UTA –KONFERENCE 2011 Flere unge i uddannelse og job Den 31. august 2011 kl. 0930-1600 – Danhostel Herning Konsulent Lars Lundgreen, Den Nationale Ungeenhed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
Advertisements

Inspirationstema: Børns rettigheder
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
17½ års samarbejde i Aarhus
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Kommunale Indsatsområder Oplæg til beskæftigelsesudvalgets møde d
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Mentorordning i Skive.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Tværgående indsats for unge årige
Hjertelig velkommen til årets uddannelseskonference.
”Vi når målet – men hvordan?”
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
KABS – Konference Stofmisbrug 2008 Undersøgelse: Stofmisbrugsområdet efter kommunalreformen.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kontanthjælpsreformen
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Uddannelsesafklarende samtaler
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Den koordinerede ungeindsats
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Specialfunktionen Job & Handicap. SJH sikrer: understøtning af beskæftigelsesindsatsen i jobcentre og hos andre aktører via:  Rådgivning  Information.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
1 Indsatser mod organiseret kriminalitet Indsatsgruppen mod organiseret kriminalitet i Odense Kommune. Indsatsen blev iværksat efter en forespørgsel i.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Ungeindsats i jobcenter Middelfart Middelfart. Ungeindsats i jobcenter Middelfart 2008 politisk fokus på ungeindsatsen, herunder deltagelse i UTA Januar.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Dato: 5. december 2007 Dok.nr Titel: Udvikling af indsatsen for matchgruppe 4 og 5 borgere Ungeindsatsen i Hedensted Kommune Jobcenter Hedensted.
Specialfunktionen Job & Handicap. Organisering:  Beskæftigelsesregion Syddanmark under:  Pilotjobcenter Vejle i:  Vejle Kommune.
Hedensted Hedensted. 2 Vejlederkonference Samarbejdet mellem Jobcenter, Social området og Undervisning Helhedsorienteret ungeindsats for.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Sammenhængende Kommunal Ungeindsats Er vi allerede på vej
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Tværgående samarbejde –
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Danmarks Vejlederforening
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Præsentationens transcript:

UTA –KONFERENCE 2011 Flere unge i uddannelse og job Den 31. august 2011 kl – Danhostel Herning Konsulent Lars Lundgreen, Den Nationale Ungeenhed

Hovedoverskrifter • Om Den Nationale Ungeenhed • Hvis jeg var økonom…? (Hvorfor er vi samlet i dag?) • Udfordringer i den offentlige sektor! • Hvilke udfordringer ser vi i ungeindsatsen? • Nedslag i en kompleks opgave - hvordan tilrettelægger kommunerne deres arbejde med ungeindsatsen? • Hvor kan I finde mere viden?

Om DNU Tak fordi vi må komme og fortælle om vores arbejde og vores erfaringer med ungeindsatsen fra hele landet gennem det sidste års tid Tværfagligt/forvaltligt forum er et godt udgangspunkt for arbejdet med ungeindsatsen – kommuneopgave Gode erfaringer fra UTA – godt udgangspunkt Netværks/inspirationsmøde med JC & UU

Hvis jeg var økonom…? ……og et ungt mennesker stillede mig følgende spørgsmål: ”Hvad er den bedste investering i tilværelsen?” Så ville jeg entydigt svare – UDDANNELSE – fordi: – Det kræver ”kun” en investering i form af tid, energi og fokus – Der er økonomisk ”gevinst” fra dag ét i form af SU – senere løn – Det er stort set ikke forbundet med nogen form for risiko – tværtimod Men ikke alle unge er i stand til uddannelse og hvilke unge er det egentlig vi taler om, det er bl.a. derfor vi er samlet her i dag!

Udfordringer i den offentlige sektor ”…offentlige organisationer er sjældent toptunede innovationsmaskiner. Tværtimod bærer mange af dem stadig rundt på den type hierarki og bureaukrati, som de fleste private virksomheder har kæmpet for at kaste af sig i årtierne, efter vi forlod industrisamfundet. Traditionelt har den offentlige sektor i sig selv været stærkt sketoropdelt……mulighederne for at samarbejde på tværs har ikke altid været til stede, selv om behovet er voksende…” ”I den offentlige sektor står faglighed – heldigvis – utrolig centralt. Men fagligheden kan også medføre en monofaglig kultur der ikke giver plads for den brydning mellem forskellige fagligheder, som kan udløse radikalt nye løsninger og service.” Bason, Christian: ”Velfærdsinnovation – ledelse af nytænkning i den offentlige sektor”, 2007

Aktuelle udfordringer i ungeindsatsen Fælles kommunal opgave Hvordan motiveres kommunerne til at tænke ungeindsatsen som en opgave på tværs mellem mange interessenter og lovgivninger frem en fragmenteret opgave opdelt i forskellige forvaltningsområder? Viden om udsatte unge Hvordan kan jobcenter og UU få mere kendskab til andre forvaltningers handlemuligheder herunder; børne- og familieforvaltningen og handicap- og psykiatriforvaltningen, så de bedre kan håndtere gruppen af udsatte unge, som ikke er parat til uddannelse eller ordinær beskæftigelse? Samarbejde mellem Jobcenter, UU og uddannelsesinstitutioner Hvordan udvikles samarbejdet mellem jobcentret, UU og uddannelsesinstitutionerne endnu mere, så der kan laves en forebyggende indsats for de unge, som er i risiko for at havne på kontanthjælp? Ungeindsats i uddannelsesmiljø Hvordan kan kommunerne organisere deres indsats for udsatte unge i uddannelsesmiljøer, så det fremmer inklusion og motiverer til uddannelse? Puljemidler 15-17årige Hvordan sikres det at kommunerne implementere viden fra arbejdet med puljeprojekterne, som en del af deres fremtidige indsats?

Tværgående samarbejde Prioriteringen af ungeindsatsen ses på forskellige måder, fra etablering af ungeteam i jobcenter til oprettelse af en ungeenhed på tværs af forvaltninger Forskellige strategiske tilgange og rammevilkår hos kommunerne har betydning for hvordan indsatsen organiseres Det er vanskeligt at sige, hvorvidt den ene organisering er mere hensigtsmæssig end den anden. Det er i højere grad betydningsfuldt hvordan der kommunikeres og samarbejdes end om man er fysisk placeret i den samme bygning. Opgaven definerer organiseringen og tilrettelæggelsen omkring indsatsen

Tværgående samarbejde – eksempler Ringsted & Aabenrå Kommune: Etableret som ungeenhed med én fælles indgang for alle unge mellem år (Aabenrå år – match 2+3). Her løses alle opgaver i forhold til uddannelse, job og praktik, kontanthjælp, misbrug m.v. Der er samlet medarbejdere fra børneområdet, jobcentret, borgerservice og UU m.v. Holstebro Kommunen: Har et tæt og velkoordineret samarbejde om ungeindsatsen. Jobcenter, UU og B&F er nogle af de centrale aktører. Samarbejdet er baseret på velbeskrevne og anvendte samarbejdsaftaler. De enkelte enheder er organiseret hver for sig og sidder ikke fysisk sammen. Ungeindsatsen for match 2 og 3 er organiseret i en specialiseret ungeindsats

Uddannelsesrettet indsats Fokus er skiftet fra arbejdsmarkedsperspektiv til uddannelsesperspektiv og har givet et naturligt incitament for at tænke samarbejde mellem bl.a. jobcenter, UU og uddannelsesinstitutionerne Fokus på kortlægning og kendskab til fastholdelsesmetoder eks. mentorstøtte, samt fokus på kombinationsforløb for de udsatte unge Oplever at kommunerne efterspørger best practise i forhold til gruppen af udsatte unge, som endnu ikke er kommet i gang med uddannelse

Uddannelsesrettet indsats - eksempler Lyngby-Taarbæk Kommune: VUC Stifinder for unge, som ikke er afklaret til uddannelse og som typisk er på kontanthjælp – match 1+2. Forløbet består i opkvalificering og vejledning, samt kompetenceudvikling i form af fag. Størstedelen af de unge ender efterfølgende i uddannelse eller praktikker/ job m. løntilskud Esbjerg Kommune: Projekt ”Ung på Arbejdsmarkedet” er et samarbejde mellem Social- og Sundhedsskole, jobcenter og Psykiatricenter. Projektets målgruppe er unge ledige, som har en psykisk lidelse. Gennem en vekselvirkning mellem skoleforløb og praktikperioder afklares og opkvalificeres de unge med henblik på fremtidig tilknytning til uddannelse eller job.

Puljeprojekter årige Kendetegn for projekterne: – Søger det brede samarbejde – Søger ny viden om målgruppen – Fokus på uddannelse (klargøring til dette!) – Målgruppekarakteristik – kendetegn og antal – Inklusion/eksklusion? 5 projekter i 2010: Skanderborg, Brøndby, Odense, Lolland-Falster, København 11 projekter i 2011: Roskilde, Holstebro, Esbjerg, Skive, Herlev, Gladsaxe, Horsens, Solrød, Ringsted, Aabenraa, Norddjurs

Vidensopsamling om seks udvalgte modelkommuners ungeindsats De udvalgte er seks gode + geografisk + størrelsesmæssig fordeling Hovedoverskrifter: organisering, tværgående samarbejde, strategi, virksomheds- og uddannelsesrettet indsats + andre nyheder og best practise