Middelalderens dragter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Medarbejderudviklingssamtalen
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Struktur: ”Quiz og byt”
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Workshop almene boligdage
Energi- & Vandværkstedet
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Real Kompetence Vurdering
Den gode klasse Forældrenes rolle
God trivsel = God læring
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Præsentation af fremtidens hold Et netværk af kompetencer.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Research & Innovation. Teknologier Attraktioner i Odense  Odense Zoo  Jernbane Museet  Fyrtøjet  Den Fynske Landsby  Jernalder Landsbyen  Tidens.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Om feedback og tilbagemeldinger
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kulturforvalterkonference Strategisk ledelse i netværkssamfundet Kulturforvalterne, BF og CBS, Kilen, Ledelse af politisk styrede kulturorganisationer.
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Inquiry based science education
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Fagdidaktisk kursus i religion
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
Præsentation af forårs-sfo
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Psykiske og kognitive funktionsnedsættelser på arbejdspladsen Ergoterapeut Anitta Hornshøj Jensen Psykolog Ingrid Vingelen Bo - og Rehabiliteringscenter.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Hemmeligheden bag arvelighed
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Middelalderens dragter Dragter til markeder og kultur- historiske arrangementer med udgangspunkt i dragtguiden til Aarhus 1477 Ved Louise Schelde Jensen

Foreningsliv og historiske formidling Der findes mange historiske foreninger i Danmark – med fokus på næsten alle tidsperioder. Her er særligt vikingetid og middelalder i centrum, men flere andre epoker banker på, og hermed også flere arrangementer og markeder. Mange museer, byer og kulturinstitutioner har årligt tilbagevendende arrangementer/markeder, hvor foreninger bliver hyret ind til levendegørelse og programsatte foredrag/opvisninger

Re-enachtment – at levendegøre Reenactment - at levendegøre historien ved at genskabe en tidsperiode eller en begivenhed. Stort fokus på historiske korrekthed – genstande, dragter, og lejr. Reenactment må ikke forveksles med rollespil eller karneval – der ligger ofte mange timer bag den historiske hobby.

Forudsætninger Mange foreninger er opstået på baggrund af historisk interesse – medlemmer kan være uddannet inden for kulturhistoriske fag, andre er håndværksinteresserede og tredje er bidt af våben og kamptræning. Man har således mange forskellige indgangsvinkler til det historiske, og ofte er der også forskellige ambitionsniveauer indenfor de enkelte grupper.

Aarhus 1477 har udarbejdet en 43 sider lang guide til den senmiddelalderlige dragt. Indgangsvinklen og dateringen er en konkret tidsperiode – Christian d. 1´s regeringsperiode 1448- 1481. Guiden er tænkt som et redskab til selvhjælp – inden for de mulige historiske og dragtmæssige rammer. Her fremlægges kilder, materialebrug, snit, faldgruber og meget mere.

At ”designe” sin dragt Det er sy dragter er baseret på kildemateri ale (skriftlige, billedlige og arkæologisk e.Særligt billeder er uundværlige !

Guiden er opdelt i en herre- og damesektion, hvor de enkelte dragtdele gennemgås – med billeder, beskrivelse af tekstiler, samt særlige detaljer og faldgrubber man skal være opmærksom på. Efter de gennemgangen af de vigtige tøjdele gennemgås de øvrige dele, som høre til en komplet dragt, samt materialebrug, farver og syteknik. Med denne guide i hånden burde man således være ”klædt godt på” til at lave en ny middelalderdragt á la 1440-1480.

Gode retningslinjer Fastsæt en tidsperiode for dragten Find én eller flere gode billedkilde på en specifik dragt - vuderet efter køn og stand Gå efter en bestemt kunstner eller geografisk område Lav en dragtdel af gangen, og fokuser på at få de tidstypiske detaljer rigtig (f.eks. – snørespiser og snørehuller, hovedlin, tasker m.m.)

Et par punktnedslag fra guiden Underbukser til mænd:

Doublet:

Hovedlin og hovedbeklædning:

Forklæde:

En komplet dragt – mere end blot tekstil Når man laver historiske dragter så er det øvrige dragttilbehør og personlige udstyr mindst lige så vigtig for at fremstå som en troværdig helhed Udstyr såsom sko, bælter og bæltespænder, tasker, smykker og meget mere er en vigtig brik.

Faldgruber og markedsmode Det er vigtigt at have et fornuftigt forhold til de kilder, der ligger til baggrund for det man laver. Man skal efterstræbe at have en så autentisk dragt, som muligt, med den forståelse, at en direkte kopi/rekonstruktion næsten ikke er muligt. For nogle foreninger/personer er det at være på marked ferie og hygge, og for dem er det ikke altid så vigtigt om dragten er autentisk - bare det ligner middelalder. Der opstår således markedsmode, hvor man kopier hinandens tøj og gode ideer, uden hensynstagen til om der er kilder til de enkelte ting. F.eks. – indsyede kiler i kontrastfarve og brug af 1700-1800-tals stof og mønstre.

Markeder, museer og kompetencer Der findes efterhånden utroligt mange arrangementer og markeder rundt om i Danmark. Mange står museerne for, og andre står foreninger for. Som markedsarrangør er det vigtigt at sætte sig mål for hvad man ønsker af markedets deltagende – både hvad angår programsatte ting, men bestemt også formidling og dragter.

Mange historiske reenactere besidder utroligt stor viden og mange kompetencer omkring dragter, udstyr og generelt formidling af deres tidsperiode, håndværk og kulturhistorie. Kompetencerne er ofte opbygget over lang tid, via brug af tidstypiske dragter og udstyr, og ved kontinuerlige studier og eksperimenter.

Erfaringer Det har taget lang tid at sammensætte guiden, og forud for det har vi arbejdet med dragter i 6 år. Det kræver samarbejde og velvilje for videreudvikling og ønske om stor autenticitet Følelsen af at været nået et godt stykke – men mange ting kan altid blive bedre (plantefarvning, ekstra udstyr m.m.)