22. november 2011 i Vartov, København Metoder til læringsvurdering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Læring i bevægelse - hvorfor?
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
Danskfaget – beholder eller genstand?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
med Jobprofil og virksomhedsprofil
Tværfagligt undervisningsforløb
- fortsat midt i en flekstid?
Jeg støtter barnet ved:
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Lærerprofessionen - en definition.
PSS-Promoting Social Skills
Den brændende platform
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Viden, læring og progression
Uddannelsesparathed - hvad er det
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Forskningsperspektiver på læremidler
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
Statens frivillighedspolitik
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Lærerprofessionen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Sociale kompetencer Og Undervisning i fag
Læring, kommunikation og samarbejde
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
De seks bedste billeder fra gruppen
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Et spejl til frihed Mennesket er social
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Relations kompetencer
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Formativ vurdering i undervisningen.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
22. november 2011 i Vartov, København Metoder til læringsvurdering
Ansvarlig.
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
It i folkeskolens matematikundervisning
Bløde færdigheder er hård valuta
Teoretisk Pædagogikum
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

22. november 2011 i Vartov, København Metoder til læringsvurdering KONFERENCE 22. november 2011 i Vartov, København LOAC, Learning Outcome of Amateur Culture Anden præsentation: Metoder til læringsvurdering Hans Jørgen Vodsgaard Interfolk Institute for Civil Society

Tidligere pædagogisk diskurs Klassisk Curriculum, for 20 år siden Dobbelt mål Uddannelse - for arbejdslivet Dannelse - for det sociale og personlige liv Dimensioner Hårde kvalifikationer - Kundskaber (viden og færdigheder) Bløde kvalifikationer - Personlige kvalifikationer Dannelse - (alsidig personlig udvikling, myndighed, frihed og folkestyre, personligt livssyn) Højskolen: de to spor – dannelse og duelighed (at finde sangen bag ploven) Folkeskolen: alsidig personlig udvikling og faglighed Gymnasiet: almendannende og studieforberedende

Ny pædagogisk diskurs Management curriculum Baggrund – vidensøkonomi og ny management teori i 90erne Den lærende organisation Human capital Fleksible kompetencer ”De globale symbolanalytikere” (”Den kreative klasse” i 00erne) Et mål Uddannelse for arbejdslivet Fleksibel, omstillingsparat, kreativ, commitment med krop og sjæl, Hoved-dimension Bløde personlige kvalifikationer - kompetencer Livslang læring som stadig tilpasning og opdatering til firmaets behov Mercuri Urval: Fordi mennesker betyder alt

Pædagogiske diskurser - fra dannelse til kompetencer Lederen sætter mål Dannelse - Jeg sætter mål Viden Færdig-heder Kompe-tencer Kompe-tencer Færdighed Viden Arbejds- liv Samfunds-liv Personligt liv Arbejdsliv Kontekst

LOACs læringssyn Læring omfatter tre dimensioner Dannelse Kundskaber Kompetencer Læring omfatter tre dimensioner Dannelse Kundskaber Kompetencer De tre dimensioner er indbyrdes forbundne* Deres betydning skifter i forskellige sammenhænge - Curriculum i kontekst *) Dannelse bliver løs uden forankring i kundskaber og handlesvag uden kompetencer Kundskaber bliver retningsløs uden dannelse og upraktisk uden kompetencer. Kompetencer bliver tomme uden kundskaber og rådvilde uden dannelse.

Dannelses-dimensionen Elementer Egenskaber / nøgleord Autenticitet Selvværd, livsglæde, spontanitet, vitalitet, lykke. Autonomi Selvtillid, livsmod, selvbestemmelse, myndighed, personlige holdninger. Refleksiv viden Bred orientering, tværfaglighed, selvrefleksion, kritisk stillingtagen, personligt livssyn. Moralsk dømmekraft Empati, etik, demokratisk kultur, solidaritet, aktivt medborgerskab. Æstetisk sans Sensitiv, sensuelle udtryk, poetiske følelser, fantasifuld, kunstnerisk smag. Integration (hele menneske) Selvværd, (enhed af selvfølelse og selvtillid, vekselvirkning mellem kontrol og spontanitet. balance mellem fornuft og følelse, synergi mellem viden, moral og æstetik,

Kundskabs-dimensionen Elementer Egenskaber / nøgleord Almenfaglige om mennesker Almen viden, vurderingsevne, kritisk stillingtagen, handleevne, formidling af egen forståelse af menneskelige, samfundsmæssige og kulturelle forhold Fagfaglige kundskaber om udvalgt emne Grundlæggende teori om fagets emne, fagets discipliner og metoder; fagets historiske udvikling, viden om fagets anvendelse; viden om kvalitetsnormer i faget. Fagdidaktisk indsigt Fagets undervisningsteknikker, læringsmetoder, faglig etik, bevidsthed om personlig læringsstil, ansvar for egen læring.

Kompetence-dimensionen Elementer Egenskaber / nøgleord Sociale Samarbejdende, ansvarlig, empatisk, tolerant, inddragende Kommunikative Kan lide at kommunikere, klar, bevidst, kan bruge forskellige former, kan ændre stil, Kreative og innovative Se nye muligheder, en sikker intuition, iderig, nyskabende, eksperimenterende. Selv-ledelse Selvkørende, initiativrig, igangsættende, risikovillig, målbevidst. Interkulturelle Åbenhed, nysgerrighed, respekt for forskellighed; interkulturel samarbejdsevne Læringsevne Glæde ved at lære, vedholdenhed , selvdisciplin, bevidsthed om egen læringsstil, ansvar for egen læring.

To integrerede værktøjer For elever og deltagere til selvvurdering af Aktuel læringsprofil Kulturaktiviteters indflydelse For lærere og ledere til vurdering af organisationens læringstilbud Kan afklare egne mål og prioriteringer Kan vurdere udbyttet for gruppe af elever Kan sammenligne elevernes og lærernes vurderinger Kan sikre læringsdokumentation til Evaluering, benchmarking og profilering af organisationens aktiviteter Multilateral forskning med statistisk data

Try the tool http://grundtvig.netschooltools.com/ Enjoy yourself