Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Karrieretransition & Netværk

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Karrieretransition & Netværk"— Præsentationens transcript:

1 Karrieretransition & Netværk
Nanna Heinø Mortensen Selvstændig Karrierekonsulent & Karrierevejleder Karrieretransition & Netværk

2 Hvordan ser vores karriereveje/rejse ud?
Det er IKKE en solo rejse – som billedet kan antyde. Få øje på overgange. Vi skal have fokus på hvordan vi har brugt og kan bruge netværk i vores overgange (de vejledningssøgendes overgange)

3 3 fokusområder den næste time:
Transition – overgange Hvordan bliver jeg opmærksom på dem jeg/den vejledte er forbundet med? Hvordan er LinkedIn både et vindue ud til verden, hvor jeg kan skabe forbindelser til andre og et vindue, hvor andre kan skabe forbindelse til mig?

4 Overgange – Transitioner

5 I transition At befinde sig i en overgangssituation, som kalder på refleksion og handling, valg eller fravalg Man bevæger sig fra afslutning på noget gennem en neutral zone og til en ny begyndelse Overgangssituationen kan være fremtvunget af ydre omstændigheder eller indre motiver Lufthavnens transithal som metafor: repræsenterer på én gang et frirum og et tomrum

6 Hvilke overgange – eksempler:
Jobsøgende ledig til i job (og vice versa) Uden uddannelse til i uddannelse I job og i videreuddannelse Studieliv til arbejdsliv (og vice versa) Skift af job Skift af uddannelse Fra medarbejder til leder (og vice versa) Fra arbejde i Danmark til arbejde i udlandet (og vice versa) Fra arbejde i én kultur til en anden Fra sygeperiode til uddannelse eller job (og vice versa) Fra indsat til uddannelse eller job Fra barselsliv til arbejdsliv Fra lønmodtager til selvstændig (og vice versa) Fra arbejdsliv til seniorarbejdsliv Fra seniorarbejdsliv til pensionsliv

7 Forskellige overgange:

8

9

10 Fra et fællesskab/kultur til et andet

11 De modsatrettede behovspar – mellem visioner og realistiske mål
Stabilitet Tryghed Forudsigelighed Angst for fiasko Angst for det nye Forandring Frihed Udfordring Behov for succes Nysgerrighed

12 Tidslinje øvelse 1 Tidslinje – den enkelte laver en tidslinje på papir og går sammen 2:2 Tænk på de sidste 2-3 job eller uddannelsesvalg du har taget 1) Hvad gjorde at du tog det valg? hvilke grunde var der til at det lige netop blev det job eller uddannelse og det sted du valgte?

13 Netværk

14 Mon ikke vi har mødt nogle på vores vej, som har hjulpet os i overgangene? Det er ikke en solo ride

15 Netværk Vi har brug for hinanden Nogle gange rækker jeg ud og andre gange rækkes der ud efter mig
I netværk – rollerne skifter, nogle gange rækker man ud og andre gange bliver der rakt ud

16 Tag fat i Tidslinjen igen - øvelse
2) Kig på din tidslinje igen Havde du været i kontakt med andre mennesker omkring disse valg og fravalg? Fx inspireret af nogle mennesker du havde mødt på din vej, samtaler med personer, venner, familie, sport, skole, studie, tidligere job, vejledning, virtuelt, IRL, noget du havde set på nettet, gået i skole med, nabo, set op til etc. ? Hev du fat i nogle mennesker for at blive afklaret, få foden indenfor, finde modet, troen på dig selv? ….skriv disse personer ned

17 Hav øje for den vejledningssøgendes erfaringer og forbindelser
Når vi møder mennesker i vejledningen har de allerede en masse erfaringer med skift og overgange og kontakt med andre mennesker etc. Træk på denne viden og erfaring de allerede har i forhold til sig selv, overgange og at række ud. Brug dem som byggesten til fremover at tage fat i flere Kan den simple tidslinje måske laves sammen med den vejledningssøgende? Evt. kan I begynde at lave et mindmap sammen over hvilke berøringer/forbindelser den vejledningssøgende allerede har. og evt. forslag til enkelte personer det kan være relevante at opsøge

18 LinkedIn Erhvervsrettet socialt medie At netværke…at gi, dele, inspirere og nogle gange kommer det igen 

19 LinkedIn Antal profiler i marts 2016 knap ½ milliard
10-11 millioner virksomheder

20 Hvordan rækker vi ud og forbinder os med andre?
Hvem er vi forbundet med? Hvordan forbinder vi os til andre som kan være relevante for os? Sælger kultur? NOT – fælles tredje vi er optaget af og som forbinder os Sig det højt – ingen kan gætte at de skal række ud efter dig LinkedIn som et vindue ud til verden og omvendt

21 Ballisagers rekrutteringsanalyse 2016:

22 Rekrutteringskanaler:

23 LinkedIn -Vi er der for at netværke, gennemsigtighed
-Kartotek over kontakter -Online CV (”tvinger” dig til at skrive hvad du kan, hvilke opgaver du kan løse etc. kan hjælpe med at gøre dig forståelig i arbejdssammenhænge) -Videndeling -Researchværktøj vedr. indsigt og viden om arbejdsmarkedet -Rekrutteringsmulighed -Følge med i virksomheders udvikling, stillingsopslag etc. -Inspiration til karrieremuligheder, uddannelsesveje, efteruddannelsesveje

24 Fortsat….. -Som selvstændig kan du bruge det som markedsføringsplatform -Du har mulighed for at hjælpe, dele og inspirere og omvendt blive hjulpet og blive inspireret -Fingeren på pulsen vedr. jobs, stillinger, funktioner, brancher etc. -kendskab til karriereveje og profiler -Netværksskabelse, udvidelse og netværkspleje -Nationalt og international rækkevidde -At gå fra passiv netværker til aktiv netværker -Statusopdateringer som rækker ud -Øver dig i at sætte dig i den andens sted og skrive i modtager sprog/relevans (fx arbejdsgiver, samarbejdspartner, interressepersoner, praktiksted etc.), når du spørger ud i dit LinkedIn netværk eller i en gruppe

25 Et par eksempler fra Nannas Linkedin profil
Hvordan søger du profiler frem? Hvordan søger du virksomheder frem? Eksempler på måder at følge, finde og kontakte mennesker man synes er spændende og kan være relevante Eksempler på når man skriver ud i sit netværk, hvor langt man når ud

26 Din vejledning  Skriv 1-3 aspekter ned du vil synes kunne være sjovt og relevant at bringe med ind i din vejledning fra dagens workshop

27 TAK for i dag – du er velkommen til at Linke med mig på LinkedIn


Download ppt "Karrieretransition & Netværk"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google