Februar 2007 Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mundtlig prøve i 10. klasse
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hans Willumsen Lauremberg
Læsning og retskrivning Skriftlig fremstilling Den mundtlige prøve a+b
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Prøveform B Prøven i læsning
Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Nye prøver i 10. klasse Forår 2010 Birgitte Therkildsen
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Folkeskolens Afgangsprøve
HISTORIE Den mundtlige prøve
Forældrearrangement mandag 24. februar 2014
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Folkeskolen i forandring
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Skolereform august 2014………………
7-trinsskalaen.
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
Eksamen og eksamensbilag :
Matematik afgangsprøve 2013
Folkeskolens afgangsprøve
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Bliv opdateret - inden af årets prøver i dansk
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Tidsplan for eksamen 40s umd
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Eksamen.
Gymnasiet (Stx)
Folkeskolens afgangsprøve
Sunds skole Evaluering
Almen studieforberedelse
Forældrearrangement onsdag 25. februar 2015
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
7-trinsskalaen Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, marts 2007 De nye karakterbekendtgørelser.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Evaluering.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Naturfag.
Optagelsesprøve i dansk
Studieretningsprojektet
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Dansk på GF2.
Præsentationens transcript:

Februar 2007 Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk NYE PRØVER I DANSK Februar 2007 Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Tekster om prøver Mail-adresse: fap@seku.dk http://us.uvm.dk/grundskole/afsluttendeproever BEK nr. 728 af 26/06/2006 (tidl. 737) Fælles Mål mv. (Folkeskolens afgangsprøve, bundne prøvefag, prøvefag til udtræk og frivillige prøvefag) BEK nr. 752 af 30/06/2006 (tidl. 351) Bekendtgørelse om prøver og eksamen i folkeskolen og i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser INFO 1 / 19.7.2006, INFO 2 30.11.06 Retningslinjer om praktiske og proceduremæssige forhold Vejledning om fravigelse af bestemmelser ved folkeskolens afsluttende prøver Fælles Mål i dansk Vejledning til prøverne i dansk (www.uvm.dk) Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Afgangsprøver i dansk Prøve i retskrivning (60 minutter) Prøve i læsning (30 minutter) Prøve i skriftlig fremstilling (3½ time) Mundtlig prøve Prøveform A (40 + 20 min.) Prøveform B (10 lektioner + 25 min.) Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Prøve i retskrivning (60 minutter) Færdighed i at stave ord og vendinger i dansk skriftsprog at anvende korrekt sprog at sætte tegn at finde de vigtigste sætningsled at genkende og anvende ordklasser grammatisk indsigt Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Prøve i retskrivning Dvs.: diktat (tekst og indsætning) alfabetisering korrekt afskrift korrekt bøjningsform brug af store og små bogstaver tegnsætning bestemmelse af sætningsled og ordklasser korrektur af andres tekster Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Fra Prøve i retstavning til Prøve i retskrivning Indsætningsdiktat og tekstdiktat er gjort kortere end tidligere Der er tilføjet opgave/opgaver med tegnsætning (komma og punktum m.m.) Der er tilføjet opgave/opgaver i ordklasser og grammatik 90 prøveord. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Prøve i læsning (30 minutter) Eleverne skal: vise læsefærdigheder (læseforståelse og læsehastighed) i forhold til forskellige typer tekster. anvende forskellige læsemåder, fx punktlæsning/søgelæsning, oversigtslæsning og nærlæsning. Teksternes sammensætning: en brochure – eller brochureagtig tekst (pjece, køreplan) en faglig tekst (sagprosa) en fortælling (eventyr, myte, sagn) en nyere fiktiv tekst (novelle) en opinionstekst (essay, klumme, leder, læserbrev, kronik) Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Prøve i læsning Læseprocessen: aktivere korttidshukommelsen se sammenhæng i teksten bruge tidligere informationer i teksten bruge generel viden om ords betydning bruge almen viden om sprog Opgaver: før teksten (punktlæsning/søgelæsning) indlagt i teksten (nærlæsning) efter teksten (oversigtslæsning eller nærlæsning). Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Prøve i skriftlig fremstilling 3½ time Individuelt Ingen samtalerunde Skrivning på computer eller i hånden Kommunalt censorkorps og beskikket censur Bekendtgørelse nr. 728 af 26.06. 2006 Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Bekendtgørelse nr. 728 af 26.06. 2006 1.12. Der prøves i at - skrive forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen, - kunne udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden med anvendelse af genrebevidsthed, viden om fremstillingsformer og sproglige virkemidler, - anvende korrekt sprog, herunder retstavning og tegnsætning, - styre skriveprocessen fra ide til færdig tekst, - anvende layout så tekst og eventuelle illustrationer understøtter kommunikationen, - forholde sig åbent og analytisk til tekster fra forskellige medier, - anvende forskellige genrer, fremstillingsformer, fortælleteknikker og virkemidler i en form, der passer til situationen, - anvende kundskaber om samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation. 1.13. Der gives én karakter for besvarelsen og én karakter for orden. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Prøve skriftlig fremstilling (3½ time) Vurderingskriterier - folkeskolens afgangsprøve For at en besvarelse kan vurderes til en karakter i middelområdet skal besvarelsen som helhed være forståelig og klar besvarelsen være nogenlunde dækkende i forhold til opgaveformuleringen – både hvad angår indhold og form sproget være forståeligt og nogenlunde klart og varieret retskrivning og tegnsætning være nogenlunde sikker indholdet være forholdsvis fyldigt besvarelsen være rimeligt disponeret. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Prøve i mundtlig dansk A eller B Valg mellem A og B foretages for en hel klasse / et helt hold Foretages i starten af skoleåret – skolelederens afgørelse Registreres på skolen Meddeles censor. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Opgivelser og prøveoplæg Fiktion Ikke-fiktion Tekster Til FSA opgives 80–100 normalsider og 3 større fiktive værker. Mindst to af de større fiktive værker skal være danske romaner. Det tredje fiktive værk kan være: drama, spillefilm, hørespil, tegneseriealbum, original novellesamling, original digtsamling m.m. En normalside består af 1300 bogstaver. Ældre og nyere litteratur Poesi, prosa og eventuelt drama, fx: Roman Novelle Drama Digt Essay Kortprosa Manuskript Eventyr Sagprosa Fra aviser, tidsskrifter etc. fx: Artikel Avisleder Læserbrev Kronik Voxpop Annonce Fagbogsuddrag Essay Andre udtryksformer Anden fiktion end litteratur, fx: Spillefilm Novellefilm Kortfilm Musikvideo Tegnefilm Tegneserie Kunstbillede Teater Tv-dramatik Hørespil Computerspil Andet sagstof end sagtekster, fx: Reklame (trykt) Tv-reklame Nyhedsudsendelse Dokumentarprogram Interview Radiomontage Informationsudsendelse Sportsprogram Pressefoto Internetside Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Opgivelser Fælles eller individuelle Skal dække stof, der har været genstand for undervisning Fra 8. og 9. klasse Normalsider, genrer, større fiktive værker, kilder Opbevares på skolen, sendes til censor, uddeles til elever. Kan indkaldes af UVM Sammenhæng mellem opgivelser og prøveoplæg/fordybelsesområder – dybde og bredde. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk OPLÆSNING Fokus på læsning Mundtlighed Fortolkningsmulighed Gode erfaringer fra forsøg *** A: Eleven udvælger i tekstoplæg Læreren vedlægger ved andre udtryksformer B: Eleven vælger oplæsningsstykke Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Prøve i mundtlig dansk – prøveform A Oplæggene skal alsidigt repræsentere samtlige områder inden for det opgivne stof, (både de kortere tekster, de større værker og de andre udtryksformer) Et prøveoplæg er en tekst eller et eksempel på en anden udtryksform. Skal have sammenhæng med opgivelserne og være ukendt for eleven 40 min. forberedelse – 20 min. eksamination Oplæsning Vurdering (tekstarbejde + mundtlig fremstilling) Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Prøve i mundtlig dansk – prøveform B Forløbet af prøven Tilrettelæggelse af fordybelsesområder ud fra opgivelserne Lodtrækning mellem fordybelsesområder Fordybelsesperiode (10 lektioner), hvor eleven undersøger og udvælger prøvestof og fordyber sig i sit valgte prøveoplæg Læreren er vejleder og godkender prøveoplæg Udformning og aflevering af synopse for den mundtlige prøve Mundtlig prøve og karaktergivning. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Prøve i mundtlig dansk – prøveform B Synopsen skal være kort og i oversigtsform. Den bør normalt indeholde: En forside med: Elevens navn og prøveniveau Titel på fordybelsesområde Præsentation af prøveoplægget og begrundelse for valget af dette En side 2 med: Disposition for den mundtlige prøve Præsentation af analyse og fortolkningspunkter Præsentation af perspektiveringsområder Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i fordybelsesarbejdet. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Lærer- og censoropgaver Skriftlige opgaver Beskikkede censorer + kommunale censorer Rettevejledninger skal følges Mundtlig dansk Lærer + lokal censor/ beskikket censor Kurser for alle beskikkede censorer i foråret - marts Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Prøver og undervisning Fælles Mål Slutmål (trinmål) genfindes i prøvekrav Skærpet fokus på sprog og læsning Oplæsning Bevidst arbejde med skriftlighed (genrearbejde) Tekster og andre udtryksformer – genrearbejde – fordybelse – perspektivering Evaluering – refleksion – anvende faglighed. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Fremme af evalueringskulturen Evalueringsportalen Generel vejledning om løbende intern evaluering Fagspecifikke inspirationsmaterialer It-baserede test Marts 2007 – skoleåret 2007-2008 FØLG MED PÅ www.uvm.dk Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Klassetrin Fag 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Dansk / læsning x Afgangsprøver bliver obligatoriske - lodtrækning Matematik Engelsk Dansk som andetsprog Geografi Biologi Fysik/kemi Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

It-baserede test - dansk Adaptive test Elevprofiler Opfølgning Tre profilområder – dansk – læsning: Sprogforståelse Ordafkodning/læsestrategier Tekstlæsning Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk 7-trinsskalaen   Karak-ter Betegnelse Beskrivelse 12 A Den fremragende præstation Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller kun få uvæsentlige mangler 10 B Den fortrinlige præstation Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler 7 C Den gode præstation Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler 4 D Den jævne præstation Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler 02 E Den tilstrækkelige præstation Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. 00 Fx Den utilstrækkelige præstation Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. -3 F Den ringe præstation Karakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Indholdsmæssige krav til elevplanen Elevplanen skal indeholde oplysninger om resultatet af den løbende evaluering af undervisningen i alle fag. Elevplanen skal indeholde oplysning om den besluttede opfølgning på resultaterne af den løbende evaluering. Elevplanen skal indeholde oplysninger om den besluttede opfølgning på resultaterne af de nationale test. men: Elevplanen skal alene indeholde oplysninger, der har betydning for lærernes, elevens og forældrenes arbejde med at følge op på og forbedre effekten undervisningen. Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk ELEVPLANER Skolens leder træffer beslutning om skolens anvendelse af elevplaner Elevplanen skal regelmæssigt udleveres til elevens forældre. Kravet om elevplaner træder i kraft d. 1. august 2006 (implementering) Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

ELEVPLANER INDHOLD - eksempel Faktiske oplysninger : - navn, klasse, lærerteam, dato, periode etc. Det sociale (skole og evt. sfo) (kompetencer og potentialer) De forskellige fag – afh. af klassetrin - status ud fra evaluering, kompetencer, potentialer, handleplan (skole og hjemme) Faglæreres, elevers og forældres bemærkninger til elevplanen Skolens egen systematik – eksempler på EMU Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk

Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk Elevplaner www.aarhuskommune.dk/elevplaner Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk