Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Folkeskolens Afgangsprøve
HISTORIE Den mundtlige prøve
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Eksamen og eksamensbilag :
Matematik afgangsprøve 2013
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
IT i undervisningen.
Hvordan søger man om optagelse?
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Tidsplan for eksamen 40s umd
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Eksamen.
Gymnasiet (Stx)
Sunds skole Evaluering
Ny Fælles Naturfagsprøve
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Evaluering.
Censorkursus i matematik Den afsluttende evaluering i folkeskolen
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Skriveperiode (synopsis)
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Bedømmelse og karakterer
Naturfag.
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Præsentationens transcript:

Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen

Formål med evalueringen: at dokumentere i hvilket omfang eleven har nået læringsmålene fastsat i bekendtgørelse om trinformål, fagformål og læringsmål.

Evalueringen består af: vidnesbyrd og standpunktskarakterer elevens egen vurdering prøver og en projektopgave.

Vidnesbyrd og standpunktskarakterer: Gives i alle fag og fagområder ved afslutningen af 10. klasse. Gives på baggrund af den løbende evaluering og med udgangspunkt i læringsmålene. Skal dokumentere i hvilket omfang læringsmålene for trinnet er nået. Vidnesbyrd og standpunktskarakterer skal udtrykke lærerens bedømmelse. 13 skalaen anvendes ved afgivelse af standpunktskarakterer.

Elevens egen vurdering skal mindst omfatte: En kort, skriftlig beskrivelse af elevens udbytte af skolegangen Overvejelser om erhvervs- og uddannelsesønsker. Oplysninger, som eleven ønsker inddraget i sin vurdering.

Oplysninger, som eleven ønsker inddraget i sin vurdering, kan omfatte: Elevrådsarbejde Skolebestyrelsesarbejde Foreningsarbejde Deltagelse i fritidsaktiviteter Arbejde i fritiden og lignende.

Obligatoriske skriftlige færdighedsprøver i 10. klasse: Grønlandsk Dansk Engelsk Matematik

Obligatoriske skriftlige prøver i 10. klasse: Grønlandsk Dansk Engelsk Matematik Der kan desuden afholdes én obligatorisk skriftlig prøve i: Naturfag Samfundsfag eller Religion og filosofi.

3 obligatoriske mundtlige eller mundtlige/praktiske prøver i 10 3 obligatoriske mundtlige eller mundtlige/praktiske prøver i 10. klasse: 1 prøve skal afholdes i et af fagene: grønlandsk dansk eller engelsk matematik eller fysik/kemi biologi naturgeografi samfundsfag eller religion og filosofi Direktoratet bestemmer i hvilke fag, der afholdes prøve på den enkelte skole.

Øvrige mundtlige eller mundtlige/praktiske prøver: 3. fremmed sprog For elever, der har valgt det, kan der afholdes en mundtlig prøve. Elevens eget valg 1 mundtlig eller mundtlig/praktisk prøve i: lokale valg eller et fag, som ikke er ét af de obligatorisk bestemte fag.

Tekst i de skriftlige prøver: Færdighedsprøven i matematik Prøver i 10. klasse, der ikke er i sprogfag Udarbejdes på grønlandsk og dansk.

Skriftlige censorer: Besvarelserne af færdighedsprøverne og af de skriftlige prøver i 10. klasse bedømmes af læreren i faget og en beskikket censor.

Mundtlige og mundtlige/praktiske prøver: Mundtlige/praktiske prøver er prøver, der ikke er skriftlige Prøven kan helt eller delvis omfatte udførelsen af et praktisk eller kreativt arbejde. Mundtlige og mundtlige/praktiske prøver kan gennemføres: individuelt eller i grupper.

Færdighedsprøverne i sprogfagene kan omfatte: sproglig korrekthed sprogforståelse. Der gives 1 time til besvarelsen.

Færdighedsprøven i matematik omfatter opgaver i: tal og algebra geometri og anvendt matematik. Eleven skal prøves i færdigheder og brugen af faglige redskaber. Der gives 1 time til besvarelsen.

Projektopgaven i 10. klasse Projektopgaven afleveres i januar eller februar. Projektopgaven er skriftlig og fremlægges efterfølgende. Eleverne udarbejder i grupper på højst 4 elever en projektopgave. Projektopgaven er en del af den daglige undervisning. Fremlæggelsen er dog en mundtlig-praktisk prøve.

I projektopgaven skal eleven kunne: inddrage emner fra alle fag og fagområder arbejde projektorienteret arbejde med en tværfaglig problemstilling. Projektopgaven skrives på grønlandsk, dansk, engelsk eller et valgt 3. fremmedsprog Projektopgaven skal indeholde et kort resume på et andet sprog.

Vejledning til eleverne - udgangspunkt i egne behov og forudsætninger med hensyn til: Indkredsning og formulering af problemstillingen Afgrænsning af projektopgaven i forhold til problemstillingen Valg og brug af arbejds- og undersøgelsesformer Valg og brug af indhold og metoder Valg og brug af kilder og materialer Valg og brug af udtryksform Fremstilling af produkt Tilrettelæggelse og gennemførelse af fremlæggelsen.

Udarbejdelse af projektopgaven har følgende forløb: 2 sammenhængende skoledage til emne og planlægning Mindst 2 uger til indsamling af materialer. Herefter 5 sammenhængende skoledage til det afsluttende arbejde. Bedømmelse senest 3 uger efter fremlæggelsen. En skriftlig udtalelse og en karakter.

Sprogfag skriftlige prøver Alle kategorierne i faget berøres. Alle relevante hjælpemidler ved besvarelsen. 3 eller 4 timer til besvarelse af opgaven. ½ eller 1 time til samtalerunden og 2½ eller 3 timer til den individuelle skriftlige besvarelse Derudover 15 minutter til at komme til/fra lokaler. Eleven prøves i at give en sikker og varieret besvarelse i forhold til læringsmålene.

Mundtlige prøver i sprogfagene grønlandsk, dansk og engelsk et alsidigt sammensat udvalg af kortere tekster nyere prosa og poesi samt sagprosa og andre udtryksformer, herunder drama større værker Gennemføres enten individuelt eller i en gruppe på højst 3 elever Til en individuel prøve gives 20-40 minutter til forberedelsen og 20-40 minutter til fremlæggelsen Til en gruppeprøve gives 40-60 minutter til forberedelsen og 20-40 minutter til fremlæggelsen Der prøves i færdighed i mundtlig fremstilling og i arbejde med tekster og andre udtryksformer, analyse, perspektivering og vurdering af oplægget.

3. fremmedsprog Prøven er mundtlig og individuel. Prøven består af en forberedelse og en fremlæggelse. Der gives 20 - 40 minutter til forberedelse og 20 minutter til fremlæggelse og karaktergivning. Under fremlæggelsen redegør eleven for oplægget, og der føres en samtale herom. Der lægges vægt på, at eleven kan udtrykke sig i almindelige vendinger på et dagligdags sprog.

Matematik skriftlig prøve et opgavesæt i problemregning. en godkendt formel- og tabelsamling, egne noter samt opslagsværker, lommeregner og computer. 4 timer til besvarelse af opgavesættet. Indhold af rutinemæssig og af åben karakter Fra dagligliv, samfundsliv og naturforhold Matematiske modeller Faglige begrundelser for de fundne resultater.

Matematik mundtlig prøve Et alsidigt sammensat stof - alle kategorierne i faget. Prøveoplæggene består af et forlæg, der indeholder flere af kategorierne i læringsmålene: Arbejde med tal og algebra Arbejde med geometri Anvendt matematik Problemløsning og kommunikation.

Matematik - Prøveform A eller B Mulighed for ny Form B Et oplæg, der bygger på praktiske og teoretiske problemstillinger Undersøgelser, systematiseringer og ræsonnementer Arbejdsmetoder Indsigt og færdigheder i matematikkens anvendelse Prøven kan være individuel eller i en gruppe på højst 3 elever Prøven med karaktergivning varer 2 timer Der må højst være 6 elever til prøve samtidigt. Alle hjælpemidler fra den daglige undervisning Mulighed for at anvende computer i prøvelokalet

Naturfag skriftlig prøve Indeholder elementer fra mindst to af fagene fysik/kemi, biologi og naturgeografi Der gives 2 timer til besvarelsen af opgavesættet. Eleven prøves i forståelse og anvendelse af faglige begreber inden for fagenes læringsmål.

Fysik/kemi mundtlige/praktiske prøver Naturfaglige arbejdsmetoder Stoffernes kredsløb, egenskaber og det periodiske system Radioaktivitet Energi, elektricitet og magnetisme Astronomi. 2 timer til løsning af en laboratorieopgave Individuelt eller i grupper på højst 3 elever Højst 6 elever til prøve samtidigt. Alle hjælpemidler fra den daglige undervisning Der skal være mulighed for at anvende computer i prøvelokalet.

Biologi og naturgeografi mundtlig/praktisk prøve I biologi skal stoffet omfatte: I naturgeografi skal stoffet omfatte: a) Menneskets fysiologi b) Dyr og planter c) Biologi og teknologi a) Jordens udviklingshistorie b) Grønlands opbygning og form c) Råstoffer d) Klima. Prøveform A eller B A: Forberedelse i 20-40 minutter og fremlæggelse og karaktergivning i alt 20 minutter. B: 2 timer med grupper af elever på højest 3 elever. Oplæg - både praktiske og teoretiske problemstillinger.

Samfundsfag og Religion og filosofi Skriftlige prøve berører alle fagets kategorier. Et opgavesæt: dyberegående, reflekterende kortere, faktaorienterede opgaver. 2 timer til besvarelsen. Eleven prøves i at give en sikker og varieret besvarelse. Vægt på faglige begrundelser herunder anvendelse af fagets forklaringsmodeller. Den mundtlige prøve Prøveoplæggene er en tekst, en genstand eller et eksempel på en anden udtryksform Forberedelse i 20-40 minutter (individuelt) eller 40-60 minutter (i grupper). Fremlæggelse og karaktergivning i alt 20-40 minutter. Eleven prøves i: at gøre rede for oplægget perspektivere indholdet i forhold til kendt stof vurdere, analysere og anvende kilder.

Lokale valg - mundtlige/praktiske prøver Der kan afholdes prøve i fagene: o håndværk og design o kunst og arkitektur o idræt og udeliv o musik, sang, bevægelse og drama Individuel prøve 20-40 min. til forberedelse og 20-40 min. til fremlæggelse Gruppeprøve 40-80 min. til forberedelse og 40-80 min. til fremlæggelse. Kommunalbestyrelsen fastsætter regler for prøvernes: o Indhold, afvikling og bedømmelse Hvis ingen kommunale regler er fastsat, så er læringsmål i den vejledende læreplan gældende.