UJJU Uddannelse til job – job til Uddannelse EU socialfondsprojekt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
17½ års samarbejde i Aarhus
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Lederudvikling.
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
UJJU Uddannelse til job – job til Uddannelse EU socialfondsprojekt
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
EU Socialfondsprojektet
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Tværgående indsats for unge årige
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
KULTUREN OMKRING “VIRKSOMHEDSTURNÉEN”
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
- Dagtilbuddets Fællesskaber
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Uddannelsesafklarende samtaler
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Sammen finder vi ud af det
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Søren Løkke Konsulent på Ungeområdet Jobcenter Frederikssund Kommune LBR projekt.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Regionsprojekt på Campus Køge
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Tværgående samarbejde –
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

UJJU Uddannelse til job – job til Uddannelse EU socialfondsprojekt Formål: At udvikle nye samarbejds modeller, metoder og værktøjer mellem de 14 partnere for at øge antallet af unge der gennemfører en uddannelse. At få et nyt og grundigere kendskab til målgruppen via en kvalitativ og kvantitativ analyse. At udvikle og afprøve et eller flere nye typer ungeforløb med afsæt i det nyerhvervede kendskab til målgruppen. Metodeudviklingsarbejdet står på to ben Det forpligtende samarbejde mellem konsortiepartneren – at skabe en sammenhæng og koordineret indsats på tværs af de deltagende institutioner Ungeforløb hvor den metodiske tilgang til målgruppen er baseret på Appreciative Inquiery ( AI )som på dansk oversættes til ” den anerkendende tilgang”.

Faktuelle data: Tishorisont: fra nov. 2011 til dec. 2012 Målgruppe: 180 unge ml. 18 og 30 år uden kompetencegivende uddannelse. 10-12 ungeforløb a 10 ugers varighed på 3 forskellige lokaliteter. Budget 10 mill. heraf 5.mill med finasiering fra partnerkredsen. Projektholder Thisted kommune Projektleder Sanne Bach, Centerchef Thy Uddannelsescenter. www.UJJU.nu Kompetenceudvikling på tværs af de 14 forskellige projektpartnere for 84 medarbejdere. Der er afsat 5 dage pr. medarbejder. Projektdeltagerer: EUC Nordvest, SOSU Thisted, Thy Mors HF og VUC,VUC Nordjylland, Sprogcenter Thisted, Thy Produktionsskole, Morsø Produktionsskole, Produktionsskolerne Midtvensyssel, Jobcenter Jammerbugt, Jobcenter Mors, Jobcenter Thisted, UU Thy, UU Mors, UU Vendsyssel Øst – Vest.

Projektets konstruktion

Projektets faser og hovedaktiviteter Fase 0 Afklaringsfasen For evaluering Projektmodning Projektkvalificering Projektmotivation Projektmobilisering Projektberedskab Projektejerskab Projektorganisation Delresultat ” Puls - parathed og partnerskab” En minianalyse og klargøring af vilkår og pejlemærker for den fælles faseinddelte indsats blandt partnerne. Resultat: Vilje og evne til at finde nye fælles metoder . Løfte en udfordring i et partnerskab. Opbakning til projektets ide- tilsagn om timer og deltagelse. STRATEGIOPLÆG Fælles billede af indsatsen.

Projektets faser og hovedaktiviteter Fase 1 Handlefasen Ansættelse af 3 koordinatorer Udvikling af ungeforløb Målgruppeanalyse ( CABI) og udvikling af dialogværktøj Udvikling af kompetenceudviklingsforløb for 84 medarbejdere på 3 niveauer på tværs af fagligheder, institutioner, kommuner. Etablering af lokale partnerskabsnetværk og virksomhedsnetværk Delresultat Landkort – synliggørelse af fælles resurser Påbegyndt at udvikle værktøjer til fælles sprog m.m. Forsøg med ungeforløb og visitation. Ungerejsen Partnerskabsdage Website - nyhedsbreve

Implementering / evaluering og forankring Fase 2 og 3 Forankringen er startet ( Thy Mors uddannelsesråds vision) Evaluering og forankring er parallelle processer ( udvikling i driften) Lærings og udviklingsspiral CABI som formidler Fokus på tiden efter 2012 Projektejerskabet afdækket under for revalueringsfasen og indgår i Minianalysen. Etablering af lokale partnerskabsgrupper i de 3 kommuner. Kompetenceudvikling og partnerskabsdage( møder på tværs af kommuner og fagligheder). ”Vi bygger bro mens vi går på den”

Dilemmaer Bemanding og tidsperspektiv. 20 tms projektledelse og 20 tms administration er en udfordring. Projektets design og opbygning – mange partnere – horisontalt og vertikalt projekt samtidigt er en udfordring. Tidspres i forhold til at udvikle samarbejde som jo tager den tid det tager at få etableret relationer er en udfordring. Uklarhed omkring beslutningsprocesser – hvem kan beslutte hvad koordinatorer – vejledere – projektleder m.m. ( krydspres) NYT og uprøvet projekt – pionerarbejde blandt aktører / leverandører KL – CABI - koordinatorerne Skal starte med at fremstille værktøjerne som kan skabe scenarierne for leverandørerne nyskabende i alle faser 14 partnere initierer ikke nye samarbejdsmodeller af sig selv – fare for ”statisk elektricitet” – fælles retning og drøftelse af højere formål påkrævet: Hvorfor skal Thisted Morsø og Jammerbugt kommune udvikle ungeindsatsen i den kommende 5 år? Hvad er formålet og ambitionsniveauet og potentialet set fra ledelsesniveauet? Fra skriv til strategisk indsats for at løfte niveauet for udviklingen af kendte og kommende tiltag kræver tid og kvalificeringsfase. Gen overvejelser omkring hvilke primære og sekundære målgrupper er relevante ud fra virkeligheden giver udfordringer i forhold til budget m.m. Hvad betyder de forudgående svar for organisering, tilrettelæggelse og perspektivering af projektet?

Mental konstruktion Koordinator UNG 10 ugers forløb 24/7 Prod. skole Skifte sporet EUC Koordinator UNG VUC UU Basen 24/7 Job-center 10 ugers forløb

Partnerskabsdage

Parkourforløb

Perspektiver Projektet kan være løftestang for flere igangværende og kommende initiativer for unge helhedsorienteret langsigtet og i en bredere kontekst end blot uddannelse og arbejde ( jvf. nyt regeringsgrundlag) Bedre udnyttelse af ressourcerne i samspillet mellem de forskellige miljøer og netværk – nye velfærdsalliancer. Input til ny organiseringsmodel med et forankringspunkt der fremmer videndeling mellem nationalt – regionalt og lokalt niveau og fremmer mangfoldighedsledelse på tværs og forener drift og udvikling.