Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt"— Præsentationens transcript:

1 Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Forløb: Tegning Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt

2 Tegningens taksonomi Tegningens taksonomi af M. Massironis, hvor alverdens tegninger inddeles i ca. 20 kategorier Tegningerne er bl.a. inddelte efter de strukturelle komponenter: Primær komponenter: Disse har med det materielle og med det perceptuelle kognitive at gøre. Dvs.: tydelige linjer (tykke og klare) Sekundær komponenter: Disse er afhængige af tid, sted og kultur og tegnerens personlighed. Dvs. kulturbetinget kode

3 Tegningens taksonomi Tegningens taksonomi inddeles i to hovedgrupper:
Figurativ/repræsentationstegning – dvs. den repræsentere noget der eksistere Abstrakt – noget der altså ikke eksistere Eksempel på kategorier som eleverne kan arbejde med: Operationeltegning : Eleverne skal for eksempel tegne hvordan de samler en fuglekasse. Taksonomisk tegning: Eleverne kan f.eks. Tegne en plante set fra mange synsvinkler samtidig. Grafer, diagrammer, kort: Disse bruges i mange sammenhænge hverdagen og eleverne kan selv lave et kort over f.eks. Skolen. Understøt elevernes fortælleglæde Hjælp eleverne med at forenkle ved at give dem forskellige redskaber.

4 Tegning: Øvelser Stregens udtryk: Form, Lys/mørke, Struktur, Stoflighed og tekstur Komposition: Dynamisk og Statisk Didaktik: Øvelse i at holde tegneredskabet Bevidsthed om stregens forskellighed (udtryk) Tegne med forskellige materialer Træne iagttagelse Fælles erfaringer som udgangspunkt Afgrænset opgave Undervisningsdifferentiering: lave nogle lidt ekstra ordinere billeder fx. vanskeligere figurer.

5 Øvelse med stregens udtryk

6 Iagttagelsesøvelse Iagttagelsestegning af ålegræset
Et stykke ålegræs er limet på et stykker sort papir. Iagttagelsestegning af ålegræset

7 Iagttagelsesøvelse med malertape.

8 Iagttagelsestegning Stuelampe
Opstilling: Vinflaske, vase med bambus og en hjerteformet skål

9 Øvelse i ekspressive fladetegninger i nonfigurativt rum
Øvelse: Tegne bevægelse/stilling via forskellige tegneteknikker: Fladtegning Pinde/krydstegning Krøltegning Blindtegning Iagttagelse af rigtige modeller og allerede eksisterende billeder/tegninger

10 Øvelse: Fladtegning Fladtegning af billede med grøn oliekridt.
Fladtegning af billede med rød oliekridt.

11 Øvelse: Fladtegning Michelangelo: ung mand, modelleret frem ved skravering. Fladtegning med blå oliekridt baseret på iagttagelse af Michelangelos billede

12 Øvelse: Pinde/krydstegning
Michelangelo: ung mand, modelleret frem ved hjælp af skravering Krydstegning baseret på iagttagelse af Michelangelos billede.

13 Øvelse i Pinde/krydstegning
Krydstegning lavet med begge hænder samtidig. Krydstegning af en person der har den ene fod placeret på en stol.

14 Øvelse: krøltegning Tegnet efter allerede eksisterende tegning
Tegnet efter ”gående” levende model

15 Krøltegning på baggrund af allerede eksisterende tegning
Krøltegning af Louis Soutter Iagttagelses-krøltegning af kvinden til venstre

16 Krøltegning af siddende levende model

17 Øvelse: Blindtegning Begge disse tegninger er tegnet efter en levende model

18 Øvelse i Negativt rum Tegning i negativt rum er hvor man tegner det der er ”uden om”. Her er tegnet i negativ rum af en opstilling af to udstoppede dyr.

19 Øvelse i negativ rum Billedet til venstre er af to personer, hvor den ene står op med den ene hånd placeret på sit eget hoved, og den anden er placeret på hovedet af personen ved siden af

20 Tegning med kæp Mål: at udtrykke sine bevægelser i tegningen.

21 Portrættegning Énface: Portrættet er tegnet lige forfra.
Profil: Portrættet er tegnet fra siden ¾ Profil: Skråt fra siden Det er vigtigt at der er nærvær i tegnesituationen. Øvelse i at iagttage og øve sig i at ”sætte sig ind i sit bytte” Tillidssag De 3 elementer: Modellen, tegneren, tegningen. Impressionistisk (øjeblikkets indtryk).

22 Øvelse i Portrættegning
OPGAVE: Tegn først efter nogle af de viste tegninger, lur kunstnerne af! Og tegn derefter efter levende model.

23 Øvelse inden portrættegning
Øjne Læber

24 Portrættegning af allerede eksisterende tegning
Udvalgt modeltegning Min modeltegning

25 Portrættegning; ¾ profil

26 Portrættegning; ¾ profil

27 Portrættegning; Profil

28 Didaktiske overvejelser
Se opgaver i helhed, så kommer pigerne ikke til at sidde og ”nusse”. Ligeledes kommer eleverne heller ikke til at føle at de ikke kan og således falder de heller ikke fra. God ide at lave ”step by step” opgaver i tegning, når man skal starte fra bunden. På den måde har elevere noget at forholde sig til og får mulighed for at føle succesoplevelser ( ifht. videre motivation og selvværd i faget) med tegning fra starten.

29 Perspektivtegning

30 Landskab Tegning

31 Skitse med blyant

32 Skitse med blyant

33 Begrænset farvebrug: Lilla, lyserød og grøn

34 Begrænset farvebrug: Lilla, lyserød og grøn

35 Begrænset farvebrug: Blå, gul og grøn

36 Begrænset farvebrug: Blå, brun og hvid

37 Begrænset farvebrug: Blå, brun og hvid

38 Øvelser i skitsetegning

39

40

41

42

43

44 Øvelse: tegning med madkulør
Iagtagelsestegning- med fokus på omridset

45 Øvelse med madkulør Model på guldhornene Fenrisulven

46 Øvelse med madkulør Anja Andersen triumfere med armene
Anja Andersen i skyder på mål

47 Øvelse med madkulør Kvinde i en stol
Kvinde sidder på en stol med sit barn

48 Øvelse med madkulør Model: Hanne Bøgesvang
Kvinde med armen i vejret og en hånd i siden Model: Hanne Bøgesvang

49 Øvelse med madkulør Kvinde med hånden ovenpå hovedet og foden på en skammel


Download ppt "Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google