Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet."— Præsentationens transcript:

1 Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet elev i år – ikke ”tilbagevendte” Har 22 inkluderede elever - ”normale, gråzone, inkluderede”

2 Hvad kan jeg nå på 7½ minut ? Lokale Dagens struktur Diagnoser Dagligdagen ”Den ekstra person” Arbejdsforhold Uddannelse/viden Hvad virker ? De 9 H´er Mål : Hvordan inkluderer lærerne alle børn ?

3 Lokale 20 % flere elever Afskærmning/flere pladser i lokalet Tavler/tusser/hjælpemidler Puder/høreværn/musik i ørerne/”legetøj” Whiteboard m/programmer og skolebøger Pc – skoleprogrammer og forældreindkøbt Specielt bord/pc-korrespondance/lys/lamper

4 Dagens struktur Dagens program - skrevet op/piktogrammer Tydelig klasseledelse – klare mål for dagen/timen/forløbet og evaluering af disse. De 9 H´er Forberede eleven/eleverne ”Et vågent øje” Tid ….. tid …….. Tid ……… Lange, lange, lange frikvarterer….

5 Diagnoser Funktionsforstyrrelser: syn, hørelse, krop, tale, begavelse, Tourette, … Generelle opmærksomhedsproblematikker ADHD, ADD, … Specifikke indlæringsproblematikker dysleksi, talblindhed, … Normsøgende adfærd / udafreagerende Sorg/skilsmisse/misbrug …. ”Hvad skal vi med diagnoser?” - ”Albuen” Normsøgende adfærd: moral/etik/samtaler, gerne lange/ støtte i at kunne navigere i forskellige miljøer. ADHD: Korte beskeder/ tydelig besked/ ikke moralisering Diagnoser – hvornår? ”En ordblind elev er også ordblind FØR diagnosen” ”Hvad skal vi med diagnoser?” - ”Albuen” Normsøgende adfærd: moral/etik/samtaler, gerne lange/ støtte i at kunne navigere i forskellige miljøer. ADHD: Korte beskeder/ tydelig besked/ ikke moralisering Diagnoser – hvornår? ”En ordblind elev er også ordblind FØR diagnosen”

6 Dagligdagen Tilrettet materiale – passende niveau, lavere alderstrin, bestemte slags opgaver, reduceret mængde, at give opgaver enkeltvis, kopi af bog Sprogbrug: abstrakt/konkret Konkrete materialer Bevægelse Korte forløb/ skift/ fordybelse – ”noget nyt” CL – cooperativ learning Fokus på læringsstil …

7 ”Den ekstra person” Dagens program Tydelig klasseledelse De 9 H´er Forberede eleven ”Et vågent øje” Tid ….. Tid ……..tid Lange, lange, lange frikvarterer…. --- ”at folde opgaven ud” ”at blive ved …” ”at håndtere materialer” ”at skabe overblik” ”at holde ud og holde med….” Fordeling på hold

8 Arbejdsforhold - det, I ikke ser. Indskoling: 1 pædagog 1 dag/uge ( jævnlige årgangsmøder) Skolepædagog/handicaphjælper (ugentligt klasseteammøde) Holdtimer: Intet skriftligt, ingen oversigt, ingen begrundelse for fordeling, begrænset viden om hvor længe, …. ”De forsvinder" Selvstyrende team: ”Klar det selv”, ”Jeg vil gerne hjælpe” = brandslukning Sommer 2012: Nye elever/nye kollegaer/ny ledelse/ nyt arbejdssted/ny struktur - ingen rammer for at styre indenfor. Ingen ”forberedelse” ! Ingen H´er! Inde i teamet: ”Alles kamp mod alle” - ” Når krybben er tom …” På lærerværelset : ”Hvad skal de have alle de timer for…?” Hvor er timerne? Planlagt fravær, dialogmøder, andre møder, feriefridage ……

9 Uddannelse/viden Inklusionsmedarbejder (lokale, bøger, viden om …) Psykolog ( supervision, ”at forstå og holde ud…”) Aktionslærning/Alinea 25 timer ”De var meget søde, de sagde også meget fint og kom med nogle enkle fif, som jeg har brugt. Men hjælp til mig til min inkluderede elev …. det er slet ikke nok/slet ikke dét, der skal til”. ”Jeg har fået mængder af kurser i relationskompetence, men mit sidste rigtige kursus i mit dag, dansk, er fra 2004.” ”Jeg har været så heldig at have elever, der havde tilknytning ”udenfor skolen”, og så er jeg selv mor til ordblinde børn.” Inklusionsmedarbejder (lokale, bøger, viden om …) Psykolog ( supervision, ”at forstå og holde ud…”) Aktionslærning/Alinea 25 timer ”De var meget søde, de sagde også meget fint og kom med nogle enkle fif, som jeg har brugt. Men hjælp til mig til min inkluderede elev …. det er slet ikke nok/slet ikke dét, der skal til”. ”Jeg har fået mængder af kurser i relationskompetence, men mit sidste rigtige kursus i mit dag, dansk, er fra 2004.” ”Jeg har været så heldig at have elever, der havde tilknytning ”udenfor skolen”, og så er jeg selv mor til ordblinde børn.”

10 Hvad virker ! Eksempel fra Synscentralen: 1 kursus i handicappet/udfordringen/”det fysiske” 1 kursus i den handicappedes egen verden/ selverkendelse/ulyst til at bruge hjælpemidler 1 kursus i de sociale udfordringer Dette har foregået i en slags ”erfa-gruppe” 1 – 2 kurser + løbende konsulentbistand til de praktiske/pædagogiske hjælpemidler/IT

11


Download ppt "Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google