Segmentering på producentmarkedet Af Rikke Nors, Anders Skafte, Niclas Kønig 3.ØMA
Karakterstik af B-2-B markedet Flere om købebeslutningen Afledt efterspørgsel Få men store købere Forretningsbetonet købemotiv Stabile og tætte relationer Professionelle indkøbere Direkte køb
De tre delmarkeder
Det industrielle marked Indgår direkte i produktionen - Råvare - Komponenter - Halvfabrikata - Investeringsgoder Indgår indirekte i produktionen - Bygninger - IT udstyr
Mellemhandlermarkedet Formål at sælge dem uforarbejdet videre til andre virksomheder På mellemhandler fungerer virksomheden som et mellemled mellem to virksomheder
Det offentlige marked Det offentlige marked omfatter - Staten - Regionerne - Kommunerne Det offentlige marked vedrører salg af produkter til offentlige virksomheder.
Segmenteringsvariabel på producentmarkedet Geografiske kriterier Demografiske kriterier Produktionskriterier Indkøbskriterier
Segmenteringskriterier
Build-up tankegangen – Kundens behov Identificere kunderne Bygger et marked op Kundernes krav og ønsker skal passe til virksomhedens ide Produktet udvikles i samarbejde med kunden
Breakdown tankegangen – Virksomhedens produkt