Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Social kapital – rig på relationer
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Beskæftigelsesnetværket Årskonference 2011 Onsdag d. 23. marts, kl. 13
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Proceskonsultation - facilitering af organisatorisk læring
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
En konflikthåndterende kultur
Det autentiske menneske
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Den anerkendende interviewform
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
- et udviklings- og dialogværktøj
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Hva er god klasseledelse ?
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Pædagogisk forår i København
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Inklusion og inkluderende processer
Samarbejde og konflikter
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
AKT på Dybbøl Skolen.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Konflikter og kommunikation
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Redskaber og overvejelser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
SFO- og daginstitutionslederkursus
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15 Kærlighedskodens vilkår under konflikthåndtering - systemisk konfliktintervention Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15

Traditionel konflikthåndtering Målet er at afgøre konflikten (ret / uret) Hensigt er at holde følelser adskilt fra det faktuelle indhold Ofte holdes de stridende parter adskilt under konflikthåndteringen Ofte håndteres konflikten uden om de stridende parter Målet er at finde den objektive sandhed Når den er fundet vil alle rationelt tilslutte sig denne sandhed eller vil de???

Systemisk konfliktintervention Enhver version af det, der sker, er kun én ud af flere Lede efter forskelssætning og danne 2. ordens perspektiv - lytte og forholde sig til den andens fremstilling Forandring er et resultat af interaktion, ikke anbefalinger. Interaktion forudsætning for nye tanker, forståelser og handlemuligheder Varige ændringer skabes af deltagere i samtale Et lukket selvskabende system Enhver intervention er et udspil i en fortsat samtale Cirkulære refleksive spørgsmål Grænserne for systemet er flydende Luhmans systemteori Systemet kontrollere sig selv kybernetisk gennem feedback Se på mønstre frem for på individer – fjerne skyldsbillederne fra feed-back Påvirkninger i systemet kan flyde i en hvilken som helst retning Åbenhed og nysgerrighed

Mål for kommunikationen i en mediationsproces, Littlejohn og Domenici (2001)

Mål for kommunikation Empowerment – selvværd, oplevelsen af at blive hørt Gensidig anerkendelse – empati og anerkendelse for andres situation og problemer Oplevelse af fællesskabsfølelse og forpligtelse mod fællesskabet Muligheder for at skabe forskellige handlemuligheder – uden nødvendigvis at være enige! Og kærligheden blomstrer!

Et praktisk eksempel på konflikthåndtering under kærlighedskoden Konfliktens tilsynekomst Ledelsesmæssig beslutning om intervenering Sætte ord på konflikten og indbyde til håndtering 3 gode ting og 3 ting til forbedringer – delhi metoden til evaluering Mødet og dets struktur: Indledning, spilleregler præsenteres, narrativ om perspektivering (fra Gitte Haslebo) Metoden gennemgås – ønsker for i dag, det gode, udfordringer, dialog førende til muligheder, reflektivt team og deres syn på muligheder Gennemførsel af metoden Evaluering af mulighederne Afslutning – fik vi vores ønsker opfyldt + aftale omkring kommunikation til øvrig del af afdelingen, aftale om næste møde.