KIE-modellen på museum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
De sidste undervisningstimer
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Sigrid .
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Anonym Digital Rådgivning
Handelsgymnasiet JTP Idrætslinjen
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Workstations.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Inspiration til reformarbejdet
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Min præsentation Varighed – ca. 3 minutter Vurdering af blog i 8 faser I dybden med 5 af faserne Formål.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Årsplan – en kort en lang
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Gruppevejledning på tæt hold
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Stxstudentereksamen.
VELKOMMEN TIL LÆRERCAMP.
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
KNÆK KODEN.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Skriveperiode (synopsis)
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
1. Trin – Problemstilling
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

KIE-modellen på museum HHX Campus Vejle

Innovative uv-former Fokus på uv og lektier laboratorier KIE-modellen på museum Faglig læsning (dansk/engelsk) Studieteknikforløb Lektieværksted med CL-elementer Matematik-blog Lektier i i-bøger

KIE-modellen på museum - de involverede Projektet En HH2 klasse Et museum 3 lærere på KIE-kursus

Give-egnens Museum (GEM) 20 km nord for Vejle Arrangementer Røre – prøve – smage Høj score i evalueringer Kun få unge på besøg

Smtte Målene Projektmålet: afprøve KIE-modellen Pædagogiske mål: Øge motivationen – ud af huset, arbejdsformen, anvendelse, værdi Skabe sammenhænge mellem fagene Faglige mål: Stofområder fra de involverede fag – samtidshistorie, dansk, afsætning Sociale: Opbryde de sædvanlige rammer Møde hinanden på ny måde

Afvikling af projektet Undervisning op til projektdagene Torsdag 1/9: Rundvisning 3 grupper/3 museumsfolk Emner – transport, livet på landet, tøj, mad, håndværk KIE-processen (mere senere) Forberede fremlæggelse Fælles spisning til aften Overnatte i telt Fredag 2/9: Fremlæggelse for jury (museet, VAF, Campus Vejle)

Undervisning op til dagene Samtidshistorie Erindringer perioden 1870 – 90 Kildekritik Dansk Litteratur fra perioden Eks. Pontoppidans: Ørneflugt, Bonde-idyl, Ane-Mette, Litterær periode fra Litteraturens veje, Museologi Afsætning Oplevelsesøkonomi, innovation, kommunikation, serviceydelser, målgruppe Perch´s Te-handel, første-års-projekt

På Museet Lidt tøvende tilgang ”Hvad mon der skal foregå?”

Klargøring Lærerne gør klar: KIE-kuffert, papir og posters

Opdeling i grupper Eleverne vælger ikke selv grupper Kort velkomst af museet 3 museumsfolk viser rundt

Rundvisning

Jeg prøver og jeg forstår

KIE-processen Hvordan kan vi tiltrække flere unge til GEM?

Billedassociation

Ideer på post-its

Ide-stafet: ideer vælges og udvikles

Udviklede ideer gennemgås

Udvikling på den valgte ide

Det sociale element Fødselsdag, Fællesspisning, Telttur

Præsentation af produktet Jury: VAF GEM CAMPUS VEJLE

Evaluering Bedømmelseskriterier: Realisme, Sammenhæng, Nytænkning, Præsentation

Strukturen Opdelt i grupper – 4 – 5 i hver Grupperne sad adskilt på museet Ingen faste indlagte pauser Én lærer til to grupper

Positive Tydelig værdi for deltagerne: Evaluering af eksterne Museet – besøg af unge, input til ideer Eleverne – arbejde praktisk med stoffet Lærerne – tæt kontakt med eleverne, ”vise” faget Evaluering af eksterne Godt med blanding af arbejde og det sociale

Tegn/signaler Arbejdsindsatsen Tog billeder, opsøgte museumsfolk, Arbejdede fra 9 – 17 Anvendte noter fra undervisningen Tog præsentationen alvorligt (var spændte, pænt klædte –trods telttur

Mike før: ”jeg hader museer – jeg kommer der kun når min onkel holder familieudflugt!” Mike efter ”det var ikke så slemt”

Obs-punkter Mere uv op til projektdagene Ikke udtømme emnet Mere fleksibilitet i brugen af værktøjer Formålet skal være klart defineret Eks ”tiltrække flere unge til GEM” Kræver plads Kræver stor læreropmærksomhed Kræver meget koordinering mellem lærerne Sikre ens beskeder Sikre ens krav til produktet Der skal være tydelig værdi for modtageren

Bonus