Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Input til retningslinje om håndtering af mobning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Input til retningslinje om håndtering af mobning."— Præsentationens transcript:

1 Input til retningslinje om håndtering af mobning

2 Retningslinjer for håndtering af mobning 1.En hensigtserklæring 2.En struktur for hvordan de involverede, kollegerne og ledere skal forholde sig, hvis der er mobning eller tegn på mobning i afdelingen.

3 1. En hensigtserklæring En definition på mobning Eksempler på handlinger, der kan opleves som mobning En erklæring eller et statement om, at mobning ikke kan tolereres En erklæring om, at man fra organisationens/arbejdspladsens side har forpligtet sig til at håndtere sager om mobning professionelt Klare retningslinjer for hvordan de involverede parter, deres kollegers og nærmeste leder skal handle, hvis der er konflikter eller mobning

4 Eksempel fra retningslinje vedr. kollegers ansvar Grib ind, når du oplever nedværdigende eller krænkende adfærd – selvom det ikke er dig personligt, det går ud over Opsøg de, som er involveret. Du kan f.eks. tale med dem, når I er på vagt sammen, eller ringe til dem efter arbejdstid. Tal med dem om hvordan de oplever situationen – og hvad de har brug for Det er vigtigt at støtte din kollega/kolleger i ikke at optrappe situationen. Konflikter eller mobning kan f.eks. optrappes, hvis din kollega – eller du selv – bagtaler eller sladrer om den anden part. Forsøg i stedet at hjælpe din kollega til at være løsningsfokuseret.

5 Eksempel fra retningslinje vedr. kollegers ansvar Tal evt. med andre gode kolleger om hvordan I sammen kan være med til at finde en god løsning på problemet. Undgå at denne samtale udvikler sig til negativ sladder Gå til din leder eller dine tillidsvalgte. Det er deres pligt at tage problemet alvorligt og hjælpe med at finde en løsning

6 2. En struktur for håndtering af sager (a): Klare procedurer for hvordan arbejdspladsen håndterer mobning eller tegn på mobning: –Henvendelse: Hvem kan man henvende sig til, hvis man oplever sig mobbet eller bliver beskyldt for at mobbe? Hvordan og i hvilket tidsrum kan man henvende sig? –Procedurer for håndtering af problemet Hvordan behandles konkrete henvendelser eller tegn på mobning? F.eks. procedurer for undersøgelse af problemet Hvilke tiltag kan der gribes til, hvis der er mobning –Sanktionsmuligheder Hvilke sanktionsmuligheder er der, hvis enkeltpersoner eller grupper fortsætter med at mobbe

7 2. En struktur for håndtering af sager (b): Opfølgning –Hvordan skal der følges op efter en intervention? På individuelt niveau? På gruppeniveau? På organisationsniveau?

8 Retningslinjer for håndtering af mobning: Implementering Præsentér retningslinjer for mobning på et møde Bed medarbejderne om at læse og forholde sig til retningslinjerne Bed medarbejderne om i grupper at komme med input til retningslinjerne Samle op på de input, der kommer Afslut mødet Overvej om medarbejdernes input kræver ændringer af retningslinjerne Overvej i hvilken form retningslinjerne skal være –I mappe –På intranettet


Download ppt "Input til retningslinje om håndtering af mobning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google