Hvem er jeg? Mikael Graaberg, bibliotekar på HCB. Konst. afdelingsleder i voksenafdelingen. Hvorfor står jeg her? Underviser på HCB. Deltaget i kursus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Trivselspolitik på Løsning Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Hvad er skrivOpgave.dk ?. •Guide til informationssøgning •Hjælp her og nu på nettet •Specielt rettet mod de unge •Relevant linksamling •Instruktive eksempler.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Myten om de lugtende sko
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Præsentation af teorien transfer
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Regional strategi og kompetenceudvikling
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Digital skriftlig- og mundtlighed
Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.
Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Kursus i Målgruppeanalyse
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
læse- skrivevanskeligheder
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Hjertecafèer - tilbageblik
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Naturfag.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
IT undersøgelse på Breum Skole
Præsentationens transcript:

Hvem er jeg? Mikael Graaberg, bibliotekar på HCB. Konst. afdelingsleder i voksenafdelingen. Hvorfor står jeg her? Underviser på HCB. Deltaget i kursus ved cand. psych. Mette Herskin. Lavet workshop i Herskins teorier. Brugt Herskin i praksis i undervisningen. Bidraget til udarbejdelsen af Bibteach.

Alt om Bjarne Herskin på 60 minutter! Hvorfor Herskin? Underviseren kan producere mere effektive IT-kurser. Herskins teorier giver kursisten indsigt i stedet for udenadslære. Målgruppe for Herskins teorier: IT-undervisere. F.eks. ved undervisning i brug af Internet, e-mail, regneark, tekstbehandling mm. NB: kræver lidt undervisningserfaring.  

Definition af termer Hands On-undervisning: IT-Undervisning hvor kursisten sidder foran en computer og modtager undervisning fra en underviser (som er fysisk tilstede i lokalet). Elev-lærer-system: System der giver underviseren mulighed for at fremvise sin egen skærm på kursisternes skærme.   Differentiering: Underviseren søger at tilpasse sin undervisning til kursisternes forskellige niveauer. (Folkeskolemodellen!) Synkronisering: Underviseren søger at få kursisterne til at tænke ens.

Hands On undervisning

Traditionel Hands On-undervisning Oplæg. Underviseren laver et oplæg, hvor han gennemgår skærmbilleder, tastekommandoer mm. Masser af huskestof og udenadslære. Kaldes også Pinocchio-modellen. Opgave. Kursisterne løser en opgave. Opsamling. Opgaverne gennemgås.

Problemer ved traditionel Hands On undervisning 1. Hukommelsesproblemet Huskestof. Kursisten kan ikke huske alt, der bliver gennemgået i oplægget. At huske udenad er ikke læring; blot lagring af informationer. 

Problemer ved traditionel Hands On undervisning 2. Forståelsesproblemet Oplæring. Underviseren søger at oplære kursisten i alle programmets funktioner. Kursisten skal først forstå programmet, før han kan beherske det. Fokus på detaljer. Under oplægget vises skærmbilleder. Kursisten fokuserer på ligegyldige detaljer på skærmen. Oplægget. I oplægget må underviseren ikke mikse principper og detaljer. Detaljer trækker brugerens opmærksomhed væk fra programmets principper.

Problemer ved traditionel Hands On undervisning 3. Afhængighedsproblemet Stress. Deltagerne i kurset er afhængige af underviseren både under og efter kurset. Underviseren er pusher. Brugere bliver misbrugere!

Formålet med et IT-kursus ifølge Herskin Forståelse Brugeren skal forstå principperne bag programmet. Vigtigt! Overblik IT-kurset skal skabe overblik over hvad programmet kan. Fortrolighed Brugeren skal gøres tryg ved programmet. Programmet er en ven - ikke en fjende! Nye funktioner Kursisten skal kunne arbejde selvstændigt efter kurset.

Idealet for et IT-kursus ifølge Herskin Det ideelle forløb: Underviseren leverer forståelsesværktøjerne. Kursisterne siger ’A-ha!’. Underviseren uddyber.

Herskinkursets struktur Underviseren holder et oplæg Kursisterne løser opgaver Opsamling

De 3 p’er: Problem Principper Procedure Oplægget De 3 p’er: Problem Principper Procedure

Oplægget Problem. Tag udgangspunkt i et konkret eksempel fra hverdagen. Brug visualisering.

Princippet Brugeren skal forstå fordelene ved funktionen. Oplægget Princippet Brugeren skal forstå fordelene ved funktionen.

Oplægget Proceduren Kan vises vha. kasser eller diagrammer. Eksempel fra www.bibteach.dk  Bibliotekernes Netguide Hus, have og hobby Kunst og arkitektur Litteratur

Oplægget Ingen skærmbilleder!

Eksempler på forståelsesværktøjer Visualisering: f.eks. farver Eksempel fra hverdagen:

Eksempler på forståelsesværktøjer Metaforer: skal producere den rigtige forståelse. Fysisk objekt: f.eks. ting købt på nettet.

Forståelsesproces = Forståelsesværktøj = Pointe Kursisten efter oplægget Kursisten før oplægget = Forståelsesværktøj = Pointe

Opgavefasen Kursisterne løser opgaver og støtter sig til huskesedler og proceduresedler.

Opgavefasen Kursisten bruger huskeseddel, som skal: hjælpe til at minimere huskestoffet. kunne bruges under kurset og efter. beskrive de generelle principper i programmet. gøre kursisten selvhjulpen.

Opsamling Opgaverne gennemgås Underviseren kommer med fif. Underviseren omtaler relevante detaljer i programmet. Spørgsmål fra kursisterne.

Idealet for et IT-kursus ifølge Herskin Intet huskestof i oplægget. Omlægning af traditionel praksis. Væk fra udenadslære og pinocchio-modellen! Brugerne skal gøres selvhjulpne bl.a. via: Tryghed. Usikkerhed fremmer ikke forståelsen. Overblik. Hvad kan programmet egentlig bruges til? Forståelse. Hvad er principperne bag programmet? Motivation. Højnes hvis brugeren kan se et formål med programmet. Selvstændighed. Brugeren skal kunne arbejde videre med stoffet selv.

Vi har set lyset. Hvad nu? Forslag til læsning: ’IT-undervisning – med brugeren i centrum’ af Bjarne Herskin. www.teachtoteach.dk: den herskinske hjemmeside. Eller: lav Herskinworkshops med de kvalificerede undervisere fra HCB!

Bibteach – status 2005 Trykt PR-materiale undervejs til alle biblioteker. PR-tour i januar & februar 2005. Udvikling af hjemmesiden. Pt. ingen midler til videreudvikling af nye undervisningsmoduler.

Bibteach - namedropping Mikael: bibmg@herning.dk Lene Poulsen: uddannelsesansvarlig på HCB. Projektansvarlig for Bibteach. bible@herning.dk Birgitte Sloth Jørgensen (bibbis@herning.dk) & Tina Daugaard (bibtid@herning.dk): medudviklere af kursusmoduler til Bibteach. Ansvarlig for opdatering af Bibteachhjemmesiden. PR-konsulenter.