DANSK-HISTORIE-OPGAVE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Det Internationale Område
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Almen sTudieforberedelse - AT
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
3g Studie Retnings Projekt
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Synopsis VIP3/2012.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen.
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Synopsis VIP13 HH3.
Det Internationale Område
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Studieretningsprojektet
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Bedømmelse og karakterer
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
AT-eksamen 2019.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Præsentationens transcript:

DANSK-HISTORIE-OPGAVE Fælles introduktion for alle 2.g-elever

Bekendtgørelsen 1. Formål 1.1 I løbet af 2.g skal hver elev besvare en større skriftlig opgave (2.g-opgaven) i et af fagene dansk eller historie eller i begge fag, jf. § 116, stk. 1. 1.2 Formålet med 2.g-opgaven er dels at styrke de faglige mål ved, at eleven i tilknytning til det faglige arbejde og med inddragelse af faglig teori og metode arbejder med et centralt fagligt emne, dels at skabe progression i udarbejdelsen af større skriftlige opgaver ved, at eleven med vægt på de fremstillingsmæsige og opgavetekniske aspekter udarbejder et større skriftligt produkt.

Bekendtgørelsen 2.1 Den enkelte elev vælger selv det/de fag, som opgaven skrives i. Valget skal foretages senest 6 uger inden afleveringstidspunktet. Skolen fastlægger en procedure herfor. 2.2 Elevens faglærer/faglærere er vejleder/vejledere på opgaven. 2.3 I samråd med vejleder/vejledere skal eleven vælge område for opgaven. Området skal afgrænses på en sådan måde, at der sikres en forankring i undervisningen i faget/fagene og dermed en faglig dybde i arbejdet. Afgrænsningen af området skal samtidig sikre, at væsentlige dele af besvarelsen ligger uden for gennemgået stof, samt at eleven ikke kan genanvende væsentlige dele af besvarelser af tidligere opgaver.

Bekendtgørelsen 2.4 Eleven tilbydes vejledning med henblik på, at vejleder og elev i fællesskab indkredser en problemformulering inden for området. Problemformuleringen skal godkendes af vejlederen/vejlederne senest 2 uger inden afleveringstidspunktet. Skolen fastlægger en procedure herfor. 2.5 2.g-opgaven besvares individuelt. Elever kan vælge samme område, men skal i vejledningsforløbet have formuleret forskellige problemformuleringer. 2.6 Skolens lokaler, bibliotek samt øvrige undervisningsudstyr skal i videst muligt omfang være til rådighed for eleven i den periode, hvor besvarelsen udarbejdes.

Bekendtgørelsen 3.1 Bedømmelsen af opgavebesvarelsen foretages af faglæreren/-lærerne og er en faglig helhedsvurdering. I bedømmelsen lægges vægt på: – emnebehandling, herunder dokumentation – anvendelse af faglig viden og fagets/fagenes grundlæggende metoder – fremstilling, herunder kildeoplysning, noteapparat og litteraturliste. Endvidere indgår det i bedømmelsen, om der er sammenhæng mellem den tidsmæssige ramme for opgaven og besvarelsens omfang og kvalitet. Der gives én karakter, som indgår i fastlæggelsen af årskarakteren i faget/fagene.

Opgaven på Mulernes Legatskole Tirsdag d. 11-09-07: Fælles introduktionsmøde til opgaven i 3. lektion i samlingssalen Onsdag d. 12-09-07 til tirsdag d. 18-09-07: Dansk- og historielærerne orienterer om de tre valgmuligheder Onsdag d. 19-09-07: Eleven vælger fag. Teamet koordinerer dette Uge 39: I samråd med vejleder/vejlederne vælges område Uge 39-41: Elev og vejleder/vejledere indkredser i fællesskab en problemformulering.

Opgaven på Mulernes Legatskole Onsdag d. 24-10-07: Problemformuleringen godkendes af vejlederen/vejlederne Biblioteket + dets materiale og computere står primært til rådighed for da-hi-elever i perioden Torsdag d. 22-11-07 + fredag d. 23-11-07: Undervisningsfri dage. Undervisningen omlægges Mandag d. 26-11-07: Opgaven afleveres kl. 8.00 i samlingssalen. Omfanget af opgaven er ca 8 sider á 2100 tegn (med mellemrum)

Hvordan kan man få struktur på en opgave? E n k e l t I d e e r Overordnede stofideer Indled 1 2 3 4 osv Afslut + hoved Kon- klu- sion A B C D Delkonklusion *** Delkonklusion *** ***Skal fremgå indirekte = en afrunding + elementer, der peger fremad

Noteapparat

Noteapparat

Noteapparat Noteapparatet kan også benyttes til faktuelle oplysninger, der ikke naturligt lader sig integrere i fremstillingen

Litteraturliste Litteraturlisten skal indeholde informationer om alle anvendte kilder. Informationerne skal være helt præcise. Forfatter Titel Udgave Forlag Ved aviser og elektroniske medier mv skal der oplyses så præcist, at kilden til enhver tid kan fremfindes af læseren