Integrations- og oplæringsstillinger i Københavns Kommune 12-01-2010
Begyndelsen Beslutning i Borgerrepræsentationen d. 14. juni 2006 Ønsker om at medarbejdersammensætningen i KK skulle matche befolkningssammensætningen 90 stillinger, 30 hvert år i 2007, 2008 og 2009 Arbejdsgruppe med repræsentanter fra hver forvaltning Hvad gør vi så nu? 12-01-2010
Normal opslået stilling Forberedelsen Stillingerne skulle sælges til ledere, kontorchefer, etc IO-stilling Har svært ved sproget 80% arbejdstid Kulturelle forskelle Kender ikke ’rutinen’ Lang indkøringsperiode Normal opslået stilling Kender sproget Kender kommunen Minimalt behov for oplæring Kort indkøringsperiode 12-01-2010
At få overtalt en kontorchef… Få et nyt perspektiv på arbejdspladsen Tving arbejdspladsen til at reflektere over sagsgange, arbejdsmetoder og rutiner Mangfoldighed er sundt Lønnen er betalt det første år! Vor Mors Vrede! 12-01-2010
Rekrutteringsprocessen Alle stillinger besættes 1. august Der oprettes en hjemmeside hvor alle stillinger er opslået (www.kk.dk/jobtildig) Der laves en fælles annonce der henviser til hjemmesiden (pdf eksempel) Der udsendes folder om IO-stillinger til: Kulturhuse Biblioteker Jobcentre Sprogskoler 12-01-2010
Rekrutteringsstrategi www.kk.dk/jobtildig Fælles annonce i Søndagsavisen ØKF Egne stillingsannoncer BIF SOF KKF BUF TMF SUF 12-01-2010
Før ansættelsen Sprogundervisning Mentorkurser Find tilbud inden ansættelse Holdundervisning vs. Sprogmentor? Mentorkurser Gode råd til ansættelsessamtalen 12-01-2010
Mentorkurser Mentor SKAL være obligatorisk Mentor vælges frivilligt Bør være med i ansættelsessamtalen Har ordnet det (lav)praktiske på forhånd Der laves en udviklingsplan sammen med den nyansatte Milepæle for læring Sørg for at have tid – det kræver mere end du tror Men det er det værd! 12-01-2010
Gode råd til jobsamtalen Inden samtalen Tænk over hvilke krav der stilles til jobfunktionen: kommunikationsevner, arbejdstid, arbejdsforhold, danskkundskaber etc.? Så I ved så præcist som muligt hvilke kvalifikationer, I skal spørge ind til under samtalen. Når I sammensætter ansættelsesudvalget, kan teams (op til 3) gøre det nemmere for ansøger at finde en at identificere sig med. Overvej om I kan sammensætte et team, med flest mulige forskelligheder, tænk for eksempel på alder, etnicitet og køn, så I ikke sidder tre kvinder eller tre mænd i samme aldersgruppe. Spørgsmål Vær bevidst om, at du som interviewer har stor indflydelse på ansøgers præstation. Vær velforberedt og fokuseret på hvilken viden, samtalen skal give. Lyt, stil klare spørgsmål og vend tilbage til spørgsmål, du ikke fik besvaret. Tilbyd en ligeværdig position, så ansøger kan fremstå som fornuftig. Fx: ”Jeg vil ikke sige så meget om virksomheden nu, jeg går ud fra, at du spørger, hvis der er noget særligt, du vil vide.” Undgå spørgsmål, som sætter ansøger i en negativ startposition som fx: ”Vi stiller jo meget store krav til engelsk hos os, så det skal man virkelig føle sig sikker i”. Undgå også ’den etniske variant’ ”Undskyld mig spørgsmålet, men er det virkelig dig som indvandrer, der har skrevet den fejlfri rapport?”. Selvom det er en anerkendelse af rapporten, bliver ansøger stadig mødt med negative fordomme. 12-01-2010
Gode råd til jobsamtalen III Særligt ang. ansøgere med etnisk minoritetsbaggrund Undlad at stille spørgsmål om kulturelle forskelle, som ikke har direkte relevans for jobfunktionen, som fx: ”Er du glad for at bo i Danmark?” Ansøger får mindre tid til at fortælle om sine faglige kvalifikationer og der inviteres til en form for small talk, hvor ansøger kan komme til at virke for kritisk i forhold til enten sit hjemland eller Danmark. Vær opmærksom på, at private spørgsmål ikke opfattes som en afslappende frizone for alle, men af nogle opfattes som påtrængende og irrelevante. Ansøgere med erfaring fra jobsamtaler i andre lande kan forvente en mere formel tone og kan virke mere stive og formelle, end de ville være på arbejdspladsen. Typisk er omvendt ordstilling, anden udtale af bestemte lyde, anden brug af bestemte ord, anden brug af pauser (længere) og endelig kan ansøger have svært ved at aflæse den danske sprogrytme og derfor enten afbryde meget eller være meget stille. Vurdering Vent så længe som muligt med at foretage en endelig vurdering af ansøgeren. Bliv ved med at stille spørgsmål, som udfordrer de indtryk, du danner dig i løbet af samtalen. Vurdér om alle kandidater, der vælges imellem, fik samme mulighed for at fremstille sig selv optimalt? Hvis ikke, så indkald til en samtale mere. 12-01-2010
Efter ansættelsen Kursus i dansk arbejdspladskultur Formål: Undgå eller minimér misforståelser Do’s & dont’s på danske arbejdspladser Rammer for opgaveløsning Uskrevne regler – på arbejdspladsen og generelt 12-01-2010
Efter ansættelsen II Fælles kurser for de nyansatte: Hvad vil det sige at være ansat i en kommune? Hvad må jeg – tavshedspligt, aktindsigt, inhabilitet, etc.? Hvordan er lønnen skruet sammen (overenskomster + lokal løn)? Hvordan er det politiske system - både kommunalt og nationalt? 12-01-2010
Efter ansættelsen II Møde med Ritt Bjerregaard Alle de nyansatte blev inviteret til møde med overborgmesteren på en af de nyansattes arbejdsplads Ordet var frit til at stille spørgsmål 12-01-2010
Møde med Ritt 12-01-2010
Møde med Ritt II 12-01-2010
Møde med Ritt III 12-01-2010
Gode råd - rekruttering Prøv at få pressen med Annoncer bredt! Aviser Internetsider Foreninger Kulturhuse Lokalradio Sprogskoler Jobcentre 12-01-2010
Gode (lav)praktiske råd – ved ansættelsen Vær ikke for selektiv – de fleste er ikke vant til at skrive ’danske’ ansøgninger Forklar ansøgerne forløbet – mange kender ikke til proceduren Sørg for at alt det praktiske er på plads (pc, personalehåndbog, vejledninger til systemer, etc.) Lav en turnusrunde på arbejdspladsen 12-01-2010
Gode (lav)praktiske råd – ved ansættelsen II Kom eventuelle problemer og misforståelser i forkøbet evt. ved at mentor har gjort arbejdspladsen opmærksom på hvilke vilkår den nyansatte er ansat under Arbejdspladsens leder skal være indforstået og orienteret 12-01-2010
Gode råd efter ansættelsen Skab muligheder for fagligt og socialt netværk mellem de nyansatte Træk på de andre nyansatte i IO-stillinger Sørg for mundtlig og skriftlig information om lige præcis din arbejdsplads 12-01-2010
Eksempel på e-mail signatur Med venlig hilsen Lars König ----------------------------------------- KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Center for Ressourcestyring Personalekontoret Gyldenløvesgade 15, vær. 425 1502 København V Tel: 3366 4256 lakoni@buf.kk.dk Der kan være fejl i teksten, fordi jeg er ansat i en integrations- og oplæringsstilling. Hvis du vil vide mere om denne særlige ordning kan du finde informationer på http://www.kk.dk/jobtildig.aspx og under I/O-netværk 12-01-2010
Personlige refleksioner Mod Vær ikke bange for at begå fejl! Prøv det Tid Det tager mere tid end du regner med Succes Men det er det hele værd i sidste ende… 12-01-2010
Ansatte i 2008 12-01-2010