Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne"— Præsentationens transcript:

1 Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
December 2017 Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne SOPU Svarprocent: 29% (527 besvarelser ud af 1799 mulige)

2 Elevtrivsel

3 Elevtrivsel

4 Vurdering af overordnede Indsatsområder

5 Sammenfatning af undersøgelsens resultater
Drivkræfter bag elevtrivsel Resultat Mål og feedback Lærerne er gode til at give tilbagemelding på min indsats Lærerne opstiller klare mål for, hvad jeg skal lære 5% Pædagogik og didaktik Lærerne giver mig faglig hjælp, når jeg har brug for det Lærerne er gode til at forklare tingene så jeg forstår dem 22% Undervisere 61% 26% Respekt og ansvar Lærerne giver mig ansvar Lærerne respekterer mig Elevtrivsel Forberedelse Lærerne er godt forberedte Lærerne overholder aftaler 8% Jeg trives på skolen Jeg kommer godt ud af det med mine holdkammerater Jeg er glad for min skole Dine undervisningsforhold på skolen Skolens vedligeholdelse og rengøring Skolens indretning og udseende Forholdene på skolen som helhed Fysiske rammer 18% Min arbejdsgiver/læreplads har forberedt mig på skoleperioden Jeg var godt forberedt til at komme i praktik Jeg lærer noget i praktikken Jeg er glad for at være i praktik Praktik 21%

6 Undervisere

7 Undervisere

8 LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK
Læringsmiljøsegmentering GODT LÆRINGSMILJØ BALANCERET LÆRINGSMILJØ GODT LÆRINGSMILJØ Høj LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK BALANCERET LÆRINGSMILJØ Lav RINGE LÆRINGSMILJØ LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK Lav MÅL OG FEEDBACK Høj RINGE LÆRINGSMILJØ

9 Læringsmiljøsegmentering
+3 7% -3 13% -1 15% -4 36% +5 29% Landsgennemsnit Social- & Sundhedsskoler +4 8% -2 12% 17% 42% +2 21% SOPU Dine underliggende enheder +3 6% -6 9% -2 19% +9 50% -5 15% Social- og sundhedsassistentuddannelsen (afløb) - HF 17% 20% 46% 11% Social- og sundhedsassistent - HF 16% 10% 30% 33% Social- og sundhedsassistent - GF2 -1 13% -3 14% -13 37% +14 Pædagogisk assistent - HF Resultat beregnes kun ved mindst 30 svar.

10 Læringsmiljøsegmentering
I grafen ses spørgsmålet ”Jeg er motiveret for undervisningen” splittet på elevgrupperne fra segmenteringen

11 Fysiske rammer

12 Fysiske rammer

13 Praktik

14 Praktik

15 Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken?

16 Praktik

17 Tema: Elevens egen indsats

18 Jeg er en person som … Tema: Elevens egen indsats
*) Resultatet på spørgsmålet er i dataanalysen blevet vendt om, så et højt resultat er positivt og betyder, at man ikke så let lader sig distrahere og har problemer med at høre efter. Dermed kan spørgsmålet lettere sammenlignes med de øvrige spørgsmål.

19 Elevtrivsel på tværs af deltagende skoler

20 Køn

21 Køn

22 Køn

23 Alder

24 Alder

25 Alder

26 Eget faglige niveau

27 Eget faglige niveau

28 Eget faglige niveau

29 Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

30 Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

31 Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

32 Grundforløb og hovedforløb

33 Grundforløb og hovedforløb

34 Grundforløb og hovedforløb

35 Skolepraktik vs. erhvervspraktik

36 Skolepraktik vs. erhvervspraktik

37 Skolepraktik vs. erhvervspraktik

38 Tema: ESB tillægsspørgeramme

39 Tema: ESB tillægsspørgeramme
Frafald – Har du for alvor inden for de seneste 2 måneder overvejet at stoppe på uddannelsen?

40 TROFAST AMBASSADØR TROLØS PÅ-VEJ-VÆK Trivsel og risiko for frafald
Ambassadører kendetegnes ved høj tilfredshed og høj loyalitet. Deres yderst positive holdning bevirker, at de bidrager positivt til skolens virke, og at de anbefaler skolen og uddannelsen til venner og bekendte. TROLØS TROFAST Høj AMBASSADØR De trofaste udtrykker lav til mellem trivsel, men høj loyalitet. Når de - trods den lavere trivsel - ikke ønsker eller overvejer at forlade uddannelsen/skolen, kan det være begrundet i de betragtelige personlige omkostninger, der kan være ved at skifte uddannelse og/eller skole. ELEVTRIVSEL TROLØS De troløse er meget kritiske og ikke afskrækkede ved tanken om at skifte uddannelse/skole, såfremt et markant bedre alternativ tilbyder sig. Lav PÅ-VEJ-VÆK AMBASSADØR PÅ-VEJ-VÆK På-vej-væk-elever er generelt kendetegnet ved at være utilfredse, og i tvivl om deres valg af uddannelse og uddannelsessted. Lav HAR DU FOR ALVOR INDEN FOR DE SENESTE 2 MÅNEDER OVERVEJET AT STOPPE PÅ UDDANNELSEN? Høj

41 Trivsel og risiko for frafald
+1 10% -1 6% 7% -2 76% Landsgennemsnit Social- & Sundhedsskoler +3 13% -6 71% SOPU På-vej-væk Troløs Trofast Ambassadør Dine underliggende enheder 0% 14% 86% Social- og sundhedshjælper - GF2 +6 12% -1 7% +5 11% -10 69% Social- og sundhedsassistentuddannelsen (afløb) - HF 8% Social- og sundhedsassistent - HF 15% 5% 10% 70% Social- og sundhedsassistent - GF2 +9 16% 1% -6 9% -2 74% Pædagogisk assistent - HF 19% 4% +7 -12 65% Pædagogisk assistent - GF2 -7 -9 +1 +15 82% Omsorg, Sundhed og pædagogik - GF1 På-vej-væk Troløs Trofast Ambassadør Resultat beregnes kun ved mindst 20 svar.

42 Tema: ESB tillægsspørgeramme
Hvad har haft størst betydning for valg af skolen?

43 Tema: Undervisningsmiljø
Mobning

44 Tema: Undervisningsmiljø
Arbejdsmiljø – Har du modtaget instruktion i brugen af de apparater, maskiner og kemikalier du gør brug af?

45 Tema: Undervisningsmiljø

46 Tema: Organisering

47 Tema: Organisering

48 Tema: Anvendelse af PC og IT i undervisningen

49 Hvor tit bruger du computeren til…
Tema: Anvendelse af PC og IT i undervisningen Hvor tit bruger du computeren til…

50 Tema: Tilbagemelding på indsats

51 Tema: Tilbagemelding på indsats

52 Tema: Tilfredshed med vejledning

53 Tema: Tilfredshed med vejledning
Har du i løbet af dit uddannelsesforløb haft en samtale med en vejleder/uddannelsesvejleder?

54 Tema: Tilfredshed med vejledning

55 Tema: Tilfredshed med vejledning
Har du opsøgt hjælp hos en vejleder, hvis du har været i tvivl, om du skulle blive på uddannelsen?

56 Tema: Tilfredshed med vejledning

57 Tema: Tilfredshed med vejledning

58 Tema: EUX spørgeramme

59 Tema: EUX spørgeramme

60 Tema: EUX spørgeramme

61 Tema: EUX spørgeramme Jeg har overvejet at skifte til et ordinært uddannelsesforløb, da uddannelsens faglige niveau er for højt

62 Tema: EUX spørgeramme Hvad er dine planer efter afslutningen af dit nuværende uddannelsesforløb på skolen?

63 Hvilken af følgende studieretninger ønsker du at læse videre på?
Tema: EUX spørgeramme Hvilken af følgende studieretninger ønsker du at læse videre på?

64 Tema: Yderligere baggrundsoplysninger
Mine adgangsforudsætninger var gode nok til at have valgt en gymnasial uddannelse

65 Forældres højeste gennemførte uddannelse
Tema: Yderligere baggrundsoplysninger Forældres højeste gennemførte uddannelse


Download ppt "Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google