Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Teoretisk Pædagogikum

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Teoretisk Pædagogikum"— Præsentationens transcript:

1 Teoretisk Pædagogikum
17-18 Demokratisk forståelse i erhvervsret C / erhvervsjura C og B v. Cand.jur. Kathrine Heilesen Lektor og Kursusleder for pædagogikum på Niels Brock Handelsgymnasium JTP6

2 Demokratisk forståelse…
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Demokratisk forståelse… Formålsparagraf fra Lov om gymnasiale uddannelser – hvad skal faget bidrage til… § 1. Formålet med uddannelserne omfattet af denne lov er at forberede eleverne til videregående uddannelse, herunder at de tilegner sig almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene. Stk. 2. Eleverne skal gennem uddannelsens faglige og pædagogiske progression udvikle faglig indsigt og studiekompetence. De skal opnå fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og opnå evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale. Stk. 3. Uddannelserne skal have et dannelsesperspektiv med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed. Eleverne skal derfor lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden: medmennesker, natur og samfund samt til deres udvikling. Uddannelserne skal tillige udvikle elevernes kreative og innovative evner og kritiske sans. Stk. 4. Uddannelserne og institutionskulturen som helhed skal forberede eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Undervisningen og hele institutionens dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene. Eleverne skal derigennem opnå forudsætninger for aktiv medvirken i et demokratisk samfund og forståelse for mulighederne for individuelt og i fællesskab at bidrage til udvikling og forandring samt forståelse af såvel det nære som det europæiske og det globale perspektiv. Alle fag skal bidrage – så hvordan kan vores fag bidrage…. Hvorfor, Hvad og Hvordan…

3 Demokratisk forståelse…
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Demokratisk forståelse… Fagets identitet – læreplaner 2017: Erhvervsjura er et samfundsvidenskabeligt fag. Borgere og virksomheders adfærd reguleres af love, aftaler samt moralske og etiske normer. Faget omfatter viden, kundskaber og færdigheder om de generelle retlige principper, herunder de værdier, rettigheder og pligter som det demokratiske samfund rummer. Fagets formål – læreplaner 2017: Erhvervsjura er studieforberedende og bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence. Eleverne skal forberedes til at leve i fremtidens samfund, og faget bidraget til at udvikle elevernes personlige myndighed, således at de kan blive i stand til at forholde sig ansvarligt og reflekterende til omverden. Faget forbereder eleverne til medbestemmelse og medansvar i et demokratisk retssamfund.

4 Demokratisk forståelse…
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Demokratisk forståelse… Vejledning til fagets formål – vejledning til læreplaner 2017: Fagets dannelsesperspektiv understreges af, at der i faget arbejdes med en række retlige principper som f.eks. den demokratiske lovgivningsprocedure, lighed for loven, retssikkerhedsprincipper mv., der giver elevernes mulighed for at forholde sig kritisk og reflekterende til medmennesker, virksomheders handlemuligheder og samfundets udvikling. Desuden vil dette underbygge elevernes viden om samfundets opbygning og magtbalance – og dermed udvikle deres evne til kritisk sans… HVORFOR????

5 Demokratisk forståelse…
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Demokratisk forståelse… Vejledning til Kernestof – vejledning til læreplaner 2017: Kernestof jf. læreplanen Emner Demokratisk forståelse med fokus på sammenhæng mellem jura, moral og etik samt digital dannelse Det faglige mål (taksonomiske niveau) – det redegørende niveau Grundlove, herunder væsentlige borgerrettigheder Magtfordelingslæren Magthavernes demokratiske legitimitet Lovgivningsproces, herunder ”en lovs eller regels” tilblivelse Forholdet mellem jura, moral og etik Digital dannelse i form af de formelle og de etiske og moralske spilleregler i den digitale verden… Digital dannelse… formelle, etiske og moralske spilleregler i den demokratiske verne + brug af deres kritiske sans fx i relation til fakestoryes, fakenews mv. MEN… Hvorfor, Hvad og Hvordan…

6 Demokratisk forståelse…
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Demokratisk forståelse… … men Hvorfor, Hvad og Hvordan? Hvorfor?

7 Demokratisk forståelse…
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Demokratisk forståelse… … men Hvorfor, Hvad og Hvordan? Hvad? Fagligt mål: Taksonomisk niveau: det redegørende niveau... Eleverne bliver i stand til at tage kritisk og reflekterende stilling: Hvorfor? – Og hvad betyder det for mig? Elevernes skal blive dannet i et omfang, så de er i stand til at forholde sig, og gøre noget i relation til nogle konkrete situationer Som borgere i et demokratisk retssamfund har vores elever pligt til at tage del i… = medborgerskab at passe på det moderne demokrati, som er i konstant konflikt med udemokratiske kræfter Eleverne skal kunne redegøre for demokratiets grundsten i magtfordelingslæren, jf. GRL §3 – herunder også den ”4. statsmagt”s betydning, og nu mere end nogen sinde – nærdemokrati gennem de sociale medier + forholde sig kritisk til nyheder/fake news… De grundlæggende frihedsrettigheder  religionsfrihed, ytringsfrihed, forsamlingsfrihed etc. sammenhængen mellem etik, moral og jura lovgivningsprocessen, og behovet herfor i forhold til samfundets udvikling (udvikling i etik og moral, herunder brancheforeningernes og NGO’ernes betydning både i forhold til at ”rykke” på lovtilblivelsen og på høringsprocessen) juraens indflydelse på stort set alt…

8 Demokratisk forståelse…
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Demokratisk forståelse… … men Hvorfor, Hvad og Hvordan? Med afsæt i de to artikler fra Gymnasieskolen... “Uenige lærere: Hvad er en god samfundsborger?”, af den og “Riisager til gymnasier: Styrk elevernes demokratiske dannelse”, af den … skal I i grupper af 2/3/4 personer diskutere: Hvad er en god samfundsborger? Demokratisk forståelse gennem dannelse? Eller omvendt...? Hvordan kan erhvervsjura bidrage til, at eleverne erhverver sig viden herom? Hvordan bør undervisningen herom organiseres? I har 10 min., hvorefter vi samler op…! Hvordan? Gruppeopgave....

9 Demokratisk forståelse…
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Demokratisk forståelse… Opsamling.... Hvad er en god samfundsborger? Demokratisk forståelse gennem dannelse? Eller omvendt...? Hvordan kan erhvervsjura bidrage til, at eleverne erhverver sig viden herom? Hvordan bør undervisningen herom organiseres? Opsamling: Respekten for rammerne der er lagt af samfundet og for det enkelte individer Kendskab til demokratiets grundpræmisser Indblik i samfundets spilleregler Lære at være empatisk – respekt for andre mennesker Respektere andres holdninger vs. ytringsfrihed Ytringsfrihedens grænser  man kunne tage afsæt i skolernes ordensreglement Følge med i politik og valg Arbejde  skat – så man ikke er en byrde for samfundet Forholde sig kritisk til magtindehaverne Ønsker at bidrage til samfundet i ”stort og småt” Kendskab til kultur og etik/moral De skal lære at forholde sig kritisk, værende involverende og bidragende Demokratiets skrøbelighed  det åbner op for en anden styreform Læreren skal være bevidst om sine grænser – forventningsafstem med lærere i andre fag Ligestilling (+ i ansættelsesretten)


Download ppt "Teoretisk Pædagogikum"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google