Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
ADR (AUTOMATIC DELIVERY REWARDS ) (Nyt program - 1. september) LifePak ® (eksempel) – 72,40 PSV 401,60 DKK med 5 % rabat= 381,52 DKK (68,78 PSV) Fragt.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2011
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Arbejdspladsudvikling
BGs evalueringsstrategi
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Læringsmål Kendskab til:
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Inspiration til reformarbejdet
Oplæg til debat om 25 m skydeprogrammer for cal. .22 pistol
Grundlæggende regnskabsforståelse
HUSKESPIL – den lille tabel
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
OPSAMLING PÅ KVALITETSARBEJDET SAG Kvalitetsudvikling og evalueringer.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Finansiel vurdering af investeringer
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015.
Elevernes evaluering af grundforløbet
Præsentationens transcript:

Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse som et ledelsesværktøj i al slags vejr

Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen” fra undervisningen til elever til lærere til organisation til bestyrelse til handling

Undervisningen Operationel ledelse Strategisk ledelse Selvledelse Bestyrelse Rammer for selvledelse Forudsætning for rammer og selvledelse Rektor Økonomi-styring Udd. leder Vicerektor Sætter mål Udd. leder Adm. chef Vælger medarbejdere Teamkoordinator Skaber strategi Team Fag. Gr. Kval. Gr. Elever Adhoc. Gr. Pædagogisk Råd Elevråd Lærere Faciliterer debat og videns- netværk Leder relationer Undervisningen Kommunikerer værdier Operationel ledelse Samarb. Udv. Formulerer visioner Strategisk ledelse

1g grundforløb: Hvad måles der på? Trivsel (klassen, skolen) Arbejdsbyrde (skr,mdt større projekter) Klassens time (klassen og skolen på dagsorden) Elevsamtaler (elev som medbygger i projektet ”fra elev til studerende” ) Lektiecafé (lærere og 3g elever som konsulenter) Grundforløb: (ubytte + forberedelse til studieretningsvalg) Flerlærerfagene AP, NV og AT (hvad virker, hvad forstyrrer, hvad kan vi gøre bedre?) Lectio (tilrettelæggelse, koordinering kommunikation) Sociale aktiviteter – OG som ”værested”

Hvordan måles der? Lectio spørgeskema: samme undersøgelse over 3 år (gymnasiereformens første gennemløb) - giver udviklingsperspektiv + fælles glæde ved synlige forbedringer Rektor og vicerektor 1 lektion i alle klasser: signalerer væsentlighed, giver indsigt, forståelse og handlemulighed

Hvor tilfreds har du generelt været med at være elev på OG?   særdeles tilfreds (40 - 25%) meget tilfreds (76 - 48%) tilfreds (37 - 23%) ikke helt tilfreds (3 - 2%) ikke tilfreds (2 - 1%)

Hvordan vurderer du dit generelle udbytte af grundforløbet?   særdeles godt (13 - 8%) meget godt (72 - 46%) godt (65 - 41%) ikke godt nok (7 - 4%) utilstrækkeligt (1 - 1%)

Grundforløbet Hvor meget vurderer du, at din nuværende klasse har betydet for dit valg af endelig studieretning?   alt (2 - 1%) meget (42 - 27%) noget (47 - 30%) mindre (32 - 20%) slet ikke (31 - 20%) ved ikke

Grundforløbet Hvordan vurderer du, at grundforløbet har forberedt dig på dit endelige studieretningsvalg?   særdeles godt (7 - 4%) meget godt (52 - 33%) godt (74 - 47%) ikke nok (15 - 9%) slet ikke (6 - 4%) ved ikke (3 - 2%)

Faget at At-emne med fagene historie og fysik. Hvordan vurderer du generelt dit udbytte af almen studieforberedelse?   særdeles godt (20 - 13%) meget godt (56 - 35%) godt (60 - 38%) ikke godt nok utilstrækkeligt (2 - 1%)

Faget at "Undervisningen er spændende og udfordrer min lærelyst og nysgerrighed"   helt ening (59 - 37%) delvis enig (88 - 56%) delvis uenig (18 - 11%) helt uenig (1 - 1%)

Faget at "Lærerne forklarer stoffet, så det er forståeligt" helt ening   helt ening (71 - 45%) delvis enig (82 - 52%) delvis uenig (16 - 10%) helt uenig (1 - 1%)

Faget at "Undervisningen hænger sammen og giver mening" helt ening   helt ening (71 - 45%) delvis enig (63 - 40%) delvis uenig (29 - 18%) helt uenig (2 - 1%)

Faget at "Jeg har fået passende evaluering og feed-back på min indsats"   helt ening (48 - 30%) delvis enig (75 - 47%) delvis uenig (30 - 19%) helt uenig (9 - 6%)

Faget at Hvordan vil du vurdere stoffets sværhedsgrad? alt for svært   alt for svært (1 - 1%) lidt for svært (11 - 7%) passende (132 - 84%) lidt for let (14 - 9%) alt for let (0 - 0%)

Faget at Hvordan vurderer du skemaet/timernes placering?   for mange enkelttimer (10 - 6%) passende (145 - 92%) for mange flexdage/timeblokke (1 - 1%)

Vi er alle udstyret med to ører og én mund….. Det hele har kørt som smurt, og der er ingen bemærkninger fra min side. Jeg synes sagtens man kunne få flere lektioner med AT Lærernes snak med hinanden kan forbedres.. Vi har fået forskellige ting at vide, af de forskellige lærere. Det at kombinere to fag, synes jeg har været særlig godt, da man skal lære at kombinere to fag, f. eks når man når til SRP i 3.g. Lærerne har været super gode, ikke bare til at forklare, men også til at få os elever til at blive nysgerrige på emnet.

Fra måling til handling Resultaterne forelægges teamkoordinatorer: (magt og agt) A) Beslutning, ændring i morgen (dynamisk, løser opgaver) B) Vurdering, videre til PR PR identificerer indsatsområder (ejerskab, forståelse) Målsætning – bestyrelse (strategi, målstyring, kendte rammer) Handleplaner i kvalitetsudvalg (selvledelse, akademiske medarbjdere – sparrrer med ledelsen)

Procespapir B A Nye lærings- Fra elev til former studerende I) Kvalitetsgrupper+ledelse April 09 – Referat til alle E De fysiske rammer C Studieretnings- gymnasiet F Evaluering på OG nedsættes 1.8.09 D Videndeling Og sparing II) Kvalitetsgruppe+ledelse September 09 - Referat til alle Evt. ressource- personer III) Pædagogisk arrangement OD dagen 4.11.2009 Præsentation af produkter + strategi

What’s in it for me? Kræver Systematik, analyse og….. arbejde Giver en fælles ramme og sprog: klarhed om strategi ledelsesredskab selvledelsesrammer

Netværkssamarbejdet mellem de 3 skoler: Et eksempel på det strategiske samarbejde mellem ledelser og lærere i vores nye, selvejende skoler: Undervisningsniveau ma-en evaluering Teamniveau (AT og studieplan) Målsætningsniveau/indsatsområder (Ny skriftlighed) Ledelses-/strateginiveau (Kvalitetsarbejde som styringsredskab i al slags vejr)