National konference for VUM superbrugere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Nye mødeformer til generalforsamlinger
Børn og sorg - og sprældøde døde
Innovation og iværksætteri
Merlivs seminar 27. August 2008
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Talentinternat modul 3..
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Ledelse af LP-modellen Workshop, LP-landskonference 2014 Hotel Opus, Horsens. Institutionsleder, Alan Martinsen.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Refleksioner og opsamling ift. i går
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Hvordan spørger man anerkendende?
Undervisningsministeriet
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
IRForårsmøde maj 2007www.regionmidtjylland.dk Implementering af rationel farmakoterapi Hvordan føres anbefalingerne ud i livet?
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Lærerpræsentation.
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
SUF - gevinstrealisering

Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

National konference for VUM superbrugere Vejle, 7. Maj 2014

2: Ikke i nævneværdig grad 1: Overhovedet ikke Skala 5: I meget høj grad 4: I høj grad 3: Ja 2: Ikke i nævneværdig grad 1: Overhovedet ikke

15. min To og to: Hvor langt er I hver især nået i forhold til de forskellige implementerings dimensioner? 10. min På tværs af bordet – hvad er forskelle og ligheder imellem jeres spindelvæv Hver enkelt vælger den dimension, der synes vigtigst lige nu for netop jeres kommune 2. min Skriv på den baggrund et spørgsmål ned på et papkort, som I særligt vil forsøge at finde svar på i løbet af dagen i dag Det tager I med jer og gør noter på kortet i løbet af dagen – Det skal I bruge, når I kommer tilbage i eftermiddag

Februar 2014 Anette Marie Homilius National konference om arbejdet med voksen udrednings metoden (VUM) 7. maj 2014 Ledelsesworkshop om implementering Februar 2014 Anette Marie Homilius

Formål med implementeringsworkshop er, at Introducere en række begreber om implementering Invitere deltagerne til en fælles refleksion om succesfuld implementering Opfordre deltagerne til at tage en enkelt idé med hjem, som de vil bruge i det fortsatte implementeringsarbejde

Program for workshop nr. 1: kl. 10.15-11.30 Velkommen, hvem er vi og hvad er formålet med ws 10.20 Kort om implementeringsplanens tre niveauer 10.35 Erfaringer med implementering af VUM i Gribskov 10.50 Borddrøftelse – tal med hinanden om hvad i har gjort på hver af de tre niveauer. Hvad er især lykkedes hos jer? 11.00 Effekt princippet – hvad kan vi sige om den effekt, vi ønsker at opnå med implementering af VUM? 11.10 Fælles generering af liste af gode tips på hver af de tre niveauer i implementeringsplanen 11.25 En eller to ting, du vil gå hjem og gøre

Program for workshop nr. 2: kl. 12.30-13.45 Velkommen, hvem er vi og hvad er formålet med ws 12.35 Kort om implementeringsplanens tre niveauer 12.50 Erfaringer med implementering af VUM i Gribskov 13.05 Borddrøftelse – tal med hinanden om hvad i har gjort på hver af de tre niveauer. Hvad er især lykkedes hos jer? 13.15 Effekt princippet – hvad kan vi sige om den effekt, vi ønsker at opnå med implementering af VUM? 13.25 Fælles generering af liste af gode tips på hver af de tre niveauer i implementeringsplanen 13.40 En eller to ting, du vil gå hjem og gøre

Implementeringsplanens 3 niveauer

Forandringsledelsesprocesser Forståelsesproces Acceptproces Faglig proces Nu Vision

Forståelses processen - hjernen Hvorfor er dette nødvendigt og hvorfor nu? Den brændende ambition Den brændende platform Effektprincippet – hvad skal det give? Hvad sker hvornår? Hvornår ”rammer” det mig, hvad skal eller kan jeg gøre? Skal der ændres på strukturen/organiseringen? Hvad betyder VUM for samarbejdet mellem myndighed og udførere?

Den faglige proces - hånden Hvilke kompetencer vil være de mest efterspurgte, når vi går over til den nye måde at arbejde på? Hvad skal jeg kunne? Hvilken instruktion kan jeg få? Hvem kan jeg henvende mig til, hvis jeg ikke kan finde ud af det? Systemer – hvilke systemer vil jeg skulle bruge, kommer de til at fungere? Kan jeg finde ud af dem – træning?

Accept processen Hvorfor nu dette? Skabelse af begejstring og ejerskab til metoden Menneskeprincippet- find de rigtige ambassadører og medsammensvorne Autenticitets princippet – du skal investere dig selv og tro på det! Atmosfære princippet – skabelse af stemning, det skal være rart og sjovt at være med

Accept processen – håndtering af modstand Historiefortælling Det såkaldte dobbelte bogholderi Nu Fremtid ÷ + Forandringens pris for den enkelte

Implementeringsplan Forståelsesproces (hjernen) Faglig proces (hånden) Tiltag for at målgruppen har de evner og kompeten- cer der skal til, for at forandringen lykkedes Acceptproces (hjertet) Tiltag for at få målgruppen til reelt at acceptere, at de skal forandre sig Forståelsesproces (hjernen) Tiltag for at få målgruppen til at forstå, hvorfor de skal ændre sig

Effektprincippet – hvad vil vi opnå med implementering af VUM?

Effekt Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi kunne se, om vi når det vi gerne ville opnå

Effektprincippet handler helt overordnet om at opstille mål for den effekt, man vil skabe, og om at fastholde blikket på effektmålet Mobilisering – det er afgørende for at kunne engagere de mennesker, der skal arbejde med at få forandringsprocessen til at lykkes at kunne svare på hvorfor og sætte billeder på, hvad der skal skabes Fastholdelse – undervejs i arbejdet med de udfordringer, konflikter og kriser, som er en del af enhver forandringsproces, er det nødvendigt at fastholde, hvad det er der er slut målet. Det er mindre vigtigt, om man er nødt til at gå en omvej – hvis man ender med at nå frem til, det man stræbte efter Realisering af gevinster – kun hvis man er meget eksplicit om hvilken effekt, man vil opnå, kan man vide, om man er nået i mål. Erfaringen fra mange organisationer er, at mange forandringsprojekter sættes i gang, men ikke afsluttes. Men processerne skal afsluttes og gevinsterne skal realiseres, inden man kan gå videre.

Effekt princippet indebærer at man både fokuserer på forretningseffekten og menneske- eller adfærdseffekten. Forretningseffekt Forretning Resultater Effektivitet Kvalitet Rekruttering/fastholdelse Tilpasning til eksterne krav Menneske- eller adfærdseffekt Adfærd Arbejds processer Relationer samarbejde Ledelses processer Viden og kompetence Kultur, værdier

Gode tips på hver af de tre niveauer i implementeringsplanen

Syv sigtepunkter for implementering af VUM Ledelsen går foran En plan giver retning VUM-superbrugere guider kollegerne Medarbejdere bliver klædt på Ting tager tid VUM bliver en del af den daglige praksis Samarbejdspartnere bliver inddraget

Opsamling

Hvad har I hørt og hvad har I lært? Hvad kan I konkret tage med hjem?

15. min Hver deltager fortæller kort, hvad han eller hun har hørt og lært i forhold til det spørgsmål, som de tog med i morges 5. min Hver deltager skriver på et papkort en konkret ting, I vil gå hjem og gøre. På bagsiden af kortet skriver I jeres telefon nummer Giv kortet til jeres sideman og aftal, at I om fire uger ringer hinanden op og hører, hvordan det går med det, I har sat jer for