KIE-modellen på museum HHX Campus Vejle
Innovative uv-former Fokus på uv og lektier laboratorier KIE-modellen på museum Faglig læsning (dansk/engelsk) Studieteknikforløb Lektieværksted med CL-elementer Matematik-blog Lektier i i-bøger
KIE-modellen på museum - de involverede Projektet En HH2 klasse Et museum 3 lærere på KIE-kursus
Give-egnens Museum (GEM) 20 km nord for Vejle Arrangementer Røre – prøve – smage Høj score i evalueringer Kun få unge på besøg
Smtte Målene Projektmålet: afprøve KIE-modellen Pædagogiske mål: Øge motivationen – ud af huset, arbejdsformen, anvendelse, værdi Skabe sammenhænge mellem fagene Faglige mål: Stofområder fra de involverede fag – samtidshistorie, dansk, afsætning Sociale: Opbryde de sædvanlige rammer Møde hinanden på ny måde
Afvikling af projektet Undervisning op til projektdagene Torsdag 1/9: Rundvisning 3 grupper/3 museumsfolk Emner – transport, livet på landet, tøj, mad, håndværk KIE-processen (mere senere) Forberede fremlæggelse Fælles spisning til aften Overnatte i telt Fredag 2/9: Fremlæggelse for jury (museet, VAF, Campus Vejle)
Undervisning op til dagene Samtidshistorie Erindringer perioden 1870 – 90 Kildekritik Dansk Litteratur fra perioden Eks. Pontoppidans: Ørneflugt, Bonde-idyl, Ane-Mette, Litterær periode fra Litteraturens veje, Museologi Afsætning Oplevelsesøkonomi, innovation, kommunikation, serviceydelser, målgruppe Perch´s Te-handel, første-års-projekt
På Museet Lidt tøvende tilgang ”Hvad mon der skal foregå?”
Klargøring Lærerne gør klar: KIE-kuffert, papir og posters
Opdeling i grupper Eleverne vælger ikke selv grupper Kort velkomst af museet 3 museumsfolk viser rundt
Rundvisning
Jeg prøver og jeg forstår
KIE-processen Hvordan kan vi tiltrække flere unge til GEM?
Billedassociation
Ideer på post-its
Ide-stafet: ideer vælges og udvikles
Udviklede ideer gennemgås
Udvikling på den valgte ide
Det sociale element Fødselsdag, Fællesspisning, Telttur
Præsentation af produktet Jury: VAF GEM CAMPUS VEJLE
Evaluering Bedømmelseskriterier: Realisme, Sammenhæng, Nytænkning, Præsentation
Strukturen Opdelt i grupper – 4 – 5 i hver Grupperne sad adskilt på museet Ingen faste indlagte pauser Én lærer til to grupper
Positive Tydelig værdi for deltagerne: Evaluering af eksterne Museet – besøg af unge, input til ideer Eleverne – arbejde praktisk med stoffet Lærerne – tæt kontakt med eleverne, ”vise” faget Evaluering af eksterne Godt med blanding af arbejde og det sociale
Tegn/signaler Arbejdsindsatsen Tog billeder, opsøgte museumsfolk, Arbejdede fra 9 – 17 Anvendte noter fra undervisningen Tog præsentationen alvorligt (var spændte, pænt klædte –trods telttur
Mike før: ”jeg hader museer – jeg kommer der kun når min onkel holder familieudflugt!” Mike efter ”det var ikke så slemt”
Obs-punkter Mere uv op til projektdagene Ikke udtømme emnet Mere fleksibilitet i brugen af værktøjer Formålet skal være klart defineret Eks ”tiltrække flere unge til GEM” Kræver plads Kræver stor læreropmærksomhed Kræver meget koordinering mellem lærerne Sikre ens beskeder Sikre ens krav til produktet Der skal være tydelig værdi for modtageren
Bonus