Det Internationale Område Studieområde 3/

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Almen studieforberedelse
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Det Internationale Område
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
(almene målsætninger)
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Praktisk om opgave og oplæg
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
Krav til informationsformidling
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Det Internationale Område Studieområde 3/ Synopsis Det Internationale Område Studieområde 3/

Dagens program 1. lektion 2. lektion 3. + 4. Oplæg om videnskabsteori og metoder. Oplæg om synopsis Intro til dagens opgaver 2. lektion Individuel refleksionsskrivning over jeres faglige og studiemæssige udvikling. 3. + 4. Individuel udarbejdelse af 2 udvidede problemformuleringer til fremlæggelse torsdag uge 5.

Synopsis i DIO Skriftlig fremstilling i sammentrængt og komprimeret form Samme krav som til en skriftlig rapport ift.:: Problemformulering - hovedproblemstilling Opbygning taksonomiske niveauer Anvendelse af faglige metoder og studiemetoder Selvstændighed faglig dybde Formalia Dokumentation (kilder, noter, litteraturliste mv.) Alle guldkorn og pointer SKAL inkluderes i synopsen – i koncentreret form. Ifm. eksamen bør disse guldkorn udfoldes/uddybes/eksemplificeres yderligere. IKKE en mini-rapport. Skriftlig oplæg til eksamen.

Disposition Forside Indholdsfortegnelse Indledning og problemformulering Behandling af faglige problemstillinger Konklusion Metodeovervejelser og refleksion Kildefortegnelse Evt. bilag

Forside Kopi af blanketten med din godkendte problemformulering + underskrifter fra 2 faglærere. Din egen forside skal indeholde: dit navn Klasse Skolens navn Dato De 2 fag du har valgt Emne / titel Navnene på de to vejledere, som har godkendte din problemformulering. Der skal ikke sidetal på forsiden. Tæller ikke med i det samlede sideantal.

Indholdsfortegnelse Særskilt side – lige efter forsiden Alle synopsens overskrifter / underoverskrifter Sidehenvisninger Præcise og sigende overskrifter på flere niveauer Afspejler synopsens fremgangsmåde Kommer ”logisk” fra et element til det andet. Tæller ikke med i det samlede sideantal Der skal ikke være sidetal på indholdsfortegnelsen.

Indledning + problemformulering Indeholder en præsentation af emnet og problemstillingen i din synopsis. præsenterer en faglig/saglig begrundelse for, hvorfor emnet er relevant/interessant/aktuelt at beskæftige sig med. Din faglige undren paradoks/ dilemma… Bagvedliggende problemstillinger Leder naturligt op til din problemformulering. Problemformuleringen SKAL inkluderes og bør være klart markeret. Metodisk fremgangsmåde: Hvordan vil du besvare problemformuleringen? (teorier, kilder, modeller, metoder) Synopsens opbygning Evt. afgrænsning Evt. præsentation af empiri

Besvarelse af problemformulering Behandling af de faglige problemstillinger: Redegørelse Analyse Diskussion/vurdering Koncentreret/komprimeret form af en rapportanalyse. Samme krav som til en rapportanalyse mht.: Faglig dybde Selvstændighed Faglig argumentation Anvendelse af faglig viden og faglige metoder, begreber og teorier.

Metodeovervejelser og refleksion Begrundelse for valg af fag og deres metoder: Hvordan adskiller fagene sig videnskabsteoretisk, - og metodisk? Hvad betyder disse forskelle for de resultater du er nået frem til? Hvordan/hvorfor er netop disse to fag egnede til at besvare din problemformulering Hvilke svar/resultater kan du forvente at få fra netop disse to fag? Fordele/begrænsninger ved de valgte fag og deres metoder. Hvad ville det betyde for mine resultater/min konklusion, hvis jeg havde valgt 1 eller 2 andre fag? Begrundelse for valg af faglige redskaber Hvilke teorier/modeller/værker/kilder mv. har du valgt at bruge? – hvorfor er netop disse relevante/anvendelige til besvarelse af din problemformulering? Svagheder, skævvridning og andre kritiske aspekter ved de anvendte teorier.

Konklusion Tager klart afsæt i problemformuleringen og svarer på problemformuleringens hoved, - og evt. underspørgsmål Sammenfatter resultatet af din samlede undersøgelse/analyse. Behøver ikke være sort-hvid eller give ja-nej svar. Nuancerede ”på-den-ene-side-og-på-den-anden-side” konklusioner er ligeså gode. Formulerer spørgsmål/forslag til videre undersøgelse indenfor emnet (perspektivering). Skal sprogligt formuleres klart og præcist – uden gentagelser af sætninger/passager fra synopsens hovedafsnit.

Kilder Husk dokumenterende fodnoter. Litteraturliste Angiver hvilke kilder du har brugt. Se HHX-håndbogens afsnit om brug af kilder (formalia). Litteraturliste Særskilt side – lige efter konklusionen Indgår ikke i det samlede sidetal. Se HHX-håndbogen for krav til opstilling af litteraturliste (formalia). Vær generelt opmærksom på kildernes troværdighed og anvendelighed. Husk kildekritik!

Krav til formalia Omfang: 3 – 5 normalsider Margener (excl. Bilag, litteraturliste, forsider, indholdsfortegnelse) Margener Sidehoved se synopsisvejledning + Formater HHX-håndbogen Skrifttype,-str.

Form Da din synopsis skal kunne læses og bedømmes særskilt, er det vigtigt, at en udenforstående ( dvs. eksaminator ) kan følge din tankerække. Din synopsis bør derfor skrives sammenhængende. Du skal kun bruge punktform, hvis du uddyber hvert punkt med en hel sætning. Mere eller mindre løsrevne stikord er derfor ikke hensigtsmæssigt.

Opgavens pentagon 1. Undersøgelsens opgavespørgsmål – hvad spørger du om? 2. Undersøgelsens faglige formål - Hvorfor spørger du? 5. Undersøgelsesmetoden - Hvordan spørger du? 3. Undersøgelsens empiri – hvad spørger du til? 4. Undersøgelsens redskaber - Hvad spørger du med? Den gode opgave, Rienecker og Jørgensen, 2011