Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læringsmål Kendskab til:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læringsmål Kendskab til:"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion af nye ledere til Kommunikation på Aarhus Universitetshospital 1. oktober 2013
Læringsmål Kendskab til: Vilkår og principper for kommunikation på Aarhus Universitetshospital Spilleregler for pressekontakt Kommunikations tilbud om assistance til kommunikation med layout, foto, web og journalistik

2 Summespørgsmål Rammen for de næste 1 1/2 time er intern og ekstern kommunikation på AUH Hvad vil du gerne blive klogere på?

3 Summespørgsmål Hvad anser du for at være de største interne kommunikationsudfordringer for ledere på AUH?

4 Vision, ledelsesgrundlag, „varm luft“
HL CL Top down-strategier Visioner Vision, ledelsesgrundlag, „varm luft“ Bottom-up strategier AL Strategier Modmagt, „kold luft“ Funktionsledere Medarbejdere

5 Medarbejdernes vurdering af kommunikationen

6 Tillidsrepræsentanter
Informationskildernes troværdighed Nærmeste chef 3% 9% 25% 63% Kolleger 6% 24% 32% 36% Møder 3% 13% 36% 47% 1% Topledelsen 5% 17% 27% 49% 1% Tillidsrepræsentanter 2% 4% 14% 32% 47% Opslagstavler 3% 7% 20% 27% 42% 1% Intranet 1% 3% 20% 28% 47% 1% Personaleblad 3% 5% 26% 31% 33% 2% Fagpressen 4% 14% 41% 26% 14% Den trykte presse 11% 28% 44% 11% 5% 1% Radio/TV 9% 22% 48% 14% 6% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Tror slet ikke på Tror fuldstændig på Ved ikke/vil ikke svare Kilde: ACNielsen.online

7

8 Medarbejdernes seks grundlæggende spørgsmål
Hvorfor skal vi gennemføre forandringen? Hvad er målet med forandringen – det attraktive fremtidsbillede? Hvad er årsagen til forandringen? Hvordan skal forandringen gennemføres? Hvordan bliver medarbejderne konkret berørt? Hvad er tidsplanen? Hvem er ansvarlig for gennemførelsen? Hvor kan I læse/høre mere?

9 Hvilken ambition har du med informationen?

10 Summespørgsmål Hvordan kan vi bruge ekstern kommunikation som et bidrag til at nå hospitalets mål?

11 Niveauer for ekstern kommunikation
Reagerer på nyheder udefra Nyheder bruges strategisk Professionel håndtering af presse Hjemmeside og blad Pressemeddelelser Lever i stilhed

12 Når journalisten ringer,,,
Hvad hedder journalisten, og hvilket medie ringer han/hun fra? Kend den sammenhæng, du udtaler dig i Ring tilbage, hvis du har brug for en tænkepause Tal så det kan forstås Lav en kontrakt Skal dine udtalelser bruges til baggrund eller til citat Vær tilgængelig, venlig og imødekommende Orienter relevante ledere, kolleger og samarbejdspartnere

13 Krisebarometer Krisetype Tab af menneskeliv Sundhedstrussel
Miljøkatastrofe Brudte produkt løfter Økonomisk svindel Tab af arbejdspladser Inkompetence Kritik fra myndigheder Kritik af branche Nuanceret debat Ansvar Forsæt/med vilje Tilsidesættelse af lovgivning Tilsidesættelse af interne regler Ignorering af advarsler Burde have vidst/uagtsomt Manglende interne procedurer/styring Dårlig planlægning Helt uforskyldt Første reaktion Fraskrivelse af ethvert ansvar Forkert fokus Vaklende uklarhed Ingen kommentarer Embedsmands-holdning Respons uden engagement Ansvarlig håndtering Ansvarlig håndtering med engagement Acceleratorer Løgne Ingen kommentarer Beskyldninger Minus koordinering og briefing af interessenter Manglende ændringer af rutiner/procedurer Ingen intern konsensus Al information lagt frem og ændringer implementeret

14 Summespørgsmål Hvad synes du, at Kommunikation skal hjælpe nye ledere og deres afdelinger med?


Download ppt "Læringsmål Kendskab til:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google