Kreative U-dialoger Hvordan kan vi tilrettelægge og lede kreative U-dialoger og U-eksperimenter Vicki Sieling 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Skabelse af dialogiske rum ”
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Medarbejderudviklingssamtalen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kreativitet og innovation i ALT
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
- Hvad kan I forvente som forældre?
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Den anerkendende interviewform
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
- et udviklings- og dialogværktøj
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Relationelle Kompetencer
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)
Katrine Schumann, communicate2innovate. Mission-statement: Superhelteakademiet Karakteristik af Den pædagogiske Konsulent 2010 Levendegørels e af Teori.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Den pædagogiske læreplan
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Leg, kreativitet dannelse
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kreative U-dialoger Hvordan kan vi tilrettelægge og lede kreative U-dialoger og U-eksperimenter Vicki Sieling 2013

Sieling & Co Aktionsforskningsprojekt om kreativitet i pædagogiske organisationer Aktionslæring som arbejdsmetode i udviklingsforløb og projekter Hvordan kan man indrette organisationer (og udviklingsforløb), så medarbejdere aktivere kreative energi og udfolder kreativitet? Vicki Sieling 2013

Dialoger og processer der tager os med på tur i U’et Organisatoriske fremmere for samtale og lyttepostioner der kan knyttes til U’et Hvordan kan vi tilrettelægge U-dialoger og U-ekserimenter? Praktiske eksempler Pre-sensing Vicki Sieling 2013

Transcendens Den kendte verden Repræsentationer Referentielle systemer Konvergens Divergens Den kendte verden Repræsentationer Referentielle systemer Viden Erfaring Den mulige verden Fremtidens verden Forestillinger Fantasi Gamle komponenter i nye konstellationer Humor Vicki Sieling 2013

At fjerne konvergensfilteret mellem sanser og oplevelse Vores sanser bestemmer hvad vi kan percipere/opfatte Vi sorterer i vores sansemæssige input og konstruere sandheder om virkeligheden – om oplevelsen Vores sortering er vi guidet af vores interesser, værdier, attituder og overbevisninger - af vores eksisterende idéer om verden – den kendte verden At åbne sindet for nye konstruktioner Vicki Sieling 2013

Zig-zag i U’et Aktionlæring/forskning som U-proces Se på nye måder; udfordringer & inspiration Sanse; kollegiale iagttagelser & eksperimenter At give slip; afmålte forsøgsperioder & hands on Pre-sensing; nærværskultur uden afbrud & evaluering og refleksion Udkrystalisere; samarbejdsklima, ja-hat, at gå med hinanden – gribe barnet i fødslen Prototype; evaluering & refleksion Performe; integration & formidling Vicki Sieling 2013

Se Prototype Sanse Udkrystalisere At give slip Lade nye ideer komme Stop downloading Start performing Tilpasse udfordringer, inspiration, dogmeregler og benspænd Grænsekrydsninger, kollegiale iagttagelser, interviews, EKSPERIMENTER Afmålte forsøgesperioder Evaluering og refleksion Feedback Gribe de gode idéer, ja-hat En god idé kommer sjældent alene Tid til nærvær – fravær af afbrud Se Prototype Sanse Udkrystalisere At give slip Lade nye ideer komme Vicki Sieling 2013 Pre-sense Otto Scharmer 2010

Se & sanse på nye måder Udfordring – positive (lækre) problemer Præsentation af (eksterne) fordringer til (interne + faglige) udfordringer Arbejde med dogmeregler + benspænd Nye faglige perspektiver og ny viden Interviews, primære, sekundære og tertiære Grænsekrydsninger til andre praksisformer EKSPERIMENTER Vicki Sieling 2013

Sensing & pre-sensing At give slip – i afmålte forsøgsperioder Nærværskultur – uden afbrud At give sig selv og hinanden tilladelse til nærvær – legalisering At arbejde i andre sprog - symbolske former Værdsætte intuition, engagement og passion = kræfter der skaber innovation Ikke langhåret og hygge – men innovativ bæredygtighed Innovativ tone Vicki Sieling 2013

Udkrystalisere Samarbejdet i gruppen At tage imod hinanden, at sige ja til hinanden, at gå med Plads til forskellighed – forskellige kompetencer Feedback Planlægning og hverdags- og samarbejdsstruktur med plads til kommunikation & faglig (kreativ) dialog Plads til fejl – fejring af fejl Lys på succes En god idé kommer sjældent alene Vicki Sieling 2013

Performing Social anerkendelse og integration af nye indspark Evaluering og refleksion Formidling Forsøg tæller – gør en forskel i praksis Anerkendende arbejdsmiljø Noget gammelt smides ud for at give plads til det nye Vicki Sieling 2013

Se, sanse og eksperimentere Udfordring Se, sanse og eksperimentere Nærværskultur Integration i praksis U Vicki Sieling 2013

Presensing som særlig udfordring Vicki Sieling 2013

Kreative kræfter involverer Tanker – forestillinger, divergent tænkning. Indbildningskraft & overskridelseskraft Følelser – vi føler os frem, træffer beslutninger på baggrund af det der føles rigtigt. Afgørelseskraft Sanser og krop – fornemmelser af materialer og arbejde med materiale. Æstetiske fornemmelser Intention – værdier, visioner, eksistens Vicki Sieling 2013

Kravet om nærvær – pre-sensing Vi skal løbe en tur, gå en tur, mediterer, tage på tur i ørkenen, silent retreat, Vesterhavet Natur, musik, mystik, spiritualitet Transcendens – krydser grænser mellem det kendte og det mulige Hvordan kan vi give slip og transcendere uden at tage på ørkentur? Vicki Sieling 2013

Pre-sensing gennem U-eksperimenter Materialer der kalder Kroppen der kender Intuitive fornemmelse Følelser Æstetiske afgørelseskræfter Den ikke-sproglige viden sættes i spil Eksperimenter som en del af at se & sanse Eksperimenter som tvinger os til at give slip Fra hovede til hænder Vicki Sieling 2013

Den udadvendte lytteform Den indadvendte lytteform U-dialoger Den udadvendte lytteform Den indadvendte lytteform Kollegiale grænsekrydningser Kognitive øvelser Interview Job-swab Fra P-møder (planlægnings- og beslutningsmøder) til U-møder (undersøgelses – og udviklingsmøde) Et sanseligt rum Øvelser uden ord At tale sammen gennem symbolske former Pauser & stilhed Tydelighed om der besluttes eller undersøges Vicki Sieling 2013

Et rum af prototyper En håndgribelig manifestation af et fællesskab Hvad læser ledelsen på væggene? Forældre, kolleger, børn og politikere? Hvor kan de forskellige aktører arbejde henimod målet? På tværs af siloer – mod fælles mål Vicki Sieling 2013

Pre-sensing som inkubationsfase Fremtiden ulmer Fornemmelser af brud med det eksisterende – foruroligende - frustration Fornemmelsen af at det man kender ikke hænger ordentlig sammen længere – ubehageligt Negativ ekstatisk overskridelse – ude af sig selv Arbejder ubevidst med problemet Vicki Sieling 2013

Pre-sensing & stilhed Blufærdighed – det er mine følelser og fornemmelser der er på spil Kontroltab – eksistentiel usikkerhed Kulturnorm – sociale koder; hvordan opfører jeg mig her? Idéen om at være konstruktiv og produktiv Tryghed, trivsel, samarbejde og feedback Vicki Sieling 2013

Lytte til den gryende fremtid Vi lytter til fremtiden og skaber historie i nutiden Vi ser kontuerne af det der venter og formulerer historien Gryende og ankomne på en gang Valget – eksistens – og forbundethed til det der driver os Vi forbinder fremtiden til kilden og gives hermed et valg - eksistens Vicki Sieling 2013

Lytte til stilheden Stilheden larmer Følelser, fornemmelser, sansning Klassisk musik kalder på billeder, stemning, følelse Vi lytter uden ord – og tvinges ud af konvergens I musikken bringes vi over i den mulige verden transcenderer det kendte, og fornemmer det der endnu ikke står klart Vicki Sieling 2013