Projektdeltagere Næstved Kommune Silkeborg Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Lolland Kommune Team Skovcentret Birgitte, Liza, Surekha og Henriette
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lærerprofessionen.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Teori-Praksis-holdning
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
Danmarks Miljøportal -nu og i fremtiden
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Vejlederens kommunikation
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Lærerprofessionen.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Projektgruppe: Kvalitetschef. Kommunikationsmedarbejder. Faglærere fra Karrosseri og Personvognsmekaniker. Brugergruppe: 5 elever på hovedforløb fra både.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Århus Amts Misbrugscenter 1 Behandling af stofmisbrugere Den nødvendige kvalitet… De nødvendige kompetencer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Rita Buhl 22. september 2018.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Skolepraktikinformation
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Pædagogisk- assistent
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Projektdeltagere Næstved Kommune Silkeborg Kommune Region Sjælland, Uddannelsesenheden Region Midtjylland, Psykiatri og Social SOSU Sjælland Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg PASS som projektansvarlig Kubix som konsulenter Skole og praktik er altså væsensforskellige som læringsarenaer. Målet er ikke at gøre dem ensartede, men tværtimod at styrke opmærksomhed på hvad de kan (og gør) hver især og bruge dette – fx til netop at belyse stof på forskellig vis. Til gengæld er det vigtigt at se på hvor der kan bygges broer mellem arenaerne, så eleverne kan hjælpes på vej til at se sammenhænge og en rød tråd i det samlede uddannelsesforløb. Didaktik i fokus i projektet. Opmærksomhed på konkret didaktisk praksis på skole og praktiksted. Måske bruger man ikke ordet didaktik i praktikken, men der gøres masser af overvejelser om hvordan man skal lære eleverne de forskellige ting der fremgår af uddannelsesmål. Der findes en del viden om hvad der mere overordnet kan gøres, men det kan være svært at få omsat disse ideer til konkret praksis. Vi sætter derfor meget fokus på hvordan det kan gøres. Hvad skal der faktisk gøres for at det virker? Og er der nogle ting der virker bedre end andre, er mere holdbare? Pernille Bottrup www.kubix.dk

Formål med projektet Overordnet mål: Forebygge frafald, øge antallet af elever der gennemfører sosu-uddannelser; styrke samspil mellem skole og praktik Hvordan: Udvikle metoder til at styrke koordinering af samarbejde mellem skole og praktik Styrke sammenhæng mellem og opmærksomhed på didak-tiske metoder i hhv skole og praktik (fx gensidige besøg) Beskrive forventninger til elever og forberede dem forud for skole- og praktikophold Frafald: Taler meget om ’praksischok’ – Ursula vil nuancere det i sit oplæg. Men uanset om sosu ikke er det hårdest ramte område og omfanget af praksischok måske er overdrevet, er der stadig et stort arbejde at gøre med at fastholde elever og øge andelen der gennemfører uddannelsen. Vil ikke sige så meget mere om det – det vil Ursula til gengæld om lidt. Metoder til koordinering: Lave arrangementer på tværs med faglige temaer, møder på tværs mellem kontaktlærere og praktikansvarlige – spidse på hvordan disse møder kan bruges bedst muligt så de giver effekt; ’kigge-praktik’ inden start; logbog; besøg hos hinanden. Fokus på didaktiske metoder: Undersøgelser siger at noget af det der virker, er at skabe koblingspunkter mellem skole og praktik – sikre en linje, en rød tråd så vidt muligt. Det kan være ved at bruge de samme udtryk og begreber på tværs af skole og praktik – eller i hvert fald kunne ’oversætte’ begreber for elever løbende ved at kende til hinandens sprogbrug. Eller ved at koordinere uddannelsesmål. Lave opgaver som går på tværs. Beskrive forventninger: Arbejdspladser har forventninger til elever inden de kommer – fx at de skal kunne indgå i et arbejdsfællesskab, kender til det at fungere i organisation med nogle spilleregler. Skoler har tilsvarende ønsker og forventninger til hvad elever har været igennem i praktikken og som de skal kunne trække på i den følgende skoleperiode. Kan være behov for at sætte mere præcise ord på det – forventninger til hinanden. I har givetvis allerede en mængde gode erfaringer inden for disse områder. Det er bl.a. disse erfaringer vi fokuserer på i dag. Vi vil gerne have fat i de mest ’robuste’ af dem, de mest holdbare. Pernille Bottrup www.kubix.dk

Skole og praktik - forskellige læringsarenaer Pensumstyret Fokus på faget Fokus på individets læring Primært teoribåret Arbejdsopgavestyret Fokus på løsninger der virker i praksis Fokus på arbejde og læring; individ og arbejdsfællesskab Primært erfaringsbåret Skoler og praktik er grundlæggende forskellige læringsarenaer hvor der er forskellige logikker og rationaler på spil. Læring struktureres meget forskelligt. Skole: Skal igennem et bestemt stof som fremgår af bekendtgørelse, uddannelsesordning og undervisningsplaner. Praktik: Lærer med afsæt i arbejdsopgaver, i praksis Skole: Lære generelle metoder og færdigheder som kan bruges bredt. Praktik: Afsæt i aktuelle borgere og problemstillinger – finde løsninger der virker hér. Skole: Pernille Bottrup www.kubix.dk

Sammenhængende læringsforløb Skole og praktik skal ikke være ens, men spille godt sammen og have fælles sigtelinjer Fokus på tematiske kroge som bygger bro mellem de to arenaer Redskaber og metoder som kan bruges på tværs; didaktiske greb Skole og praktik er altså væsensforskellige som læringsarenaer. Målet er ikke at gøre dem ensartede, men tværtimod at styrke opmærksomhed på hvad de kan (og gør) hver især og bruge dette – fx til netop at belyse stof på forskellig vis. Til gengæld er det vigtigt at se på hvor der kan bygges broer mellem arenaerne, så eleverne kan hjælpes på vej til at se sammenhænge og en rød tråd i det samlede uddannelsesforløb. Tematiske kroge: Fx plejeplaner. Didaktik i fokus i projektet. Opmærksomhed på konkret didaktisk praksis på skole og praktiksted. Måske bruger man ikke ordet didaktik i praktikken, men der gøres masser af overvejelser om hvordan man skal lære eleverne de forskellige ting der fremgår af uddannelsesmål. Der findes en del viden om hvad der mere overordnet kan gøres, men det kan være svært at få omsat disse ideer til konkret praksis. Vi sætter derfor meget fokus på hvordan det kan gøres. Hvad skal der faktisk gøres for at det virker? Og er der nogle ting der virker bedre end andre, er mere holdbare? Pernille Bottrup www.kubix.dk

Gode erfaringer med at skabe sammenhæng ’Blande’ verdener Bruge ældre elever Koordinering, dialog på tværs Bruge elever selv Koble identitet og faglighed Skoleundervisning Praktik Pernille Bottrup www.kubix.dk

Ønsker til at skabe bedre sammenhæng Metodekoor-dinering; ’blande’ sig? Inf.udveks -ling; former? Skoleundervisning Praktik Styrke refleksion på tværs Både arbejdet med at forfine/forbedre på nogle af de hidtidige metoder OG udvikle nye Metodekoordinering kræver at man tør og kan blande sig i hvad hinanden gør. Informationsudveksling: Møder foregår, men bruges tiden mest hensigtsmæssigt? Gensidige besøg med fokus på særlige temaer kan være en model. Systematiseres så det ikke primært bliver personbåret. Søge koblings-punkter - i mål mv Pernille Bottrup www.kubix.dk

Udviklede metoder og redskaber Brug af fælles læringsredskab (casemateriale) Brug af fælles redskab til refleksion (pædagogisk samarbejdsplan) Brug af fælles metode til at inddrage livserfaring og skabe refleksion (nonstop-skrivning, brug af billeder) Brug af ’ældre’ elever til at skabe koblinger Skabe rammer for formidling af skoleprojekt i praktikken Få medvejleder fra praktikken ind i skoleprojekt Metode til fælles refleksion mellem elev og praktikvejleder om praktikmål Pernille Bottrup www.kubix.dk

Fælles læringsredskab Samme case bruges i tilpasset form i hhv skole og praktik Den velkendte metode skal gøre det lettere for eleven at inddrage teori i arbejdet i praktikken – gøre teorien relevant og konkret; skabe genkendelighed og tryghed Casen beskriver en ældre dames hverdag. (Kamma-case) I praktikken er det en rigtig borger der er afsættet, men de temaer elever skal forholde sig til er de samme. Skal lære at observere og kommunikere med en ’rigtig’ borger. Pernille Bottrup www.kubix.dk

Fælles redskab til refleksion Samme redskab, Den pædagogiske samarbejdsplan, bruges til refleksion på skolen og i praktikken Nogle elever kan i praktikken være usikre på, hvad refleksion er: ”Det har vi ikke prøvet før” – skyldes bl.a. at refleksionsform er anderledes (individuel) end på skolen (i fællesskab); redskab kan bygge bro Redskab til refleksion over en specifik problemstilling i relationen til/plejen af en borger. Fagligt refleksionsredskab. Kommer fra praktikken. Indeholder spørgsmål som: Hvilke forandringer observerer du hos borgeren? Mulige årsager til dette? Hvad er målet for en indsats – for borgeren og for dig? Hvordan kan borgeren selv bidrage til at løse ’problemet’? Hvordan udnytter du borgerens ressourcer? Pernille Bottrup www.kubix.dk

Fælles metode til anvendelse af livshistorie og refleksion Bruge billeder som afsæt for nonstop-skrivning, fx om erfaringer fra praktikperiode eller værdier/holdninger til borger/patient Andre skriftlige refleksionsformer giver ofte fokus på fejl, det der blev glemt i en plejeopgave Billeder giver anledning til livsfortællinger – kobling til eget liv; historier som kan lette refleksionen Kan bruges til følgende: Refleksion over en kommende praktikperiode Refleksion over en gennemført praktikperiode og anvendelse af teori Mulighed for at bedømme elevens teoretiske fundament ift daglige opgaver Indblik i elevens egenforståelse ift faglig identitet Italesættelse værdier og holdninger ift patient/borger Pernille Bottrup www.kubix.dk