Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Oplæg for Dansk Folkeoplysnings Samråd tirsdag den 7. september 2010
Den Danske Kvalitetsmodel
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Date :31 1.
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Planlægningsmodeller
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk.
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Kvalitet og etik i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Ved Lars Mikkelsen NVR konference den 5. november 2012 Samspillet imellem uddannelsesinstitutionerne i et projektperspektiv.
4. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 26.august 2010, Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
VfV-loven og kvalifikationsrammen
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Præsentationens transcript:

Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer DFS’s forum for kompetencer/realkompetence Den 24. januar 2012 Ulla Nistrup uni@viauc.dk NVR, Nationalt Videncenter for Realkompetence www.nvr.nu

Program Kvalitet i anerkendelse af realkompetencer Konkrete initiativer i forhold til kvalitet og kompetenceudvikling Andre initiativer i NVR – RKV i et arbejdsplads- og beskæftigelsesperspektiv Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Kvalitet jf. Peter Dahler-Larsen Kvalitet er relativt og konstrueret (forsk. perspektiver) Kvalitet er kontingent - vilkårligt og er derfor altid til diskussion samt allestedsnærvende i vores samfund Kvalitet er abstrakt og komplekst at måle tit fjernt fra den komplekse produkter og ydelser der skal kvalitetsvurderes ofte knyttet til brugerens ønsker og behov tit operationaliseret i organisationsopskrifters procedure og processer for at blive målbart. ofte forankret hos kvalitetsspecialister staten styrer den offentlige sektor vha. politiske målsætninger gennem kvalitetskrav og –målinger Kvalitet er blevet et abstrakt, relativistisk, domæneudvidende, omsættelig, organisationaliseret begreb - fjernet eller langt væk fra produktet/ydelsen - indeholdt i procedurer og processer - knyttet til brugerens ønsker og behov, - forankret organisatorisk hos kvalitetseksperter - omsat og udvidet til alle områder i det offentlige hvor mange kvalitetskriterier er i spil * Samtidig er kvalitet allestedsnærvende, offentligt, fælles anliggende, organiseret * Stat og politikker bruger kvalitet til at styre, kontrollere implementere politiske målsætninger og den samfundsmæssige. Det sker vha. reformer med brede politiske målsætninger og m. kvalitetskrav og kvalitetsmålinger. -RKV er en sådan politiske målsætning som kan ses som et middel i en overordnet og global politik -RKV levere almene ydelser ikke bare til brugeren men til samfundet. Opgavekompleksitet– regelstruktur ( krav, retssikkerhed, klagemuligheder), Vidensstruktur (vejledning, faglig vurderingsindsigt), styringsstruktur (politiske målstyringer, institutions styring) Samarbejde og roller (mange kokke i spil som skal samarbejde, samtidig med at der er en ansøger /deltager der er aktiv i hele processen partnerskab/ leverance). * ’Kvalitetskoncepter er ikke mejslet i cement, men åbne abstrakte, omsættelige og fleksible’ Ulla Nistrup, NVR 2008

Hvad er kvalitet Kvalitetsudvikling Refleksion, ansvarlighed og professionalitet Aktørperspektiv Kvalitetssikring Dokumentation og gennemsigtighed Omverdens/system perspektiv Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Kvalitet i alle faser af anerkendelse af realkompetencer Formål: Uddannelse / læring (livslang læring) Arbejdsliv (job og beskæftigelse) Afklaring af beskæftigelsesønske og – jobprofil og / eller uddannelsesønske samt koblingen til uddannelsesmål Identifikation og dokumentation af realkompetencer Vurdering af realkompetencer forhold til uddannelsesmål Udbytte af anerkendelse : - Adgang - Individuel tilrettelæggelse og afkortning af uddannelse (hvis merit) - Beviser - Forbedrede job- og beskæftigelsesmuligheder - Motivation til læring Aktør: Borgerne Aktør: Uddannelsesinstitutionerne Aktørerne: Uddannelsesinstitutionerne Faglige organisationer A-kasserne / Jobcentrene Studievalg / e-vejledning Folkeoplysningen Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Kvalitet i samarbejde og koordinering Figur: Oversigt over aktører, der tilbyder vejledning og rådgivning og/eller afklaring før en RKV/IKV jf. UVM Rådgivning og vejledning om RKV i forhold til de specifikke uddannelser. Rådgivning og vejledning af virksomheder om kompetenceudvikling og RKV. Rådgivning og vejledning om job- og kompetenceudvikling * Uddannelsesinstitutioner VEU-centre Fagforeninger job- og kompetenceudvikling* A-kasser/ jobcentre job- og kompetenceudvikling, herunder generelt om RKV * Folkeoplysningen Vejledning om valg af videre- gående uddannelse og efter- uddannelse *. Studievalg Vejledning om uddannelse og job. * E-vejledning * Her kan indgå information og rådgivning om mulighederne for at få en RKV Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

3 perspektiver på kvalitet 1. Organisatorisk kvalitet Gennem helhedsperspektivet for institutionens arbejde med anerkendelse af realkompetencer Gennem evalueringskadencer, feedback og forbedringstiltag på alle niveauer Gennem etablering af tydelige samarbejdsrelationer og -praksis mellem institutioner og aktører 3. Procedure-kvalitet Gennem tydelig ansvars- og rollefordeling (hvem gør hvad, hvornår, for hvem?) Gennem formidling og information (hjemmesider, brochurer, breve mm.) Gennem arkiverings- og dokumenthåndtering Gennem koordinering af på tværs af institutioner og aktører 2. Vurderingskvalitet Gennem tydelighed i kriterier Gennem begrundede metodevalg Gennem etablering af evaluering og dokumentationspraksis Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Nogle pejlemærker for kvalitet i arbejdet med realkompetencer Institutionel forankring, ledelsesopbakning, samarbejdsrelationer Kvalificere praksis i og på tværs af institutioner ved at formulere og implementere standarder og procedurer for arbejdet med dokumentation, vurdering og kvalitetssikring af arbejdet med anerkendelse af realkompetencer Kompetenceudvikling Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Veje at gå i forhold til kvalitet Skabe formaliserede rum / platform for videndeling / vidensudvikling Samarbejde i netværk i og på tværs af forskellige niveauer – ledelse – professionelle der arbejder med det – administrativt personale Plads til kvalitetssikring: procedurer og beskrevne praksisser institutionelt og tværinstitutionelt Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

NVR’s opgaver og fokus Videregående uddannelser og IKV - DK Forskningsprojekt følge personer - EU- Observal net - EU - All in HE Eksempelsamling om god praksis – NCK/UVM Hvordan arbejdes der med kvalitet i RKV i Norden - Nordplus RKV i arbejdsplads og beskæftigelsesregi -Back to Work - VEU Centre, 3F Kvalitet og udbredelse i/af anerkendelse af realkompetencer Ungdomsuddannelser Uddannelsesparathed IKV - EUD VEU Centrenes arbejde med IKV/RKV TUP/UVM EU socialfonde Region Midtjylland Netværksdannelse og vedligeholdelse - SOSU GVU - GVU merkantil Diplom/EAA Andre ? Kompetenceudvikling - Diplom i RKV - Arbejdsseminarer Konference Netværk Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Eksempelsamling – god praksis 25 sider Uddannelsesinstitutionseksempler med læringspointer Institutionel kvalitet – samarbejde m aktører Procedure kvalitet – samspil om ’førfasen’ Vurderingskvalitet – brede og snævre dokumentationsmetoder, ’kontekstblik’ Virksomhedseksempler – relevans og mening Individeksempler – mening og oplevelse af kvalitet Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Eksempelsamling Vi i NVR er optaget af HVORDAN KAN EKSEMPELSAMLINGEN BLIVE UDBREDT OG BRUGT? HVAD ville I være optaget af var beskrevet i en eksempelsamlingen Hvad vil I KUNNE BRUGE DEN TIL? Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Diplommodul i RKV DK Baggrund Indhold Statens Center for Kompetenceudvikling og NVR udviklede og afprøvede tre gratis forløb for ca. 75 personer. Følgegruppe/ Akkrediteret Indhold Anerkendelse af realkompetencer i internationalt og nationalt perspektiv Uddannelsessystemet og samarbejdsflader Målgruppe og deltagerperspektiv Planlægningsmodeller metoder og værktøjer Kvalitet og udvikling Vidensbegreb og vidensforståelse Udbydes i VIA UC – (blended learning) Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Netværk Danne nye og understøtte eksisterende netværk IT platform for videndeling på www.nvr.nu Følge og undersøge hvordan forskellige netværk arbejder med kvalitets- og kompetenceudvikling HVILKE tværgående NETVÆRK HAR VI BRUG FOR? Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Kompetenceudvikling HVAD SKAL DEN PROFESSIONELLE i ARBEJDET MED REALKOMPETENCER KUNNE? HVORDAN KOMPETENCEUDVIKLES VI BEDST TIL ARBEJDET MED REALKOMPETENCER? Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

VEU centrene og IKV/RKV Samspil om og koordinering af arbejdet med anerkendelse af realkompetencer Kvalitet i samspillet Fokus på IKV/RKV i beskæftigelsesregi Kompetenceudvikling HVORDAN indgår I? HVORDAN vil I gerne INDGÅ? Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence

Tak for i dag. Ulla Nistrup, Nationalt Videncenter for Realkompetence