AU retail.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Erhvervsakademi DANIA
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Lærerprofessionen.
Økonomistyring og økonomiske modeller
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Velkommen til Campus Roskilde
Nuværende forretningsområder
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Lederskab København.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Akademiuddannelsen i Ledelse
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Tidsplan for eksamen 40s umd
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Virksomhedssamarbejde
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Infomøde om synteseopgaven
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

AU retail

AU retail Opstart af udvikling: Pilotforløb under VVU International handel & markedsføring. Konceptstyring i internationalt perspektiv Optimering af butiks- og kædedrift Det personlige lederskab

AU retail Salgsassistentuddannelsen Sidevognsfag: Konceptstyring i internationalt perspektiv Butiksdrift Skab vækst for dig selv og andre AU retail HD 2. del Retail & key account management

Undervisnings- og arbejdsformer at de er anvendelsesorienterede, dvs. at der er et relativt tæt samspil mellem den studerendes praktiske erhvervserfaring og det teoretiske indhold. Der lægges således vægt på, at lærerne har praktisk erfaring inden for fagområdet, og at den studerendes erfaring inddrages i undervisningen. Udviklingen af faglige og personlige kvalifikationer integreres i undervisningen, dvs. at fagligheden primært tilegnes gennem pædagogiske arbejdsformer, som udvikler og understøtter personlige kvalifikationer som selvstændighed, initiativ, kritisk sans, kreativitet, samarbejdsevne og iværksætterlyst.

Akademiuddannelse i Retail Formål Formålet med uddannelsen i Retail er at kvalificere den uddannede til selvstændigt og ud fra personlige, detail- og ledelsesfaglige kompetencer at kunne analysere, planlægge, tilrettelægge og gennemføre løsninger der bredt vedrører konceptstyring, salg, indkøb, kommunikation, driftsoptimering og ledelse indenfor såvel driftsmæssig- som medarbejderrelaterede områder i detailhandelsvirksomheder, detailkæder og disses bagland.

Struktur Merkonomuddannelse = 4 fagmoduler 40 ECTS Speciale Påbygningsforløb 20 ECTS Afgangsprojekt

Konceptstyring - obligatorisk Fagmodulet omfatter 10 ECTS-point Særlige adgangsforudsætninger: Ingen Eksamensform: Mundtlig eksamen – 20 minutter, med 40 minutters forberedelse. Opgave med udgangspunkt i artikel. Projektopgave: Der udarbejdes et individuelt eller et gruppeprojekt, der skal godkendes.

Konceptstyring Formål Formålet med faget er at sætte deltagerne i stand til selvstændigt at kunne forstå, udvikle og styre koncepter indenfor detailhandlen. På baggrund af aktiv og konstruktiv udnyttelse af viden om forretningsmuligheder skal deltagerne på afdelingsniveau kunne udvikle og vedligeholde detailvirksomhedens markedsprofil i et internationalt præget marked. Indhold Detailhandlens idégrundlag Koncepter og konceptstyring Servicemanagement Økonomistyring og –analyse i detailhandlen Butiksplanlægning

Mål for konceptstyring Detailhandlens idégrundlag (med relevans for egen butik) At den studerende skal kunne Vurdere detailhandlens rolle og funktion på det danske såvel som det udenlandske marked specielt i relation til varedistribution, de forskellige salgskanaler og logistik. Analysere og vurdere detailhandlens strukturer, butikstyper, markedsudvikling såvel indenlandske som udenlandske, kædeformer og eksistensgrundlag og herudfra opstille butikkens konkurrencemæssige styrke og svagheder, samt udnytte denne viden i selve driftsplanlægningen. Analysere og vurdere butikkens idégrundlag ud fra såvel de eksterne som de interne faktorer, samt udnytte denne viden i selve driftsplanlægningen.

Mål for konceptstyring Koncepter og konceptstyring At den studerende skal kunne Opnå indsigt i overordnet ledelse i detailhandlen ved hjælp af koncepter for strategisk, taktisk og operationelt niveau. Opstille og vurdere butiks- og afdelingskoncepter samt udarbejde en kontrol heraf på strategisk, taktisk og operationelt niveau. Informere, formidle og motivere medarbejdere ud fra konceptet. Servicemanagement Forstå servicekonceptets opbygning og virkemidler. Analysere og vurdere modeller til omsætning af servicekoncepter til praksis gennem udarbejdelse af handlingsplaner.

Mål for konceptstyring Økonomistyring og –analyse i detailhandlen At den studerende skal kunne Opnå indsigt i en eller flere detailhandlere økonomiske opbygning og styringssystemer. Udarbejde, analysere og vurdere såvel salgs-, omkostnings- og indtjeningsanalyser med udgangspunkt i en konkret butiksprofil og herudfra opstille virksomhedernes konkurrencemæssige styrke og svagheder, samt udnytte denne viden i selve driftsplanlægningen. Udarbejde, analysere og vurdere en svindanalyse med udgangspunkt i en eller flere butikstyper samt vurdere lagersammensætningen og dennes effektivitet i en eller flere butikstyper og herudfra opstille virksomhedernes konkurrencemæssige styrke og svagheder, samt udnytte denne viden i selve driftsplanlægningen.

Mål for konceptstyring Butiksplanlægning At den studerende skal kunne Planlægge og gennemføre aktiviteter for at udnytte butikslokalet. Forstå udnyttelsen af fleksibilitet og funktionalitet på det operationelle niveau. Forstå og udnytte kreativitet, nye tendenser og de internationale påvirkninger af detailhandlen på det operationelle niveau.

Det personlige lederskab Fagmodulet omfatter 10 ECTS-point Særlige adgangsforudsætninger: Ingen Eksamensform: Mundtlig eksamen med udgangspunkt i individuel projektrapport, der er godkendt internt

Formål og indhold Formål at de studerende kan varetage personaleledelsesopgaver som afdelingsleder eller tilsvarende i en detailhandelsvirksomhed. På baggrund af indsigt i egen personlig udvikling som leder, og de krav og muligheder lederrollen stiller, skal de studerende kunne forstå, vurdere og handle i forhold til problemer og muligheder i en virksomheds konkrete og særlige personaleforhold herunder kunne inddrage og anvende relevante IT-værktøjer. Indhold Personlig udvikling – den unge leder i butikken Organisering af arbejdet Lederen som rollemodel Kommunikation i butikken

Salgsledelse Fagmodulet omfatter 10 ECTS-point Særlige adgangsforudsætninger: Ingen Eksamensform: Mundtlig eksamen med udgangspunkt i projektrapport Projektopgave: Obligatorisk gruppeprojekt eller individuelt projekt, der skal godkendes internt

Salgsledelse Indhold Salgslederens lederrolle Salgsledelse i organisatorisk perspektiv Rapporteringssystemer og opfølgning Salgskontrakter

Optimering af butiks- og kædedrift Fagmodulet omfatter 10 ECTS-point Særlige adgangsforudsætninger: Ingen Eksamensform: Mundtlig eksamen – 20 minutter, med 40 minutters forberedelse. Opgave med udgangspunkt i artikel. Projektopgave: Der udarbejdes et individuelt eller et gruppeprojekt, der skal godkendes.

Optimering af butiks- og kædedrift Formål Formålet med faget er, at de studerende skal kunne identificere og analysere såvel profilmæssige, økonomiske og medarbejdermæssige problemer og muligheder og handle her ud fra med henblik på at optimere butikkens drift. Indhold Profilstyring og -analyse i detailhandlen Økonomistyring og -analyse i detailhandlen Medarbejderstyring og -analyse i detailhandlen Udarbejdelse og implementering af handlingsplaner

Specialeforløb Modulet omfatter 10 ECTS-point Modulet er obligatorisk Særlige adgangsforudsætninger: Gennemført alle obligatoriske og det valgfrie modul Eksamensform: Skriftligt specialeprojekt med mundtligt forsvar

Specialeforløb Formål Specialeforløbet skal give den studerende mulighed for perspektivering og fordybelse inden for et eller flere af de fagmoduler, som den studerende har gennemført Mål At den studerende kan analysere og vurdere emnet i relation til profilens centrale fagområde samt i relation til andre relevante fagområder opsøge, analysere, vurdere og anvende relevante kilder og teoretiske modeller ud fra en metodekritisk angrebsvinkel præsentere en faglig problemstilling, dens løsning og konklusion i rapportform mundtligt kan præsentere og kritisk vurdere en faglig problemstilling, dens løsning og konklusion indgå i gruppeprocesser og her bidrage konstruktivt til gruppens resultat

Afgangsprojekt Modulet omfatter 10 ECTS-point Modulet er obligatorisk som afslutning på uddannelsen Særlige adgangsforudsætninger: For at indstille sig til eksamen i afgangsprojekt skal alle fagmoduler og specialeforløb være bestået Eksamensform: Skriftligt afgangsprojekt med mundtligt forsvar

Afgangsprojekt Formål I afgangsprojektet skal den studerende kunne dokumentere evne til på et metodisk og analytisk grundlag at kunne gennemføre en praksisnær og kompleks problemløsning inden for uddannelsens overordnede formål eller inden for formålet for det profilforløb, som den studerende har gennemført. Den studerende skal gennemføre det afsluttende afgangsprojekt inden for centrale problemstillinger i uddannelsen, herunder specialeforløbet.

Merit til hd retail – 2. del Merit til HD 2. del Såfremt man som led i sin merkantile akademiuddannelse (AU) eller som supplement hertil har bestået en fuld akademiuddannelse i retail med fagene Konceptstyring, Erhvervsøkonomi, Erhvervsret og et valgfrit modul giver det adgang til HD 2. del i Retail and Key Account Management/detail