DEN GODE SKOLE Visionsmøde for forældre

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Trivsel - et fokusområde
Østervangsskolen 2010.
Skolereform august 2014………………
I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Alle børn skal være del af fællesskabet
De knastørre facts: Vi er 580 elever, 48 lærere, 2 undervisningsassistenter, 16 pædagoger og 1 ledelsesteam. Skolen er afdelingsopdelt, og lærerne arbejder.
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
(Rullende) Indskoling
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Informationsaften Aftenens program:
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Skolereform august 2014………………
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Østervangsskolen Børnehaveklasse 2014
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen til valgmøde
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Folkeskolereformen2014.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Ny skole i Brøndby Strand
- Hvad kan I forvente som forældre?
Faglig fordybelse i indskolingen
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Slides på Velkommen Slides på
PRÆSENTATION AF PROJEKT V/AFDELINGSRÅDET, BYGADEN TORSDAG, DEN 3. APRIL 2014.
Rullende skolestart August 2010.
Slides på Velkommen Slides på
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Mit barn skal i skole og SFO! - et oplæg om skolestart på Vejle Midtbyskole.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

FORÆLDREMØDE DAGSORDEN: Velkomst ved Tine Christensen og Søren Hansen Frands Christensen fortæller om Humlehøj-Skolen Musikalsk indslag (SFO) Jesper H. Esbensen fortæller om arbejdet i skolebestyrelsen Ahlmann-Skolen fra aug. 2013. Ledelsen fortæller om planerne for den nye 0.- 6. klasses skole. Digitalisering af undervisningen v/ Søren Hansen

DEN GODE SKOLE Visionsmøde for forældre Visionsmøde med alle lærere og pædagoger Trivselsdag for alle elever i 0. – 5. klasse Arbejdsgruppe Proces: De bedste erfaringer og højdepunkter Vores drømme om den gode skole Hvad vil vi arbejde videre med?

TRADITIONSSTIGEN Skolefest for hele skolen (efterår) (En klasse eller årgang opfører teater). Fælles juleafslutning for hele skolen Kirkegang med nyt indhold Kirke eller ej? Arrangement på skolen? Præst på besøg? Voksne laver skuespil En fælles temauge for hele skolen. Karnevals-uge (sommer) Karvevals-optog i byen Skolernes motionsdag for hele skolen Voksne med synlig vest ved posterne Både lærer og pædagoger skal deltage. Fælles Idrætsdag for hele skolen.  

TRADITIONSSTIGEN Forårskoncert / MGP / ”talentshow” Julefilm i biografen Første skoledag for børnehaveklassen/sidste skoledag Kulturnatten – ”Løb for skolen” (alle har en Ahlmann-T-shirt på)   Velgørenhedsarrangement – Ahlmann-Skolen løber for… (f.eks. Danmarksindsamlingen) Fælles gåtur en gang om året for alle elever.

EN SKOLE, DER TØR TÆNKE NYE TANKER OM UNDERVISNING  ”3 BÅNDS´S SKOLE” Skoledagen kunne indrettes på en anden måde. Den kunne f.eks. inddeles på følgende måde: 1. Grundfag (formiddag) 2. Værksteder (over middag) kreative fag eller lærings- stilsværksteder. 3. Lektiecafe (eftermiddag)   Fast emnedag en gang om ugen: En fast emnedag, hvor man tænker i differentiering på årgange, temaer og kompetencer?

EN SKOLE, DER TØR TÆNKE NYE TANKER OM UNDERVISNING FORDYBELSESBÅND: Fagbånd, f.eks. læsebånd på tværs af klasser vil give nye og andre måder at forberede undervisningen på. ET BEVÆGELSESBÅND i løbet af dagen giver mulighed for leg, bevægelse, sport, dans, konkurrencer, afspænding og motorisk træning.  

EN SKOLE, DER TØR TÆNKE NYE TANKER OM UNDERVISNING PERIODISK HOLDDELING (i forhold til f.eks. interesse, sociale relationer eller fagligt niveau). Fagmoduler på samme tidspunkt på årgangen, giver reel mulighed for holddeling på tværs af klasserne. Faglærerne i f.eks. dansk- eller matematikmodulet har mulighed for at forberede undervisningen sammen, så den tager udgangspunkt i elevernes individuelle behov. Vi kan f.eks. tilbyde kurser planlagt i niveauer eller forskellige former for træningsperioder.

EN SKOLE, DER TØR TÆNKE NYE TANKER OM UNDERVISNING NÆRMILJØ Vi skal være bedre til at inddrage vores forældre som gæstelærere og de lokale virksomheder i nærområdet Der skal undersøges, hvilke virksomheder og institutioner, der gerne vil modtage besøg af skoleelever fra Ahlmann-Skolen. Efterfølgende skal der udarbejdes et katalog med forslag Der skal også udarbejdes et katalog over forældre, der gerne vil komme og fortælle om deres arbejde eller andre spændende emner Centralt beliggende skole tæt på hovedbiblioteket, hvilket giver gode muligheder for samarbejde med biblioteket

EN SKOLE, DER TØR TÆNKE NYE TANKER OM UNDERVISNING SPECIALKLASSEN Der er et meget tæt samarbejde mellem lærerne i specialklasserækken.   I matematik undervises der på tværs af de fire ældste klassetrin, så der er mulighed for holddeling. Der startes med en gåtur hver dag for alle elever i specialklasserækken. Der undervises i små hold – 6-13 elever til 1-2 lærere i klassen.

HELHEDSSKOLEN TÆTTERE TEAMSAMARBEJDE PÅ ÅRGANGEN Målet er et tættere teamsamarbejde på årgangen Det giver bedre mulighed for holddeling. Det giver bedre mulighed for at lave et fleksibelt skema. Dele kontakt til børn og forældre. Ophæve skel mellem klasselærer- faglærer- pædagog. Der udarbejdes fælles sociale handleplaner (SFO og skole). Vigtig med en fast, tryg base for det enkelte barn. Teamet vikardækker selv hinanden ved kendt fravær.

INDRETNING AF SKOLEN Samle normalskolen i den gamle fløj. FORSLAG FRA LÆRERNE OG PÆDAGOGERNE: Samle normalskolen i den gamle fløj. Samle specialklasse i indskolingen.   Flytte musik til x-klassen. Bedre lærerforberedelse- evt. i mødelokale 1. og 2. + klasseværelse. Musik i x-klassen + den gamle 3. kl. klub/ SFO vil gerne have x- klassen. Naturfagligt område i N/T, fysik og én af specialklassens lokale.

INDRETNING AF SKOLEN Samle materialer i forskellige depot- områder- værkstedsområder. Et ude-rum til personalet.   Mediatek. AKT og læsevejledning får hele kopirummet. Ikke tage for hurtige beslutninger. Klub i 3. klasselokaler i indskolingen. BHK får klublokalerne/ omvendt. Kreative lokaler i indskolingen.

Digitalisering af undervisningen

Kommunens opgave Digitale lærermidler Tilstrækkelig IT-infrastruktur Trådløst netværk (der virker!) Distributionsplatform = ”skolebordet” Én til én: alle elever har hver deres digitale enhed Kompetenceudvikling af lærerne

Er der kun forhindringer…

Ahlmannskolens IT – strategi ??!! Hvad er forudsætningerne for en strategi? Hvad er politisk bestemt ? Hvad har vi af tekniske udfordringer ? Hvad med det udstyr vi har i dag ? Vi har hørt om BYOD……..

BYOD… Bring Your Own Device… Men hvad ligger der i det ?? Eleverne kan og må tage deres eget udstyr med Forsikringsspørgsmål afklares pt. Opbevaring skal skolen sikre ( elevskabe) Hvad med os der ikke har ?...

Digitale læremidler… Kommunalt indsatsområde Biblioteket bliver omdrejningspunktet Taskebøger som vi kender det – farvel… Ikke ensidigt men en kombination

Spørgsmål ?? Digitale læremidler og IT er ikke altid vejen frem, men Ahlmannskolen bør gå forrest i den nødvendige udvikling.