D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Medarbejderudviklingssamtalen
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Lederudvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Det udvidede klasserum
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Hanne Leth Andersen RUC
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Odder Gymnasiums iPad-projekt Susanne Th Jensen & Yago Bundgaard, Odder Gymnasium. Uddannelsesforum 2011.
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
IT i undervisningen.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Fagenes samspil november 2009
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Strategisk kompetenceudvikling
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Klar til selvevaluering Inspirationsmateriale til en pædagogisk dag.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Skrivefag. Udvikling af elevers skrivekompetence på tværs af fag ( ) Roskilde Katedralskole Roskilde Katedralskole, Skolestrategi for arbejdet.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Digital Didaktisk Design
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis.
Udgangspunktet for vores handlinger og beslutninger er, at de skal bidrage til merværdi for borgerne og ”51/49-reglen” 51/49-reglen illustrerer, at beslutninger.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase, Odder Gymnasium

G EFIONPROJEKTETS INDHOLD OG DELTAGERE Indhold:  Innovation som pædagogisk redskab  Didaktik og fremmedsprog  Digitale medier i fremmedsprogsundervisningen Deltagende skoler:  Gefion Gymnasium  Tønder Gymnasium  Gribskov Gymnasium  Odder Gymnasium Hvert gymnasium deltager med mindst 1 sproglærer fra hvert fremmedsprog – både de moderne og klassiske

D ELTAGERNE : F LERE FORA PÅ SAMME TID De deltagende lærere deltager sideløbende i forskellige sammenhænge:  Skoleprojekt  Individuelt projekt  Triade på egen skole  Tværskole-faggruppe Alle lærere deltager desuden i konferencer/seminarer i løbet af projektperioden

F ORMÅL MED DE FORSKELLIGE FORA Projekterne skal skabe udvikling og merværdi både for den enkelte lærer, den enkelte skole og på tværs af de fire skoler generere ny viden bringe de deltagende lærere i nye situationer

O VERORDNET PLAN F 2012: Afklaring  De individuelle projekter og skoleprojekterne fokuseres og beskrives i portefolioskabelon  Triader: respons på de individuelle projekter forud for møde med partnerskolernes faggrupper  Første møder i tværskole-faggrupper E 2012: Afprøvning  Praksisfase, hvor 2 forløb afprøves: 1 før efterårsferien, 1 efter efterårsferien F 2013: Evaluering

T ILRETTELÆGGELSE AF PROCESSEN Portefolioforløb  Gælder både de individuelle projekter og skoleprojekterne  Refleksion – balance mellem teori og praksis  Giver mulighed for fokusering og videndeling  Oplæg, fremlæggelse og respons centrale elementer

P ORTEFOLIO Udgangspunkt: Samme portefolioskabelon anvendes til alle individuelle projekter og skoleprojekter Fokuserer arbejdet på de forskellige skoler i samme retning Giver sammenlignelige resultater Giver en fælles referenceramme i tværskolesamarbejdet

S KOLEPROJEKTER Mål:  Skolen skal flytte sig, sådan at man efter projektet har fået mere sprog Krav til skoleprojekter  De skal i sig selv generere ny viden  Skal skabe merværdi for skolen, dvs. det skal ikke kun være ét fag, der får noget  Eks: Sprogdage, indretning af sprogfløje, talentpleje, udvekslingsarbejde, kontakt til og inddragelse af lokalområdet, sprogcamps Beskrives i skoleportefolio Styring:  Hver skole har en skolekontakt/tovholder, der fungerer som kontakt til de andre partnerskoler + er ansvarlig for skoleportefolio og –produkt  Hvert enkelt skoleprojekt har en projektleder

D E INDIVIDUELLE PROJEKTER Mål:  Skal skabe ny viden og ny praksis for den enkelte lærer  Skal tilsammen skabe endnu mere – merværdi  Eks: arbejde m. ny skriftlighed, elektroniske tavler, frekvensgloser, mundtlighed, innovation i spanskundervisningen Foråret 2012  Marts: Afklaringsfase: de individuelle projekter fokuseres og kvalificeres  April-maj: Start på portefolio-skrivning i april 2012

R EFLEKSION OG SPARRING : T RIADER OG TVÆRSKOLE - FAGGRUPPER Alle deltagende lærere indgår i 2 sparringsfællesskaber 1. Triader på egen skole  Grupper på 3 lærere – helst med forskellige sprog  F 2012: Læser hinandens projektbeskrivelser og giver respons på fokusområder  Før og eftersamtaler i forbindelse med praksisafprøvninger i E Tværskolefaggrupper  F.eks. alle fransklærere fra de 4 partnerskoler  Mødes første gang i april-maj 2012  Sparring og videndeling på tværs af skoler

Praksis, gennemførelse Anne Processtyring Anne, Lene Gefion Skolekontakt: Jens Skoleprojekt Styregruppe: Jens, Anne, Susanne, Birgitte, Lene Gribskov Skolekontakt: Trine Skoleprojekt Odder Skolekontakt: Anne Skoleprojekt Tønder Skolekontakt: Jens Skoleprojekt 1)Gefion - delprojekter m 1 kontakt- person/projekt 2)Tønder- delprojekter m 1 kontakt- person/projekt 3)Gribskov- delprojekter m 1 kontakt- person/projekt 4)Odder- delprojekter m 1 kontakt- person/projekt Organisering af netværksprojekt: ”Fremmedsprog i gymnasiet: innovation, didaktik og digitale medier” Kontakt til det store netværk: Susana Fernández