidste øvelsesgang i hvert tema være en økonomisk psykologisk øvelse (3a, 6a, 9a) Efter tema 2 stilles der en hjemmeopgave i erhvervsøkonomi, hvor de studerende skal sammenfatte de hidtil gennemførte delopgaver i erhvervsøkonomi Efter tema 3 stilles en hjemmeopgave, som har både et økonomisk, psykologisk og integreret spørgsmål. Alle de enkelte økonomiske øvelser skal føre frem til en samlet virksomhedsanalyse, som i kombination med øvelser fra psykologi færdiggøres som eksamensprojekt for team’et. Dette projekt bruges som oplæg til en individuel mundtlig eksamen i januar. Se formuleringen af eksamensopgaven på Sitescape, under Eksamensspørgsmål.

Opgaver 2-5 Opgave 2: Imprinthypotesen og case-virksomheden. Opgave 3: Professionaliserings-tendenser i iværkætter-organisationen i lyset af maskinbureaukratiet og M-formen. Opgave 3a: Iværksætteren vs. lederen som beslutningstager: et økonomisk-psykologisk perspektiv Opgave 4: Kan livscyklus-modeller bruges til at beskrive case-virksomhedens udvikling? Opgave 5: Find eksempler på henholdsvis stordrifts- og samdriftsfordele i case-virksomheden

Opgave 6-9 Opgave 6: Gør rede for case-virksomhedens teknologiske udvikling og dens evt. diversifikations-mønster Opgave 6a: Virksomhedskøb i case-virksomheden. Opgave 7: Prøv at specificere case-virksomhedens vertikale produktions- eller ”aktivitets”-kæde og diskutér de moderne tendenser til nedbrydning af denne. Opgave 8: Branche- og konkurrentanalyse inden for et af de produktområder, som case-virksomheden beskæftiger sig med. Opgave 9: Lav en ressource-baseret analyse af case-virksomheden Opgave 9a: Analysér hvilke selvpålagte bindinger virksomhedens værdigrundlag og mission er udtryk for.

Dagsorden Hvad skal de enkelte teams lave i løbet af dette semester? Kilde-indsamling: opsamling på forelæsningen om virksomheds-informationer. Format på team-præsentationer og opponenter Første opgave om imprint-hypotesen Fagets målsætning

Virksomhedsinformationer Find én eller flere bøger om jeres case-virksomheds ”biografi”, bibliotek, hjemmeside, mm. Virksomhedens hjemmeside Googlesøgninger på virksomheden Regnskaber, med årsberetninger, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Mapping Corporate Denmark, Greens, Huginonline.com Presseklip, se ENIRO: www.inv.dk, observér at man også kan finde gamle presseklip. Wikepedia. Virksomhedsanalyser via CBS’ bibliotek Film/dokumentarer fra TV-udsendelser, mm.

Opbygning af informations-arkiv om case-virksomheden Organisation/struktur/ledelse/ejerforhold/in-ternationalisering Stordrifts- og samdriftsfordele (synergier) Diversifikation/produktområder Vertikal integration/disintegration Branche/markedsstørrelse/konkurrenter/udvikling Ressourcegrundlag/teknologi/kundskaber

Dagsorden Hvad skal de enkelte teams lave i løbet af dette semester? Kilde-indsamling: opsamling på forelæsningen om virksomheds-informationer. Format på team-præsentationer og opponenter Første opgave: individuel og kollektiv Fagets målsætning

Krav til præsentationer, opposition, mm. Tidsfrist: præsentationsgruppen skal senest have afleveret en skriftlig version af deres præsentation på Sitescape HAP 102 tirsdag kl. 16 Opponent-gruppen forbereder sig… Gruppen, som skal iscenesætte timen informerer ovennævnte to grupper senest onsdag kl 16 om format. Timen organiseres i overensstemmelse med, hvad I lærer i psykologi-timen om ”reflekterende teams” og med henblik på at maksimere deltagelse fra de øvrige teams

Timeopdeling 13.30 til 15.10 Et team præsenterer opgave a 15 min. Et team fungerer som opponent på det første team. Et tredje team sørger for at iscenesætte præsentation og inddragelse af alle de andre team Lærerfeedback 5 minutter Pause 14.15 til 14.25 Spørgsmål til pensum og forelæsninger Gennemgang Spørgsmål vedr. næste uges opgave 10 minutter

Erfaringsopsamling om reflekterende teams Det team, som har organiseret timen, skal senest om fredagen på Sitescape, skriftlig formulere en evaluering af, hvordan timen forløb. F.eks hvad var med til at fremme/blokere for en erfaringsudveksling, hvilke virkemidler fungerede/fungerede ikke med hensyn til at inddrage de andre grupper, mm.

Dagsorden Hvad skal de enkelte teams lave i løbet af dette semester? Kilde-indsamling: opsamling på forelæsningen om virksomheds-informationer. Format på team-præsentationer og opponenter Første opgaver: Individuel og kollektiv Fagets målsætning

Individuel opgave til næste time Samtlige teams skal finde de sidste 5 års (kvartals) regnskaber for deres case-virksomhed. I skal finde omsætningstal, profit/EBITA og antal ansatte for de seneste 5 år (kvartaler) I skal sætte tallene ind i office excel og tage en kopi heraf til timen

Hvordan undersøges imprint-hypotesen i virksomhed X? Overordnet set drejer opgaven sig om at nå frem til en forklaring på, hvorledes de sociale omstændigheder ”åbnede op” for nogle muligheder, som iværksætteren – ud fra tidligere erfaringer og viden – udnyttede til at etablere en bestemt organisation og som har præget organisationen eterfølgende. Dvs. hvordan ”matches” muligheder med resourcer og kompetencer? Brug eventuelt følgende fremgangsmåde/heuristik: Beskriv den periode, hvorunder organisationen blev etableret. Hvad var det for økonomiske forhold, som dominerede perioden og hvordan ”åbnede” de op for Hvilke personlige karakteristika havde iværksætteren? I hvilken udstrækning var iværksætterens sociale netværk afgørende for eableringen af hans virksomhed? Hvilke ressourcer i omgivelserne brugte iværksætteren til at opbygge sin virksomhed på basis af? Hvilket repetoire/erfaringer havde iværksætteren fra sin uddannelse og tidligere beskæftigelse, som var vigtige for etableringen af hans virksomhed? Beskriv de specifikke økonomiske og kulturelle omstændigheder, hvorunder iværksætterenss virksomhed blev til? Hvilke ideer, værdier og visioner hos iværksætteren har været afgørende for etableringen af hans virkomhed?

Anvend flg. kilder: Brug primært virksomhedshistorien som grundkilde. Læs og forsøg at anvende artiklen af W. Boeker (1989) Se også Bertel Bernard ”Hvordan skabtes Danmarks største Virksomheder” Århus: Erhvervsbladets Forlag Plus alle de andre kilder, som blev nævnt ovenfor

Dagsorden Hvad skal de enkelte teams lave i løbet af dette semester? Kilde-indsamling: opsamling på forelæsningen om virksomheds-informationer. Format på team-præsentationer og opponenter Første opgave om imprint-hypotesen Fagets målsætning

Fagets målsætning Erhvervsøkonomi-faget har som målsætning: at den studerende skal opnå kompetence til at gennemføre virksomhedsanalyser fra et organisatorisk, økonomisk-strukturelt og strategisk perspektiv” at den studerende selvstændigt kan gennemføre et projektarbejde at den studerende kan forholde sig kritisk-reflekterende til forskellige teorier inden for 1) organisationsteori 2) økonomisk virksomhedsteori og 3) strategi-teori samt begrunde sit valg af teori i forhold til et bestemt problem (metodisk-videnskabsteoretisk kompetence på grundlæggende niveau)

Læringsmål, som vurderes ved eksamen med hensyn til erhvervsøkonomi De studerende skal ved afslutningen af semestret dokumentere at: De kan foretage en analyse af en konkret virksomhed med udgangspunkt i erhvervsøkonomisk teori, der omfatter organisationsanalyse, økonomiske teori om virksomheden og interne og eksterne strategiske analyser. De valgte teorier fra disse områder skal kunne klassificeres, struktureres og begrundes