Faglig læsning Dagsorden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

LÆSNING.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Faglig læsning – en opgave for alle fag…
En læseindsats der virker!.
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Læsning i alle fag Indhold: Forstår du, hvad du læser? Artikel fra: "DANSK”, Foleskolesektionen, medlemsblad 3, sep Skema over forståelsesstrategier,
Elsker DU også at læse lektier?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra formel til funktionel undervisning
Det Internationale Område Studieområde 3/
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sigrid .
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Bytte   PowerPoint  .
Faglig læsning 2.
Praktikprojekt 2008 Historie
Studieretningsprojekt
Dansk 1. klasse.
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Viden, læring og progression
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Folkeskolens afgangsprøve
En kompleks opgave for dansklæreren
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Dannelse og kompetencer
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Et mærkeligt skib.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Billedsprog – Fortsættelse…
Jagten på den gode børnebog
DANSK Intro Dagens program.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læseforståelse – faglig læsning Uge 12 Ved Yvonne Roug-Andersen.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Faglig læsning Dagsorden Hvad er faglig læsning? Hvordan adskiller det sig fra anden læsning? Hvorfor er det nødvendigt at arbejde med faglig læsning? Hvordan gør vi på Højmeskolen? Hvordan gør vi rent praktisk? Hvordan kan man komme i gang med faglig læsning? Faglig udviklingsskole Øvelser

Hvad er faglig læsning? Faglig læsning er ikke bare at læse en tekst Faglig læsning er tilegnelse af viden gennem læsning af tekst (Arnbak 7/10 ) Faglig læsning er med til at gøre eleverne til bevidste læsere, der kan anvende den viden de læser sig frem til

Hvordan adskiller faglig læsning sig fra anden læsning? Faglig læsning adskiller sig i den forstand, at der læses for at tilegne sig viden Faglig læsning har et klart mål: nemlig at man aktivt bruger teksten til at tilegne sig viden om noget bestemt

Hvorfor er det nødvendigt at arbejde med faglig læsning? PISA Biologi i gymnasiet Faglig læsning udstyrer eleverne med værktøj til at læse en tekst Eleverne får et større udbytte af teksten

Hvordan gør vi på Højmeskolen? Oplæg af Hanne Brixtofte Krav om at arbejde med faglig læsning fra regeringen ”Læsedetektiven” Elisabeth Arnbak

Hvordan kan man komme i gang med faglig læsning? ”Den faglige læsetrappe” (Jespersen og Kamp) Forskellige elementer eleverne skal have styr på for at kunne mestre faglig læsning Læseforståelse 1 – 2. klasse Fagbogens opbygning 2 - 3 - 4.klasse Læseteknikker / læsemåder 5.klasse Teksttyper 6 – 9 klasse Læseforståelsesstrategier / redskaber 6- 9 klasse

Elementerne og deres sammenhæng Læseforståelse: sammenholde deres egne erfaringer med det de læser 7. elementer spiller sammen og udgør den samlede læseforståelse Forforståelse, sætningsopbygning, afkodning, ordets betydning, genrekendskab, hukommelse, metabevidsthed

Fagbogens opbygning og læseteknikker Genrer – faglitterær eller skønlitterær Fagbogens elementer (forside, indholdsfortegnelse, bagside, overskrifter osv.) Læseteknikker: overbliklæsning, punktlæsning og nærlæsning

Teksttyper, læseforståelsesstrategier Kendskab til teksttyper sætter eleverne i stand til gennemskue hvordan teksten skal forstås Dermed får de mulighed for at gå til teksten på den mest kvalificerede måde Læseforståelsesstrategier: metoder til at læse, forstå, organisere, huske og anvende det man læser

Faglig udviklingsskole 3.årigt samarbejde mellem forskellige skoler i Odense og læreruddannelsen i Odense Tema for det 3. år ”Faglig læsning”

Hvad lavede vi? Mit første møde med historie på 3.årgang Dårligt materiale alt for meget tekst ( generelt for alt historie uv. Materiale.)

Historieundervisningen Udfordringer i at undervise på 3.klassetrin Efterårets projekt: Diagnose af udfordringer i historiefagets tekster Forårets projekt: konkrete tiltag der kan tage disse udfordringer op

Undervisningsforløbet ”Avn – kampen mod skovfolket” Forside og bagside Højtlæsning Repetition af handlingen Arbejde med første side af bogen: + og ? (Ivar Bråten) Ordbogsøvelse med ordene: Jæger, stenøkse, hjort, skind, boplads, bue, pil, bær, gevir

Hvordan det gik Eleverne havde fanget handlingen i teksten efter højtlæsningen Eleverne mente efter +/?-øvelsen at de havde forstået alle ordene Gennemgang og ordbogsøvelse viste at der alligevel var mange væsentlige ord som de ikke ”vidste hvad var” Konteksten betyder mere end man tror

Elevernes spørgsmål og diskussioner Hvad betyder symbolerne ”+” og ”?” Hvad betyder ”A-V-N”? Jeg ved alligevel ikke hvad en stenøkse er Knaser og overlister som jægerstenalder-ord Hvad er IKKE en hjort?

2011 Efterårsprojekt At udvikle et læremiddel til 3. klasse som tager højde for fagets udfordringer i forhold til faglig læsning Hvad er vores ideer indtil videre?

Før, under og efter læseaktiviteter Før læseaktiviteter: skal hjælpe eleven med at få overblik over sin viden, samt at få aktiveret den viden han har i forvejen Eksempler: brainstorm, mindmap eller stikord over, hvad de ved om emnet. VØL – hvad ved jeg allerede? hvad ønsker jeg at vide? hvad har jeg lært?

Under læseaktiviteter Tokolonnenotat: god til at hjælpe eleven til at skelne mellem overordnet og underordnet informationer Firkant på tavlen deles i to Teksten læses på klassen eleverne udvælger de vigtigste informationer Læreren skriver informationerne på tavlen Eleverne deler selv et stykke papir i to kolonner og udvælger hvad de vil skrive ( det kan være at læreren skal udvælge informationerne)

Eleverne bliver nu sat til at finde en overskrift til stikord og fraser i højre kolonne. Overskriften skriver de i venstre kolonne Til sidst gentager de processen på egen hånd

Efter læseaktiviteter VØL ( hvad har jeg lært?) Resúme: struktureret Foldekort (laves også i starten)

Andre aktiviteter jeg har glæde af  Gæt et ord Terningleg Foldekort Billedearbejde Begrebsskema Tekstinddeling med overskrift