Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Eventkoordinator Eventassistent
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Tietgen Erhverv HG Erhverv HG Erhverv 1½ år (tidligere HG FLEX) HG Erhverv 2 år (tidligere FIVU) Ny Mesterlære Afklarende / kombinerede forløb 10. Handel.
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Orientering forældremøde 10. klasse
SOSU SKILLS.
Oplæg vedr. dokumentation af vejledning Adjunktpædagogikum, modul 3, februar 2009 Jan Lindschouw.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Eksempel på struktur på et Grundforløb
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Tema 4 Overgange i barnets liv
VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX:
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Projekt Netværk 2 Denne specielle arbejdsgruppe er et forebyggende samarbejde mellem projektkontoret i Boulevardbebyggelserne, Sct. Jacobi Skole SSP-
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Handel med korn mellem landmænd
Uddannelsesbog til SSH- uddannelsen SOSU-Fredericia-Vejle-Horsens
Frafaldstal Tabel 1.1. Opnåede resultater i 2012 og og målsætning for 2014 Afbrud uden omvalg 6 mdr. efter start Historisk udviklingMål og resultatFremtidige.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Historie Med lukningen af Lindøværftet i 2009, forsvandt et af Danmarks vigtigste uddannelsessteder for dygtige håndværkere. Det årlige indtag lå på
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Webintegrator HF1 Introduktion. Varighed 2 del. Uddannelsens hovedforløb består af 3 hovedforløb afbrudt af faget Praktisk webintegration. Ugerne fordeles.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Bedømmelse og karakterer
Hovedforløb Visitering Hvem: Kontaktlæreren (vejleder) Formål: At kvalitetssikre vejledningen. At udfylde uddannelsesplanen i elevplan Aalborg Handelsskole.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Elevplansmuligheder i dag
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Velkommen til grundforløb 2 på AMU Nordjylland
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Pædagogisk- assistent
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord

Formål At eleven får støtte til fastholdelse i uddannelsen At eleven i samarbejde med relevante deltagere, bliver afklaret på eget udviklingspotentiale At eleven bliver afklaret på fremtidigt uddannelsesforløb og indsatsområder ift. at nå praktikmålene på rette niveau at opnå bestået standpunktsbedømmelser bestå fagprøve bestå afsluttende prøve

Vejledende samtale. Hvornår? I forhold til praktikken Når det viser sig, at elevens læring ikke i tilstrækkelig grad udvikles i forhold til: Praktikmålene Fravær Sygdom Behov for ekstra støtte til at udvikle faglige og personlige kompetencer Misligholdelse af uddannelsesaftalen Andet

Vejledende samtale. Hvornår? I forhold til skoleperioderne Når det viser sig, at elevens læring ikke i tilstrækkelig grad udvikles i forhold til: At opnå bestået delkarakter/fagprøver/valgfrit specialefag eller afsluttende prøve Fravær Sygdom Behov for ekstra støtte til at udvikle faglige og personlige kompetencer Misligholdelse af uddannelsesaftalen Ikke overholder skolens ordensregler Andet

Helhedsvurdering. Hvornår? I forhold til praktikken Når det viser sig, at eleven ved afslutning (de sidste 2 – 3 uger) af praktikperioden: Ikke når praktikmålene Fravær Sygdom Har brug for ekstra støtte til faglige og personlige kompetencer Misligholdelse af uddannelsesaftalen Andet

Helhedsvurdering. Hvornår? I forhold til skoleperioderne Når det viser sig, at eleven: Ikke opnår bestået delkarakterer Ikke består fagprøve og valgfrit specialefag Ikke består afsluttende prøve Fravær Sygdom Har brug for ekstra støtte til faglige og personlige kompetencer Misligholdelse af uddannelsesaftalen Ikke overholder skolens ordensregler Andet

Praktiske oplysninger. Vejledende samtale og helhedsvurdering I praktikperioden kontakter praktikvejleder elevens kontaktlærer. I skoleperioden kontakter kontaktlærer relevante parter. Samtalen kan også forekomme på baggrund af ønsker fra eleven Kontaktlærer er ansvarlig for udfyldelse af skema til brug for vejledende samtale

Deltager Elev, praktikvejleder og kontaktlærer Arbejdsgiverrepræsentant bør deltage i vejledende samtale. Ved helhedsvurdering skal arbejdsgiverrepræsentant være til stede Læsevejleder kan deltage ad hoc Er eleven under 18 år, kan forældre og UU vejleder deltage Det kan være en fordel for alle, at eleven har en bisidder med

Konklusion Formuleres ved vejledende samtale kort, præcist og målbart i forhold til de mål det aftales, at eleven skal arbejde med. Formuleres ved helhedsvurdering i forhold til: Hvilke aftaler der er indgået omkring elevens fremtidige uddannelsesforløb De mål der aftales, at eleven evt. skal arbejde med Generelt skal det præciseres, hvordan eleven konkret kan arbejde med at nå det der aftales Ved helhedsvurdering skal der, såfremt der ikke er sammenhæng i skolepraktikplanen, ud fra et læringsmæssigt syn begrundes, hvad eleven skal gøre indtil den reelle praktikperiode/skoleperiode påbegyndes