De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Præsentation af materialer på personalemøde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Nina Tange Aarhus Universitet
Struktur: ”Quiz og byt”
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Readymades / genbrugskunst
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Lederudvikling.
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Medborgerskab – på sporet
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Det gode klasserådsarbejde
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Forskellige typer netværk Det personlige netværk: Uformelt Grænseløst Komplekst Det organiserede netværk: Noget, man er medlem af En defineret ramme Quiero.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Dialogmøde Den åbne skole 26/ – Hundelev – Løkken - Vrå.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Sådan bruger du præsentationen
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Inspirationsworkshop med fokus på
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne Have viden om netværk – tips og ideer til at etablere, udvikle, pleje og deling i netværk Tale om, hvorledes I kan bruge personer fra jeres netværk ind i boligorganisationens udvikling og drift Til gavn for jeres mission - beboerne

Resultat af de 3 timer kan være Højere grad af anvendelse af personer, ressourcer, kompetencer fra jeres netværk ind i boligorganisationens udvikling og drift At I fremover i højere grad er med til at dagsordensætte de almene boliger i en bredere sammenhæng – initiativer i forhold til eksempelvis lokalpolitik, det gode boligmiljø Styrket bevidsthed om kvaliteten ved netværk

Speed Dating - De gode relationer …

Korte møder Hvad betyder ordet NETVÆRK for dig?

Korte møder Hvordan har du det med at dele erfaringer med andre?

Korte møder Hvordan har du det med at være sammen med mange mennesker?

Korte møder Er du én, der taler mest eller lytter mest?

Interview Hvad er baggrunden for, at I har fået ideen til dette års program om NETVÆRK? Hvad håber I, der kommer ud af disse 3 timer om NETVÆRK? Kan I komme med eksempler på, hvorledes brugen af netværk har gavnet den opgave, som deltagerne her løser i det daglige?

De gode ingredienser i det gode netværksmøde – det gør vi her i dag! INSPIRATION – i form af korte oplæg, iscenesættelse af dialoger, sparring, videndeling RELATERING TIL EGEN HVERDAG: Hvordan kan I bruge dette? Giver det mening i jeres sammenhæng? Hvad skal der til for at I kan sætte dette i værk i praksis? SPARRING og DELING AF VIDEN

De gode ingredienser i det gode netværksmøde – det gør vi her i dag! NETVÆRKS- eller RELATIONSSKABENDE AKTIVITETER: To og to, tre og tre – dialog, anerkendende interviews, rundbordssamtaler, skabelse af det tillidsfulde rum DELTAGERINVOLVERING – så meget som muligt KLAR PRAKTIK – struktur, lederskab, klare opgaver

Fra gruppe til et netværk – fra gruppe til team Hvad sker der, når en netværksgruppe kommer til at fungere – eller en gruppe bliver til et team? Netværket/teamånden er først til stede, når der skabes relationer mellem deltagerne, som gør dem interesserede i hinanden, og når der opstår en vilje til at hjælpe hinanden ud over det nødvendige. Hvordan skabes dette????

Interviewøvelse – vær nysgerrig Hvilket spørgsmål vil jeg gerne have svar på i løbet af disse dage? Proces: Sid for dig selv i 3 min og skriv dem ned på en stor post it med navn på, gå herefter sammen med en makker og del jeres spørgsmål. Gå herefter sammen med et andet par (4 mands grupper) og del jeres spørgsmål. Hæng jeres spørgsmål op på brown paper. Brown paperen har overskriften: De Brændende spørgsmål Proces: I løbet af dagene vil vi løbende tage spørgsmålene op og hører hvor langt I er kommet med dem. (ex: gennem en walk’n’talk, middagen)

Interview hinanden i 7 ½ min om: Hvilke netværk er du i (fritid, privat, arbejde)– udover bestyrelsesarbejdet? Din rolle (formand, deltager..)? Hvilke berøringsflader har du kontakt med i de netværk? (eksempler: håndværkere, arkitekter, konfliktløsere, mæglere, kendskab til etablering af legepladser, underholdere til fester, viden om særlige udsatte beboere, viden og erfaringer med inspirerende opgangsmøder, beboermøder, jurister etc.) Nævn 1-2 ideer til at anvende disse berøringsfladers ressourcer i et bestyrelsesarbejde

Det kommer ikke af sig selv …

Opgave: Rundt om bordet På skift skal I fortælle de øvrige ved bordet om vigtige pointer fra jeres interviewøvelse: Om de berøringsflader I har fortalt om og Om disse personers ressourcer og om Hvordan de kan inddrages i bestyrelsesarbejdet Bordvært noterer stikord / guldkorn på styreark

Stille skarpt på egne ideer Du skal fremstille et SKILT ved hjælp af de materialer, der er blevet lagt frem: Karton og tape Skriv på skiltet de personer fra din berøringsflade og de ideer, du har til at inddrage i bestyrelsesarbejdet

Fernisering Gå ud på gulvet med jeres SKILT Gå sammen i mindre grupper (2-4) Hvad kunne I tænke jer at få uddybet? Hvad kan I anerkende hinanden for?

TAK FOR DENNE GANG…