Download præsentationen
Offentliggjort afThor Frandsen Redigeret for ca. et år siden
1
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Forløb: Tegning Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
2
Tegningens taksonomi Tegningens taksonomi af M. Massironis, hvor alverdens tegninger inddeles i ca. 20 kategorier Tegningerne er bl.a. inddelte efter de strukturelle komponenter: Primær komponenter: Disse har med det materielle og med det perceptuelle kognitive at gøre. Dvs.: tydelige linjer (tykke og klare) Sekundær komponenter: Disse er afhængige af tid, sted og kultur og tegnerens personlighed. Dvs. kulturbetinget kode
3
Tegningens taksonomi Tegningens taksonomi inddeles i to hovedgrupper:
Figurativ/repræsentationstegning – dvs. den repræsentere noget der eksistere Abstrakt – noget der altså ikke eksistere Eksempel på kategorier som eleverne kan arbejde med: Operationeltegning : Eleverne skal for eksempel tegne hvordan de samler en fuglekasse. Taksonomisk tegning: Eleverne kan f.eks. Tegne en plante set fra mange synsvinkler samtidig. Grafer, diagrammer, kort: Disse bruges i mange sammenhænge hverdagen og eleverne kan selv lave et kort over f.eks. Skolen. Understøt elevernes fortælleglæde Hjælp eleverne med at forenkle ved at give dem forskellige redskaber.
4
Tegning: Øvelser Stregens udtryk: Form, Lys/mørke, Struktur, Stoflighed og tekstur Komposition: Dynamisk og Statisk Didaktik: Øvelse i at holde tegneredskabet Bevidsthed om stregens forskellighed (udtryk) Tegne med forskellige materialer Træne iagttagelse Fælles erfaringer som udgangspunkt Afgrænset opgave Undervisningsdifferentiering: lave nogle lidt ekstra ordinere billeder fx. vanskeligere figurer.
5
Øvelse med stregens udtryk
6
Iagttagelsesøvelse Iagttagelsestegning af ålegræset
Et stykke ålegræs er limet på et stykker sort papir. Iagttagelsestegning af ålegræset
7
Iagttagelsesøvelse med malertape.
8
Iagttagelsestegning Stuelampe
Opstilling: Vinflaske, vase med bambus og en hjerteformet skål
9
Øvelse i ekspressive fladetegninger i nonfigurativt rum
Øvelse: Tegne bevægelse/stilling via forskellige tegneteknikker: Fladtegning Pinde/krydstegning Krøltegning Blindtegning Iagttagelse af rigtige modeller og allerede eksisterende billeder/tegninger
10
Øvelse: Fladtegning Fladtegning af billede med grøn oliekridt.
Fladtegning af billede med rød oliekridt.
11
Øvelse: Fladtegning Michelangelo: ung mand, modelleret frem ved skravering. Fladtegning med blå oliekridt baseret på iagttagelse af Michelangelos billede
12
Øvelse: Pinde/krydstegning
Michelangelo: ung mand, modelleret frem ved hjælp af skravering Krydstegning baseret på iagttagelse af Michelangelos billede.
13
Øvelse i Pinde/krydstegning
Krydstegning lavet med begge hænder samtidig. Krydstegning af en person der har den ene fod placeret på en stol.
14
Øvelse: krøltegning Tegnet efter allerede eksisterende tegning
Tegnet efter ”gående” levende model
15
Krøltegning på baggrund af allerede eksisterende tegning
Krøltegning af Louis Soutter Iagttagelses-krøltegning af kvinden til venstre
16
Krøltegning af siddende levende model
17
Øvelse: Blindtegning Begge disse tegninger er tegnet efter en levende model
18
Øvelse i Negativt rum Tegning i negativt rum er hvor man tegner det der er ”uden om”. Her er tegnet i negativ rum af en opstilling af to udstoppede dyr.
19
Øvelse i negativ rum Billedet til venstre er af to personer, hvor den ene står op med den ene hånd placeret på sit eget hoved, og den anden er placeret på hovedet af personen ved siden af
20
Tegning med kæp Mål: at udtrykke sine bevægelser i tegningen.
21
Portrættegning Énface: Portrættet er tegnet lige forfra.
Profil: Portrættet er tegnet fra siden ¾ Profil: Skråt fra siden Det er vigtigt at der er nærvær i tegnesituationen. Øvelse i at iagttage og øve sig i at ”sætte sig ind i sit bytte” Tillidssag De 3 elementer: Modellen, tegneren, tegningen. Impressionistisk (øjeblikkets indtryk).
22
Øvelse i Portrættegning
OPGAVE: Tegn først efter nogle af de viste tegninger, lur kunstnerne af! Og tegn derefter efter levende model.
23
Øvelse inden portrættegning
Øjne Læber
24
Portrættegning af allerede eksisterende tegning
Udvalgt modeltegning Min modeltegning
25
Portrættegning; ¾ profil
26
Portrættegning; ¾ profil
27
Portrættegning; Profil
28
Didaktiske overvejelser
Se opgaver i helhed, så kommer pigerne ikke til at sidde og ”nusse”. Ligeledes kommer eleverne heller ikke til at føle at de ikke kan og således falder de heller ikke fra. God ide at lave ”step by step” opgaver i tegning, når man skal starte fra bunden. På den måde har elevere noget at forholde sig til og får mulighed for at føle succesoplevelser ( ifht. videre motivation og selvværd i faget) med tegning fra starten.
29
Perspektivtegning
30
Landskab Tegning
31
Skitse med blyant
32
Skitse med blyant
33
Begrænset farvebrug: Lilla, lyserød og grøn
34
Begrænset farvebrug: Lilla, lyserød og grøn
35
Begrænset farvebrug: Blå, gul og grøn
36
Begrænset farvebrug: Blå, brun og hvid
37
Begrænset farvebrug: Blå, brun og hvid
38
Øvelser i skitsetegning
44
Øvelse: tegning med madkulør
Iagtagelsestegning- med fokus på omridset
45
Øvelse med madkulør Model på guldhornene Fenrisulven
46
Øvelse med madkulør Anja Andersen triumfere med armene
Anja Andersen i skyder på mål
47
Øvelse med madkulør Kvinde i en stol
Kvinde sidder på en stol med sit barn
48
Øvelse med madkulør Model: Hanne Bøgesvang
Kvinde med armen i vejret og en hånd i siden Model: Hanne Bøgesvang
49
Øvelse med madkulør Kvinde med hånden ovenpå hovedet og foden på en skammel
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.