TID til forskning - præsentation af forbedringsprojektet ”Hensigtsmæssige arbejdsgange” Neonatal Landssymposium 6-8. september 2012 Ann-Birgit Guldager.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Skolereform august 2014………………
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
LEAN Akademy.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Kandidaten i klinisk praksis
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Fra idé til virkelighed - en metode til udvikling af nationale, tværfaglige, evidensbaserede kliniske retningslinjer Ann-Birgit Guldager Nonboe klinisk.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Tværfaglig Skolepraktik i virksomhedslignende miljøer
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Ledelse af innovative medarbejdere
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Den regionale LEAN enhed, version 4 - juni 2012
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Hvordan kan jeg som personale inddrages i kvalitetsarbejdet og datafangst i min praksis? XMO-BRUGERFORENINGS ÅRSKURSUS 2013.
1 Omsætning af viden Dokumentationskonference 2011 i Skejby v/ Sygeplejefaglig direktør Ditte Thinggaard, Region Syddanmark, Sygehus Sønderjylland Dato.
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Hvad er mål/resultat (output)?
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
MTV af Demens: Organisation
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Hospitalsenheden VEST
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Akutteam Brøndby – Hvidovre Planlægning og opstart af Brøndby-Hvidovre Akutteam – set fra en leders perspektiv. Jens Jørgen Lemvig Leder Akutteam Brøndby-Hvidovre.
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

TID til forskning - præsentation af forbedringsprojektet ”Hensigtsmæssige arbejdsgange” Neonatal Landssymposium 6-8. september 2012 Ann-Birgit Guldager Nonboe, Projektleder, kl. sygeplejespecialist, Lean konsulent, CCRN, SD, MLP Neonatalklinikken, Juliane Marie Centret, Rigshospitalet

Succeskriterier - Hensigtsmæssige arbejdsgange At opstarte og implementere min. 4 delprojekter i 2011 samt udvikle en plan for de resterende projekter. At 80 % af medarbejderne oplever forenklede og forbedrede arbejdsgange At 80 % af medarbejderne oplever den ekstra tid anvendes til udviklingsopgaver. At udvikle og få godkendt: 2 evidensbaserede tværfaglige kliniske vejledninger (evt. forløbsbeskrivelser eller PVI) 5 sygeplejefaglige evidensbaserede retningslinjer i Center for Kliniske retningslinjer Publicering af 2 sygeplejefaglige artikler. Iværksætte min. 2 kliniske projekter mhp. international publikation (læger) Deltage i min. 2 nationale guidelinesgrupper (læger) Deltage i min. 2 multicenter RCT (læger) At 80 % af medarbejdere oplever et styrket interprofessionelt samarbejde. At 80 % af forældrene oplever det interprofessionelle samarbejde er godt eller meget godt.

En løbende forbedringskultur byder problemer velkommen Se problemer som bjerge af guld Kan vi gøre det bedre? Nedbryd barrierer hvor de blokerer vejen til forbedringer Stil spørgsmål til det vi gør og gør noget ved det

Metode De lavestehængende frugter plukkes først Høj medarbejderdeltagelse Fejre succeser

Metode Ugentlige tavlemøder Målstyring-Kaizentavle Succeskriterier Milepæle Udvalgte LEAN redskaber ????? Big Bang

Formidling

Projekt ”Tværfaglig dokumentation og journalføring” Formål At udvikle og fortsætte implementering af klinikkens elektroniske dokumentation Fremme tværfagligheden i dokumentationen mhp. at fremme hensigtsmæssige arbejdsgange. Varetage organiseringen af den elektroniske patientjournal Varighed: 6 måneder

Proces – hvad gjorde vi? Vejledninger og instrukser blev udarbejdet indenfor OPUS notat, ICIP Undervisningsmateriale blev udarbejdet Fokusområder og fokusuger: overblik, observationsskema, væskeregnskab, plejeplaner Tutor- og aftenvejledermøder mhp. initiering af læring Bedsideundervisning Audit og spørgeskemaundersøgelser mhp. at nå milepæle

Resultat Tidsforbrug, struktur og overblik (spørgeskema) Bruges mere tid på dokumentation Bedre overblik Plejeplaner og tjeklister (audit) Forbedring indenfor oprettelsen af plejeplaner Notatyper jf. VIP (instruks) (audit) Positiv anvendelsesprocent Generel oplevelse af kvaliteten (spørgeskema) 72 % oplevede en bedre kvalitet Arbejdet fortsættes i en arbejdsgruppe….

Projekt ”Udstyr” Varighed Formål at sikre et bedre overblik over og indsigt i eksisterende og funktionsdueligt udstyr mht. dets placering, anvendelse og funktion at frigøre mere tid til forældresamarbejde, forskning og udvikling. Varighed 9 måneder

Proces – hvad gjorde vi? Overblik over tilgængeligt udstyr på GN Kategorisering og nummerering af udstyr Inddeling af sengepladser i basis, almen og intensiv plads m. mærkning af udstyr Indkøb af ekstra udstyr Udarbejdelse af quickguides og vejledninger (VIP) Indkøb og etablering af modtagevogne Indkøb af medicin- og udstyrstaske til transporter Revision af udlånsprocedure Indretning af arbejdsplads på stuerne m. indkøb af nye arbejdsmiljøvenlige borde og stole Udstyrsansvarlig sygeplejerske Kampagne vedr. hensigtsmæssig håndtering af udstyr

Vægte – hvorfor vejer de forkert? Bull´s eye: Symmetri og præcision i midten! Så er der plads til 2 på 1 gang! Forkert Rigtigt

Rigtigt igen Rigtigt Vugge – kunsten at åbne Trin 1: Løft tålmodigt op Trin 2: Vip roligt ud Rigtigt igen Rigtigt

Resultat Postoperativ måling af medarbejdernes oplevelse af forenklede og forbedrede arbejdsgange Færre oplevede, at det var svært at finde udstyret og klargøre det Færre oplevede, at udstyret gik i stykker Et uændret antal medarbejdere syntes, det var vanskeligt at betjene udstyret Evaluering af de konkrete tiltag (spørgeskemaundersøgelse) Generel tilfredshed med indsatsområderne ( fra 57 % - 90%) Speciel tilfredshed med Indførelse af modtagevogne Anskaffelse af nye PC-borde og stole

Projekt ”Stuegang” Formål Varighed Strukturering og koordinering af stuegangsopgaven mhp. effektivisering. Udvikling af kvaliteten i stuegangssituationen. Udvikling af forældresamarbejdet og styrke interprofessionelle relationer Frigøre tid og ressourcer til forskning og udvikling Synliggøre og fremme værdiskabende aktiviteter for patient og forældre ved påvirkning af kulturen i klinikken. Varighed 12 måneder (afsluttes snart)

PROCES - Hvad gjorde vi? Brainstorm Værdistrømskortlægning

7 min. Afbrydelser

Implementering

Resultat mål 1 Mål: At stuegangs-situationen foregår effektivt under forudsætning af en kvalitetssikret stuegang med specificeret indhold Succeskriterier: At tidsforbruget reduceres med min.1/3 og ”ikke værdiskabende aktiviteter” fjernes.

Resultatmål 2 Mål: At stuegangs-situationen er kvalitetssikret og kvalitetsudviklet. Succeskriterier: At 90 % af læger, sygeplejersker og sekretærer oplever en kvalitetssikret og kvalitetsudviklet stuegang

Resultatmål 3 Mål: At forældrene oplever, at stuegangssituationen foregår i en dialog om barnets situation og videre plan, planlægning af dagen sker på en hensigtsmæssig måde og der udvises respekt for barnets rytme. Succeskriterier: At 95 % af forældrene oplever stuegangs-situationen jf. ovenstående mål.

Resultatmål 4 Mål: At frigøre tid til forskning og udvikling Succeskriterier: At den frigjorte tid anvendes til forskning og udvikling.

Opfølgning Perspektivering Monitorering af forbedringer – og handlen! Statistisk proceskontrol mhp. valide data Projekt Hensigtsmæssige arbejdsgange med delprojekterne afsluttes 2012 Afrapportering Fejring af succeser - hvor store eller små de end måtte blive…