Integrations- og oplæringsstillinger i Københavns Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ansættelsesprocedurer
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Arbejdspladsudvikling
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Sprog/billeder på Internettet
Positivt lederskab Hvad er det særlige ved ledelse af frivillige?
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET IBM TIrsdag den 17. marts 2009
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Nyt Netværk 9. november 2006inkubia aps Dansk Arbejdspladskultur.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
SÆLG DIG SELV! Du kan støde ind i en kommende arbejdsgiver, når du mindst venter det. Derfor er det en god idé at være forberedt på at sælge dig selv.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
HR Løn og Personale Niels Jørgen Andersen.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Ansøgning for dummies.
Præsentationens transcript:

Integrations- og oplæringsstillinger i Københavns Kommune 12-01-2010

Begyndelsen Beslutning i Borgerrepræsentationen d. 14. juni 2006 Ønsker om at medarbejdersammensætningen i KK skulle matche befolkningssammensætningen 90 stillinger, 30 hvert år i 2007, 2008 og 2009 Arbejdsgruppe med repræsentanter fra hver forvaltning Hvad gør vi så nu? 12-01-2010

Normal opslået stilling Forberedelsen Stillingerne skulle sælges til ledere, kontorchefer, etc IO-stilling Har svært ved sproget 80% arbejdstid Kulturelle forskelle Kender ikke ’rutinen’ Lang indkøringsperiode Normal opslået stilling Kender sproget Kender kommunen Minimalt behov for oplæring Kort indkøringsperiode 12-01-2010

At få overtalt en kontorchef… Få et nyt perspektiv på arbejdspladsen Tving arbejdspladsen til at reflektere over sagsgange, arbejdsmetoder og rutiner Mangfoldighed er sundt Lønnen er betalt det første år! Vor Mors Vrede! 12-01-2010

Rekrutteringsprocessen Alle stillinger besættes 1. august Der oprettes en hjemmeside hvor alle stillinger er opslået (www.kk.dk/jobtildig) Der laves en fælles annonce der henviser til hjemmesiden (pdf eksempel) Der udsendes folder om IO-stillinger til: Kulturhuse Biblioteker Jobcentre Sprogskoler 12-01-2010

Rekrutteringsstrategi www.kk.dk/jobtildig Fælles annonce i Søndagsavisen ØKF Egne stillingsannoncer BIF SOF KKF BUF TMF SUF 12-01-2010

Før ansættelsen Sprogundervisning Mentorkurser Find tilbud inden ansættelse Holdundervisning vs. Sprogmentor? Mentorkurser Gode råd til ansættelsessamtalen 12-01-2010

Mentorkurser Mentor SKAL være obligatorisk Mentor vælges frivilligt Bør være med i ansættelsessamtalen Har ordnet det (lav)praktiske på forhånd Der laves en udviklingsplan sammen med den nyansatte Milepæle for læring Sørg for at have tid – det kræver mere end du tror Men det er det værd! 12-01-2010

Gode råd til jobsamtalen Inden samtalen Tænk over hvilke krav der stilles til jobfunktionen: kommunikationsevner, arbejdstid, arbejdsforhold, danskkundskaber etc.? Så I ved så præcist som muligt hvilke kvalifikationer, I skal spørge ind til under samtalen. Når I sammensætter ansættelsesudvalget, kan teams (op til 3) gøre det nemmere for ansøger at finde en at identificere sig med. Overvej om I kan sammensætte et team, med flest mulige forskelligheder, tænk for eksempel på alder, etnicitet og køn, så I ikke sidder tre kvinder eller tre mænd i samme aldersgruppe. Spørgsmål Vær bevidst om, at du som interviewer har stor indflydelse på ansøgers præstation. Vær velforberedt og fokuseret på hvilken viden, samtalen skal give. Lyt, stil klare spørgsmål og vend tilbage til spørgsmål, du ikke fik besvaret. Tilbyd en ligeværdig position, så ansøger kan fremstå som fornuftig. Fx: ”Jeg vil ikke sige så meget om virksomheden nu, jeg går ud fra, at du spørger, hvis der er noget særligt, du vil vide.” Undgå spørgsmål, som sætter ansøger i en negativ startposition som fx: ”Vi stiller jo meget store krav til engelsk hos os, så det skal man virkelig føle sig sikker i”. Undgå også ’den etniske variant’ ”Undskyld mig spørgsmålet, men er det virkelig dig som indvandrer, der har skrevet den fejlfri rapport?”. Selvom det er en anerkendelse af rapporten, bliver ansøger stadig mødt med negative fordomme. 12-01-2010

Gode råd til jobsamtalen III Særligt ang. ansøgere med etnisk minoritetsbaggrund Undlad at stille spørgsmål om kulturelle forskelle, som ikke har direkte relevans for jobfunktionen, som fx: ”Er du glad for at bo i Danmark?” Ansøger får mindre tid til at fortælle om sine faglige kvalifikationer og der inviteres til en form for small talk, hvor ansøger kan komme til at virke for kritisk i forhold til enten sit hjemland eller Danmark. Vær opmærksom på, at private spørgsmål ikke opfattes som en afslappende frizone for alle, men af nogle opfattes som påtrængende og irrelevante. Ansøgere med erfaring fra jobsamtaler i andre lande kan forvente en mere formel tone og kan virke mere stive og formelle, end de ville være på arbejdspladsen. Typisk er omvendt ordstilling, anden udtale af bestemte lyde, anden brug af bestemte ord, anden brug af pauser (længere) og endelig kan ansøger have svært ved at aflæse den danske sprogrytme og derfor enten afbryde meget eller være meget stille.   Vurdering Vent så længe som muligt med at foretage en endelig vurdering af ansøgeren. Bliv ved med at stille spørgsmål, som udfordrer de indtryk, du danner dig i løbet af samtalen. Vurdér om alle kandidater, der vælges imellem, fik samme mulighed for at fremstille sig selv optimalt? Hvis ikke, så indkald til en samtale mere. 12-01-2010

Efter ansættelsen Kursus i dansk arbejdspladskultur Formål: Undgå eller minimér misforståelser Do’s & dont’s på danske arbejdspladser Rammer for opgaveløsning Uskrevne regler – på arbejdspladsen og generelt 12-01-2010

Efter ansættelsen II Fælles kurser for de nyansatte: Hvad vil det sige at være ansat i en kommune? Hvad må jeg – tavshedspligt, aktindsigt, inhabilitet, etc.? Hvordan er lønnen skruet sammen (overenskomster + lokal løn)? Hvordan er det politiske system - både kommunalt og nationalt? 12-01-2010

Efter ansættelsen II Møde med Ritt Bjerregaard Alle de nyansatte blev inviteret til møde med overborgmesteren på en af de nyansattes arbejdsplads Ordet var frit til at stille spørgsmål 12-01-2010

Møde med Ritt 12-01-2010

Møde med Ritt II 12-01-2010

Møde med Ritt III 12-01-2010

Gode råd - rekruttering Prøv at få pressen med Annoncer bredt! Aviser Internetsider Foreninger Kulturhuse Lokalradio Sprogskoler Jobcentre 12-01-2010

Gode (lav)praktiske råd – ved ansættelsen Vær ikke for selektiv – de fleste er ikke vant til at skrive ’danske’ ansøgninger Forklar ansøgerne forløbet – mange kender ikke til proceduren Sørg for at alt det praktiske er på plads (pc, personalehåndbog, vejledninger til systemer, etc.) Lav en turnusrunde på arbejdspladsen 12-01-2010

Gode (lav)praktiske råd – ved ansættelsen II Kom eventuelle problemer og misforståelser i forkøbet evt. ved at mentor har gjort arbejdspladsen opmærksom på hvilke vilkår den nyansatte er ansat under Arbejdspladsens leder skal være indforstået og orienteret 12-01-2010

Gode råd efter ansættelsen Skab muligheder for fagligt og socialt netværk mellem de nyansatte Træk på de andre nyansatte i IO-stillinger Sørg for mundtlig og skriftlig information om lige præcis din arbejdsplads 12-01-2010

Eksempel på e-mail signatur Med venlig hilsen Lars König ----------------------------------------- KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Center for Ressourcestyring Personalekontoret Gyldenløvesgade 15, vær. 425 1502 København V Tel: 3366 4256 lakoni@buf.kk.dk Der kan være fejl i teksten, fordi jeg er ansat i en integrations- og oplæringsstilling. Hvis du vil vide mere om denne særlige ordning kan du finde informationer på http://www.kk.dk/jobtildig.aspx og under I/O-netværk 12-01-2010

Personlige refleksioner Mod Vær ikke bange for at begå fejl! Prøv det Tid Det tager mere tid end du regner med Succes Men det er det hele værd i sidste ende… 12-01-2010

Ansatte i 2008  12-01-2010