8 Segmentering på producentmarkedet Oversigt Producentmarkedets karakteristika De tre delmarkeder Segmenteringsvariable på producentmarkedet Build-up tankegangen – kundens behov Break-down tankegangen – virksomhedens produkt 8 Segmentering på producentmarkedet
Producent- og konsumentmarkedet 2 8 Segmentering på producentmarkedet
Hvad kendertegner producentmarkedet? 3 8 Segmentering på producentmarkedet
De tre delmarkeder 4 8 Segmentering på producentmarkedet
De tre delmarkeder Det industrielle marked vedrører indkøb af varer, der indgår direkte eller indirekte i fremstillingen af de købende virksomheders produkter Mellemhandlermarkedet omhandler virksomhedens køb af produkter med et formål at videresælge dem uforarbejdet til andre virksomheder Det offentlige marked vedrører salg af produkter til offentlige virksomheder 5 8 Segmentering på producentmarkedet
Segmenteringsvariable på producentmarkedet Geografiske og demografiske variable Produktionsvarable Indkøbsvariable 6 8 Segmentering på producentmarkedet
Build-up tankegangen –kundens behov tager sit udgangspunkt i at virksomheden bygger et marked op ved at identificere kunder, der har krav og ønsker, der passer til virksomhedens idé. Herefter udvikles produktet i samarbejde med kunden 7 8 Segmentering på producentmarkedet
8 8 Segmentering på producentmarkedet
Break-down tankegangen – virksomhedens produkt indebærer, at virksomheden systematisk splitter markedet op i deres bestræbelser på at identificere kunder, hvis krav og ønsker passer til virksomhedens eksisterende produkter. Produktet modificeres evt i forhold til kundens krav og ønsker. 9 8 Segmentering på producentmarkedet
10 8 Segmentering på producentmarkedet