Social kapital – rig på relationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Prioritering.
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Virksomhedens sociale kapital
Arbejdspladsudvikling
Produktion og Logistik
En konflikthåndterende kultur
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvordan skaber man en god arbejdsplads?
Tillid Temadag for AMIR
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvad er relationel koordinering
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Forudsætninger for en god samtale
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Nyt PULS-koncept.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Sådan arbejder den gode TR
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Hvordan koordinerer vi samarbejdet om kerneopgaven?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Centralforeningen for Stampersonel
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Erfaringer og metoder til at arbejde med social kapital
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
De ti trædesten Medarbejdernes arbejdsglæde er en forudsætning for den gode kvalitet Vi er en værdibaseret organisation Fagafdelinger og decentrale institutioner.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Social kapital – rig på relationer Hvordan kan man styrke virksomhedens sociale kapital? FIUs Udviklingsenhed

Hvordan styrkes den sociale kapital? 2. Sæt fokus på kerneopgaven 1.Find diamanterne Fælles opgaveløsning styrker relationer Kerne-opgaven Relationer skaber bedre opgaveløsning 4. Eftersyn af beslutningsprocesser 3. Skab relationel koordinering 2

Find diamanterne Spørg jer selv Hvad styrker tillid, retfærdighed og samarbejdsevne? Hvad svækker tillid, retfærdighed og samarbejdsevne? Brug et spørgeskema. Diskuter og fortolk derefter i fællesskab i afdeling, gruppe eller hele arbejdsplads ELLER Diskuter spørgsmålene i grupper på et møde

Ledere Medarbejdere Kerneopgaven Beslutninger Relationer Bidrage til fælles forståelse Anerkendelse og respekt for kollegers og ledelses indsats og kvalifikationer Kerneopgaven Sikre fokus og forståelse Meningsfuld og anerkende kontrol Bidrage, lytte, åbenhed (Afklare forventninger) Respekt for ledelsens funktion Beslutninger Inddrage, lytte, åbenhed (Afklare forventninger) Respekt for medarbejdernes kvalifikationer og erfaring Fokus på løsning af kerne-opgaven Konfliktløsning med udgangspunkt i problemløsning og kerneopgave Relationer Sikre rammer for samarbejde og relationer Konfliktløsning med udgangspunkt i problemløsning og kerneopgave

De små skridt – social kapital er ikke et projekt Dialog ledelse – medarbejdere: fokus på tillid og kerneopgave Samlende – forbindende – brobyggende Griber Ledelse Medarbejdere Griber ikke Medarbejder-repræsentant Handlinger er afgørende

Eksempler på skridt i den rigtige retning Find diamanterne Dialog om hvilke handlinger styrker/svækker social kapital? Sæt fokus på kerneopgaven Kortlægning af de forskellige faggruppers bidrag til kerneopgaven Skab relationel koordinering På diamantjagt hos de andre Fokus på overlap og overlevering – er der en fælles opfattelse af hvilken viden der skal gives videre? Eftersyn af beslutningsprocesser Meningsfuld eller skadelig kontrol Eftersyn af fordeling – er principper og beslutningsproces klare?

Adfærd der opbygger social kapital: tillid og processuel retfærdighed Konsistens – i adfærd, regler og procedurer Integritet – man gør, hvad man siger Varetager fællesskabets bedste, ikke eget Uddelegering af kontrol Demonstration af lydhørhed – alle berørte høres Beslutninger - baseret på pålidelig og relevant information - mulighed for at anke unfair og forkert beslutninger - alle berørte involveres Etik Hvilke er relevante for ledelsen? Hvilke er for medarbejderne? 7

Tillidscirklen Leder handling Leder fortolkning Medarbejder oplevelse Positiv eller negativ spiral Leder oplevelse Medarbejder fortolkning Medarbejder handling Efter Zand, 1972 og Six, 2007

Motivationsfremmere & Arbejdsglæde Se meningen med jobbet og organisationen Have indflydelse på målene Opleve råderum og indflydelse på værktøjer og processer Mærke at job og opgaver er vigtige Opleve ærlig feed-back, evaluering og anerkendelse fra sin leder Alfred Josefsen, adm. direktør i Irma

Præsentation af hjemmeside www.socialkapital.org 5 arbejdspladser: - Øens Murerfirma - Øsby Plejecenter - Post Danmark - Alfa Laval - Bisca 3 Forskere 3 Organisationer: - FOA - HK Handel - DI

Gruppearbejde I besøger først socialkapital.org hver for Derefter samles i i gruppen og diskuterer Hvad kan man få ud af at fokusere på social kapital som ejer/ledelse som ansat som tillidsvalgt Hvilken rolle skal tillidsvalgte spille?

Gruppearbejde 2 Den tillidsvalgtes dilemmaer Hvor langt skal man gå i sin tillid til ledelsen? Hvor langt går den tillidsvalgtes ansvar for at skabe en god virksomhed? Hvilke forudsætninger skal være til stede for at den tillidsvalgte kan se det som sin opgave? Skal den tillidsvalgte også kunne se kritisk på kollegernes bidrag til den sociale kapital? Skal den tillidsvalgte for enhver pris modarbejde fyringer? Skal den tillidsvalgte billige/støtte/arbejde for effektiviseringer, der kan føre til nedskæringer? Hvilke forudsætninger skal være til stede for at den tillidsvalgte kan deltage i effektiviseringer? Diskussionerne kan tage udgangspunkt i materialet fra: Bisca, Alfa Laval og Post Danmark