Kompensationsomfang for gennemførte vandplaner og beregning heraf

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Advertisements

De seneste ændringer af jord-forureningsloven Ulla Højsholt Funktionsleder Jord & Affald Miljøstyrelsen.
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Velkommen til informationsmødet Et par nye adressebegreber
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Program 9:30-12:00 P-vejledning 12:00-13:00 Frokost 13:00-14:00 forvaltningsprocedure og sidste nyt om vandprojekter ca 14:00 Kaffe.
Lønkommissionen Præsentation i Nationaløkonomisk Forening den 8. sept 2010 Niels Westergård-Nielsen,
Vandløbsloven, regulativer og vandløbs-sager
mellem Miljøministeriet og KL
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Karen V. Thomasen Heden og Fjorden
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Rammer og roller.
Status og forventet tidsplan Forvaltningen er pt. ved at lægge sidste hånd på et forslag til vandhandleplan. Den videre proces: • 31. majKlima- og Miljøudvalget.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Orientering om Vandrammedirektivet
Vandmøller og vandplaner
Hvad er en indsatsplan? En indsatsplan er en handleplan for grundvandsbeskyttelse Det er Vandforsyningsloven samt en tilhørende bekendtgørelse der beskriver,
VVM og Miljøvurdering Biogasanlæg øst for Brande Borgermøde den 20. oktober 2014.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vurdering af kriterier.
Refshammer beboerforening
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Status for vandløbsindsatser.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Skov- og Naturstyrelsen 1 Hvordan skal habitatdirektivet udmøntes i praksis ? Anni Hougaard Dalgas Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 2006.
Vandplaner i Danmark – status 2011 Miljøchef Hans Roust Thysen.
Ændret vedligeholdelse - forberedende arbejder i Silkeborg kommune Tilsyn/vandstandsmålinger.
Recipientkvalitets-planlægning og vandløbsloven Miljøplanlægning 6. Kursusgang Mandag den 20. september 2004.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
1 Regulativtyper Keep it simpel. Regulativtyper MANNING Robert 1816 –1897.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Hvilken betydning får habitatdirektivet for den fremtidige arealforvaltning? Lars Rudfeld Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 12. Januar 2005.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Seminar 19. marts  Søren Hansen,  Deltidslandmand – tidligere folkeskolelærer  Gunderød, Fredensborg Kommune  Sekretær Danske Vandløb.
- Et naturligt valg for det professionelle landbrug Vandløb og vandplaner i Aabenraa Kommune Torben Heisel, LandboSyd og Sønderjyske Vandløb.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Overordnede bestemmelser
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Arbejdsgruppemøde for Holmen
Minivådområder En frivillig kollektiv indsats Landbrugsseminar 2018
Orientering omkring Budget
Landbrugets syn på regulativrevision
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Projektordninger Revision, fejlrater, bilagskontrol
Natura 2000-områder Sammensat af :
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
VVM – Klimatilpasning af Stenløse By
Præsentationens transcript:

Kompensationsomfang for gennemførte vandplaner og beregning heraf 3. april 2017 Kompensationsomfang for gennemførte vandplaner og beregning heraf Er der fuld erstatning? v/ Sten W. Laursen

Aftalen om Grøn vækst De fysiske forhold på udvalgte strækninger af 7.300 km vandløb skal forbedres gennem følgende fysiske indsatser: Ophør med eller reduktion af vandløbsvedligeholdelse Vandløbsrestaurering Fjernelse af udvalgte spærringer Vandløbsvedligeholdelsen skal til enhver tid være i overensstemmelse med regulativet Kommunerne vil være ansvarlige, hvis det ikke er tilfældet 3. april 2017

Tiltag i medfør af vandplanerne Ændret vandløbsvedligeholdelse – ophør med eller reduktion af vandløbsvedligeholdelse Fjernelse af faunaspærringer Vandløbsrestaurering Genåbning af rørlagte vandløb Sørestaurering 3. april 2017

Ændret vandløbsvedligeholdelse VL § 27: Vandløb skal vedligeholdes således, at det enkelte vandløbs skikkelse eller vandførings-evne ikke ændres Udkast til ændring: Med mindre andet er fastsat i regulativet, jf. § 12, stk. 3, eller i bestemmelser efter § 36, skal vandløb vedligeholdes, således at det enkelte vandløbs skikkelse eller vandfø-ringsevne ikke ændres. Udkast til ændring: Der kan i regulativet fast-sættes bestemmelse om, at vandløbet eller dele heraf ikke eller kun i særlige tilfælde må vedlige-holdes 3. april 2017

Ændret vandløbsvedligeholdelse For offentlige vandløb forudsætter ændret vedligeholdelse ændring af regulativet Herfor er fastlagt en bestemt procedure Kræver at der udarbejdes en redegørelse for grundlaget for og konsekvenserne af forslag til ændring Forslag skal fremlægges for offentligheden til gennemsyn i mindst 8 uger – indsigelser skal gives skriftligt – der kan afholdes offentligt møde om forslaget 3. april 2017

Ændret vandløbsvedligeholdelse For tidligere amtsvandløb skal forslag til regula-tiver godkendes af Naturstyrelsen inden endelig vedtagelse Endelig vedtagelse og ikrafttræden offentlig-gøres – kan tidligst træde i kraft 4 uger efter offentliggørelse Vedtagelse af regulativer og afgørelser truffet med hjemmel i regulativer kan påklages til NMKN Rettidig påklage af et regulativ medfører, at det først træder i kraft, når klagemyndighedens afgørelse foreligger – NMKN kan beslutte andet 3. april 2017

Ændret vandløbsvedligeholdelse For private vandløb kan kommunen i medfør af VL § 36 fastsætte bestemmelser om vedligehol-delsens omfang og udførelse VL indeholder ingen procedureregler for en sådan beslutning – forvaltningslovens parts-høringsregler må finde anvendelse Der kan nok forventes procedureregler for disse beslutninger Ifølge en skitse for en administrationsmodel for en kompensationsordning vil der blive krav om en konsekvensvurdering inden tiltag – her vil berørte lodsejere blive kontaktet 3. april 2017

Kompensation for ændret vedligeholdelse? Ifølge Grøn Vækst: Erhvervet vil – inden for rammerne af landdistriktsprogrammet – kunne opnå kompensation for reduceret eller ophør med vandløbsvedligeholdelse Der er afsat 52 mill. kr./år til kompensation af lodsejere for udbyttetab Beløbet er forudsat finansieret via landdistriks-programmet 3. april 2017

Kompensation for ændret vedligeholdelse? Der gives kompensation for det individuelt forventede nettotab pr. ha, der skyldes ændret vedligeholdelse som følge af vandplanerne Udbyttetab eller tab ved, at arealet ikke kan dyr-kes i samme omfang som tidligere Udbetales årligt som en enhedssats Den enkelte lodsejer skal selv ansøge om kom-pensation 3. april 2017

Kompensation for ændret vedligeholdelse? Satserne fastsættes på grundlag af beregninger af det forventede gennemsnitlige indkomsttab og/eller ekstra omkostninger Indsatsen kan først sættes i gang, når de stats-lige myndigheder har sikret sig, at der er økono-misk grundlag for at yde fuld kompensation til alle berørte arealer 3. april 2017

Kompensation for ændret vedligeholdelse? Det vurderes, at der kan opnås enkeltbetaling, selv om arealerne bliver så vandpåvirkede, at de ikke opfylder betingelserne Det er en forudsætning, at arealerne på forhånd er udpeget af miljømyndighederne, og at der er dokumenterbar sammenhæng mellem påvirkning og gennemført indsats som følge af implementering af direktiver 3. april 2017

Sikkerhed for midler? Igangsatte initiativer finansieres af landdistriktsprogrammet for 2010-2013 Forudsættes forlænget i udmøntningen af programmet for 2014 og 2015 Landdistriktsprogrammet for 2014 og frem forventes som minimum af samme størrelse som for 2010-13 Hvis dette ikke holder, vil omfanget af igangsatte initiativer (herunder finansiering) blive drøftet på ny med forligspartierne 3. april 2017

Arbejdsgrupper Skal udarbejde forslag til justeret indsatsbehov på baggrund af viden fra forhøringen Se på indirekte konsekvenser, såsom på-virkninger af dræn Se på alternativer til ændret vandløbs-vedligeholdelse Udvikle metoder til vurdering af direkte og indirekte konsekvenser for vandløbsnære arealer 3. april 2017

Arbejdsgrupper Resultater skulle afrapporteres i januar 2011 Afrapportering skal indgå i den endelige justering og tilpasning af vandplanerne 3. april 2017

Skitse for en administrationsmodel Kommunen ansøger staten (MIM) ud fra de udpegede områder i vandplanerne Der vil blive foretaget en forlods prioritering af staten, så de mest omkostnings-effektive projekter udvælges først Hvis en indsats er prioriteret og fremgår af vandplanen, kan der gives tilsagn til konsekvensvurdering (ved konsulentfirma) 3. april 2017

Skitse for en administrationsmodel Inden konsekvensvurdering påbegyndes kontaktes berørte lodsejere På baggrund af konsekvensvurderingen revurderes projektets omkostnings-effektivitet, og der kan ske godkendelse til gennemførelse MIM sikrer, at der kun igangsættes indsatser inden for den afsatte ramme Først nu kan indsatsen igangsættes – ændring af regulativ eller bestemmelser for vedlige-holdelse af private vandløb 3. april 2017

Støtteberettigede arealer MIM sikrer, at der udarbejdes det nødvendige kortgrundlag til udpegning af arealer, der påvirkes – det undersøges, om der opstår opstuvningsproblemer Inden et ændret regulativ implementeres, skal der foreligge overblik over de arealer, der påvirkes, i form af et præcist kortgrundlag 3. april 2017

Støtteberettigede arealer Hvis der opstår uforudsete konsekvenser efter, at indsatserne er sat i gang, skal der ske opjustering af de udpegede arealer, som fremadrettet udløser kompensation Det vil blive sikret, at landmanden ikke mister retten til EU-støtte, hvis der er en utilsigtet virkning af indsatsen 3. april 2017

Tidsforløb Implementeringen vedr. ændret vand-løbsvedligeholdelse kan først påbegyndes, når der foreligger endelige godkendte vandplaner Indsatsen forventes tidligst iværksat fra 2012 3. april 2017

Vandløbsrestaurering Kan i dag gennemføres for offentlige vandløb og omfatter 1) etablering af kunstige, overhængende brinker, 2) placering af større sten, 3) placering af planker eller lignende ved vandløbsbunden, 4) etablering af strømkoncentratorer og 5) etablering af gydebanker. Vandløbsmyndigheden afholder udgifterne og enhver, der lider tab, har ret til erstatning Der er fastsat procedureregler 3. april 2017

Vandløbsrestaurering Hvis opstemningsanlæg er til væsentlig skade for vandløbskvaliteten, kan vandløbsmyndig-heden efter reglerne i loven gennemføre de nødvendige foranstaltninger, herunder regulere vandløbet Enhver, der lider tab herved, har ret til erstat-ning Miljøministeren kan yde tilskud til gennemførelse af disse foranstaltninger 3. april 2017

Vandløbsrestaurering – udkast til ændring For at forbedre de fysiske forhold i og omkring vandløb og for at opfylde miljømål fastsat i vandplaner kan vandløbsmyndigheden beslutte, at der gennemføres restaureringsforanstalt-ninger, herunder genopretning af vandløbs naturlige løb og fjernelse af fysiske spærringer for vandgennemstrømningen Enhver, der lider tab, har ret til erstatning Fødevareministeren kan efter ansøgning yde tilskud til lodsejere, der får nedsat indtjening 3. april 2017

Regulering af vandløb Ved regulering forstås ændring af vandløbets skikkelse, herunder vandløbets forløb, bredde, bundkote og skråningsanlæg – undtagelser – restaurering og opstemninger m.v. – åbning af rørlagte strækninger er regulering Enhver der lider tab ved en regulering har ret til erstatning Må kun ske efter vandløbsmyndighedens bestemmelse Der er fastsat procedureregler 3. april 2017

Procedure for reguleringssag Bestemte krav til udarbejdelse af projekt for reguleringen Vandløbsmyndigheden kan indhente yderligere oplysninger og skal indhente udtalelser fra inte-resserede myndigheder m.v. Hvis vandløbsmyndigheden finder, at sagen skal fremmes, offentliggøres en meddelelse om pro-jektet - mindst 4 ugers frist for indsigelse Det kan bestemmes, at der skal holdes møde om sagen. Det kan være offentligt 3. april 2017

Procedure for reguleringssag Ved offentligt møde indkaldes med 4 ugers varsel – og 4 ugers frist for indsigelser efter mødet Vandløbsmyndigheden skal tage hensyn til samtlige afvandingsinteresser ved vandløbet Endelig godkendelse af projektet forudsætter fornødne tilladelser i medfør af nbl, mbl, vfl og fiskeriloven – og endelig afgørelse om evt. økonomiske spørgsmål, om arealerhvervelser og rådighedsindskrænkninger samt erstatning for disse 3. april 2017

Procedure for reguleringssag Vandløbsmyndigheden skal søge at tilvejebringe forlig om økonomiske spørgsmål, jf. VL § 74 Ifølge VL § 73 fastsætter taksationsmyndighe-derne efter lov om off. veje erstatningen for tab som følge af regulering – hvis ikke der kan opnås enighed Sagen indbringes for taksationskommissionen af den erstatningssøgende Vandløbsmyndighedens afgørelse kan påklages til NMKN – klage indgives til vandløbsmyndig-heden – klage har opsættende virkning, med-mindre NMKN bestemmer andet 3. april 2017