Anvendelsesorienteret undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Kreativitet og innovation i ALT
Energi- & Vandværkstedet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Kladde til informationsdias
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Velkommen til Campus Roskilde
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Lærerprofessionen - en definition.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Uddannelsesparathed - hvad er det
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Innovation i AT/SO.
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
De seks bedste billeder fra gruppen
Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Vision mission værdier handleplaner
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
KIE-modellen Innovation i fagene CreateAndLearn, mobil: 5121
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Irmelin Funch Jensen, januar 2007 Hvad er innovation i gymnasiet? Innovation som fag Innovation som kompetence Innovationens genstandsområde:
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Anvendelsesorienteret undervisning KIE-kursus - 11. jan. 2011 Anvendelsesorienteret undervisning CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Innovativ undervisning Innovation som fag Innovativ pædagogik og didaktik i alle fag (entreprenørskabsundervisning) Innovationsledelse CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

1. Innovativ pædagogik og didaktik Mål: fremme elevernes kreative og innovative kompetencer i en gymnasierelevant faglig ramme til glæde og værdi for andre Elevernes interesse for faget/fagene øges ved at give mening 2. Sjove elevaktiverende undervisningsformer dvs. læreren er kreativ og innovativ i sin måde at undervise på Elevernes interesse for faget/fagene øges CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Hvorfor? Uddannelsens formål stx, hhx, htx Stk. 4. Uddannelsen skal have et dannelsesperspektiv med vægt på elevernes udvikling af personlig myndighed. Eleverne skal derfor lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden: medmennesker, natur og samfund, og til deres egen udvikling. Uddannelsen skal tillige udvikle elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans. Stk. 5. Uddannelsen og skolekulturen som helhed skal forberede eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Undervisningen og hele skolens dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Eleverne skal derigennem opnå forudsætninger for aktiv medvirken i et demokratisk samfund og forståelse for mulighederne for individuelt og i fællesskab at bidrage til udvikling og forandring samt forståelse af såvel det nære som det europæiske og globale perspektiv.

Begrebsdefinitioner - kort Kreativitet: At skabe mange idéer og være nytænkende. KIE-modellens kreative rum Innovation: At udvælge og kvalificere en idé, arbejde i dybden med den og inddrage relevant faglig viden til udvikling af et produkt el. lign. til gavn og værdi for andre. KIE-modellens innovative rum Entreprenørskab: At omsætte produktet el. lign. til konkret praksis. KIE-modellens entreprenante rum CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Anvendelsesorienteret undervisning Ekstern part uddannelsessted uddannelsessted Ekstern part CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Innovationsundervisning: På grundlag af kreativitet og idéudvikling lærer eleverne at gå i dybden med faglige problemstillinger og at omsætte dem i praksis til gavn og værdi for andre end klassen Kreativitet er en forudsætning for at være innovativ og entreprenant CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Strategi for uddannelse i entreprenørskab 2009 Hvorfor? Strategi for uddannelse i entreprenørskab 2009 ”Der skal i hele uddannelsessystemet anvendes innovativ pædagogik og innovative undervisningsmetoder i vid udtrækning. Underviseren skal anvende en fagdidaktik, der styrker den studerendes faglige kompetencer og evne til innovativ anvendelse af fagligheden i sig selv og på tværs i sammenhæng med andre fagligheder. Innovative undervisningsmetoder skal styrke brede og vedvarende kompetencer hos elever og studerende.”

Hvorfor? Strategi for uddannelse i entreprenørskab 2009 ”4.2 Ungdomsuddannelserne Mål: Alle unge får gennem deres ungdomsuddannelse kendskab til innovative metoder og entreprenørielle kompetencer. Konkret betyder det, at: Der er udviklet eksamens- og prøveformer, der muliggør dokumentation af entreprenørielle kompetencer i forhold til de gymnasiale uddannelser. Pædagogikum skal indeholde et obligatorisk modul i innovativ pædagogik og didaktik. Der skal være indstiftet aktiviteter, som tilskynder lærerne til innovative undervisningsforløb, der bygger på sammenhæng mellem fag-faglighed og innovativ tænkning med udgangspunkt i det omgivende samfund. De relevante undervisere har opnået undervisningskompetence i fagene inden for entreprenørskab.” Hvorfor?

det heliocentriske verdensbillede støvsuger ……… liberalisme fitnesscenter de grønne bude E=mc2 tyngdekraften internettet dampmaskinen kunstmuseet hip hop ………… romanen ………….. demokrati ploven mobiltelefonen keynesianisme ………….

Viden danner grundlaget for at være kreativ, innovativ og entreprenant Det rammesættende rum Viden danner grundlaget for at være kreativ, innovativ og entreprenant Horisontal viden CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

KIE-modellen Idéer skabes Idé realiseres og spredes Værditilskrivningen udfoldes i praksis Den kreative platform (Cooperative Learning) Idé videreudvikles til færdigt produkt. Værditilskrivning

Det kreative læringsrum - idéer skabes Elevroller: At aflægge gamle tankemønstre og vaner: Åbenhed At turde dumme sig Ingen dommere Fantasi Visioner Fri association At åbne til andre fag og faglige hovedområder At åbne til det omgivne samfund At sige ja, og så …………………….. Man kan også ……………………….. Divergent proces: Leg, intuition, holisme Mål: Udfolde elevernes kreative potentiale Bryde vanetænkningen Fagligt grundlag: åbne spørgsmål Læreren som observatør, organisator og facilitator Mange idéer Horisontal viden Kreativ viden CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Divergent tænkning – Guildford Fremmer kreativitet Bryder med vanetænkningen Se flere mulige løsningsperspektiver Bruger fantasien Nye visioner Grænseoverskridende Evne til divergent tænkning 3-5 år: 98% 8-10: 32 % 13-15: 10% 25+: 2% Buhl, Kreativitet – Danmarks vigtigste råstof? CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Skabe løsninger – det innovative læringsrum Eleverne skal have overblik kunne se sammenhænge kunne strukturere kunne planlægge (sin tid) kunne analysere kunne netværke kunne italesætte kunne prioritere kunne vurdere Kunne tænke logisk Kunne værditilskrive Konvergent proces: Det logiske, lineære, rationelle.. Mål: proces til det færdige produkt Fagligt grundlag: Læreplanen som minimum Læreren som konsulent, faglig ekspert, facilitator og tovholder CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Entreprenørskab – det handlende læringsrum Eleven skal kunne være udadvendt formidle iværksætte iscenesætte brande producere promote informere markedsføre netværke være loyal Divergent og konvergent proces Mål: Markedsføre og anvende det færdige produkt Fagligt grundlag: læreplanen som minimum Læreren som observatør og medorganisator CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Rejsen gennem historien…. for en 7. klasse Enkelt fagligt Rejsen gennem historien…. for en 7. klasse CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Hvordan kan nanoteknologi formidles til unge? Opgavestiller: DTU Solution Camp 1v 2010 Hvordan kan nanoteknologi formidles til unge? Opgavestiller: DTU Fag: kemi, fysik og innovation CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Læreren skal sikre spillereglernes overholdelse Læreren tager over Faldgruber Lærerrollen: Læreren skal sikre spillereglernes overholdelse Læreren tager over Læreren kontrollerer for meget Læreren dømmer for tidligt Læreren skal lade sit fag åbne sig Stil spørgsmål Læreren skal sikre det faglige niveau Mere end almindeligt gruppearbejde Parallel tænkning i det innovative og entreprenante rum 3D cases/energizere/brain breaks Stram struktur ……… CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Tegn hos eleverne i innovationsstudieretningen: Selvstændighed Vovemod Gå-på-mod Skøre idéer At dumme sig udvikler kreativitet At dumme sig, er at lære Organisationsevne Udadvendthed Engagement Ansvarlighed Hierarkier nedbrydes Har det sjovt Være i nu’et, glemme tiden Kombinerer kreativ viden, akademisk viden og praksis viden Klar afsmitning til andre fag CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Tegn på den innovative lærer Lader faget åbne sig for nye muligheder Sætter akademisk, kreativ og praksis viden i spil Bruger og udvikler fagligheden ved at følge elevernes idéer Stiller spørgsmål i forlængelse af elevernes idéer Betragter eleverne som medspillere Hierarkier brydes ned Lader eleverne være medstyrende Åben for (elevernes) idérigdom Skabe rammer for elevernes idérigdom Indlevelse, empati Kan rumme uforudsigelighed, ser nye muligheder Mange bolde i luften Manøvrere i kaos eller skabe struktur i kaos Lytter, observerer CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Værditilskrivningens betydning Elevernes faglighed bruges til noget rigtigt til glæde og værdi for andre Skolen samarbejder med samfundet udenfor Samfundet udenfor samarbejder med skolen Gymnasierne bliver i højere grad en del af det virkelige liv CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Solution Camp En kreativ og innovativ ø Produkt udvikles til værdi og glæde for andre En opgave – en deadline Drejebog Energizere CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Et bedre Nørrebro i børnehøjde Solution camp 2010 Et bedre Nørrebro i børnehøjde 3v fra Rungsted Gymnasium fag: historie og dansk (eksamensrelevant) 4u fra Hillerødgades Skole, Nørrebro Input til: Københavns Kommune, kendte rappere, Hillerød Gades Skole, det lokale blad CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Flere og bedre fritidsmuligheder Rockerskole Bandefængsel Stop handlen med narko stop tyveri butik legepladser tyveri narko bange blod bander rockere vold slagsmål mord …… Mere politi Bedre legepladser Flere og bedre fritidsmuligheder Rockerskole Bandefængsel CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Rap om rockerskolen Når rockerne bliver fældet skal de ikke i spjældet. Rockerne skal gå på rockerskole, hvor de kan lære at sidde på stole. Der skal de lære at være søde, så de ikke får en bøde . De skal også lege, lege, for først der bliver de seje. Omkvæd: Nu er der fred på Nørrebro, vi har fået mere ro For det er her på Nørrebro, det er et bedre sted at bo. De må ikke tage stoffer, fordi de er rockere. Vi laver den her skol’, så de ik går med pistol. Rockerne tror, de er smart, men politiet er parate. Når de har lært nok, får de et job. CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154

Solution Camp Rungsted 2008 Kræftens Bekæmpelse Rådet for større Færdselssikkerhed Lego CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154