Projektudviklingsworkshop Det gode boligliv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Overordnet målsætning:
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Refleksion i kommunikationen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Struktur: ”Quiz og byt”
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Mindre grimt, tak.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Vejlederens kommunikation
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Karrieretransition & Netværk
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Begynd med at åbne
Innovation.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Præsentationens transcript:

Projektudviklingsworkshop Det gode boligliv Realdania Rosenbækhuset Onsdag den 9. maj, 2012

Et idéudvikling- og projektledelsesværktøj, som du kan bruge når som helst, hvor som helst og til hvad som helst!

Kvinderne bag Crealify Kommunikationsrådgiver Nanna Kalinka Bjerke, f. 1963 MA i køn og kultur, medlem af DJ Egen kommunikationsvirksomhed siden 1991 Kommunikationsrådgiver Heidi Meier Bach, f. 1966 Kaospilot, medlem af DJ   Selvstændig rådgiver og proceskonsulent siden 2005, freelance i flere perioder siden 1990

Kvinderne bag Crealify Vi er her for jeres skyld i dag I vinker – vi kommer Vi holder tiden Vi skubber på Vi hjælper jer med at holde humøret højt og få de gode idéer frem

Filosofien bag Crealify Det er i dag en LIVSNØDVENDIGHED for enkeltpersoner, organisationer og virksomheder at få ENKLE, GODE IDEER…. Men det er lige så vigtigt, at idéerne kan FØRES UD I LIVET

Filosofien bag Crealify Alle kan få gode idéer under de rigtige omstændigheder Alle kan sikre sig, at idéen også kan bruges Et konkret redskab som tvinger os til at slippe vanen – og tvinger os tilbage til realiteterne Metoden skal virke – også når konsulenten er gået hjem

Filosofien bag Crealify Udvisker hierarkierne og kan bruges selv uden eksotiske locations – idéer i et kosteskab! Kan hjælpe her og nu, kan bruges til lange processer Kan bruges både solo, på tomandshånd og i større grupper

Hvad er så Crealify? En metode med to sæt kort De 24 røde kort er ÅBNE-kort baseret på anerkendte videnskabeligt funderede idéudviklingsmetoder De 24 blå kort er LUKKE-kort baseret på almindelig sund fornuft og projekterfaring

Crealify ®– to forskellige processer Den røde proces: Skrælle lagene af og lege sig frem til et virvar af input til hjernen Den blå proces: Retur til den barske virkelighed og ikke glemme at tjekke selv den mindste detalje

Hvad skal I med Crealify? Komme tættere på (hver) jeres forståelse af projektets sjæl Slippe tøjlerne og tage en pause fra hverdagen Give plads til de dårlige indfald Acceptere, at I ikke bliver færdige i dag og at I fortsat skal vende hver sten Lytte til underbevidstheden, når den arbejder videre de næste par dage

De røde Crealify-kort 24 røde kort i nummereret rækkefølge, men kan bruges tilfældigt Hvert kort har et spørgsmål og en enkel vejledning Spørgsmålene er billedskabende, sanseåbnende eller ordlegende og sætter dermed associationsprocesser i gang

De røde kort Det er ikke raketvidenskab, men derimod helt almindelige måder at lade sindet gå nye veje: Associere, tænker i nye rækker, lade tankerne flyve, vende rundt, tænke efter, visualisere, lede i hukommelsen, lade indfald få plads, slippe kontrollen – og få nye idéer.

De blå Crealify-kort 24 blå kort i nummereret rækkefølge, men kan benyttes tilfældigt Hvert kort har et spørgsmål og en enkel vejledning Spørgsmålene er realistiske, uundgåelige projekt-styringsredskaber, som kvalificerer idéen til det virkelige liv

Angrebsmetoder for Crealify Chokbehandling af et ord: vend et nyt kort, så snart alle i gruppen har sagt, hvad der lige faldt dem ind Kædebehandling af et ord: vend kortene, men giv tid til at alle har lyttet og udviklet videre på hinandens input Slavisk gennemgang af hvert eneste kort

Inden du går i gang med Crealify Ordet på Bordet: Afgræns dit emne – kog det fx ned til et enkelt ord til at begynde med: et tema, et begreb, en målsætning eller et koncept Det kan også være et hjørne af et projekt eller en enkelt ledetråd, du finder interessant Viser ordet sig at være for snævert hen ad vejen, KAN du skifte ord eller hjørne i processen

Dagens Crealify-øvelse: Gruppen udnævner en kaptajn, der læser kort op og en referent… Træk et kort og se hvor længe det får tankerne til at gå i nye rækker Kortene læses op i nummereret rækkefølge og følger den naturlige progression i hjernens proces

Dagens projektudvikling HELE bordgruppen arbejder sammen i første runde Første hold stryger en tændstik og præsenterer projektet for de andre I udnævner en kaptajn, der læser kort op, og en referent fra det projekt I arbejder med Hvert projekt gennemgås i 15 min. med 8 kort - alle byder ind i alle projekter Kortene læses op i nummereret rækkefølge og følger den naturlige progression i hjernens proces

Dagens projektudvikling 2 Projektgrupperne ved hvert bord arbejder nu selvstændigt Vælg det, der optager jer mest på jeres flip over og arbejd videre med det Tag evt. fat i kortene igen – og gennemgå jeres projekt

Den blå runde Projektgrupperne ved hvert bord arbejder stadig selvstændigt Brug ét minut på hver af de blå kort Noter alt hvad I tænker, når I vender et kort

Projektpilen Steps Mål Team Vision Støttende/ succes faktorer Udfordringer/ blokeringer

Tak for i dag Og held og lykke med jeres drøm – må den blive virkelig Klap jer selv og hinanden på skulderen