Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAlma Lorenzen Redigeret for ca. et år siden
1
PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast
2
Projektets formål Der skal bruges tid på: at hjælpe de ”rigtige elever” til de matchende virksomheder. Viden om virksomheden = hjælp til elever, som har tilsvarende værdier og stil praktikaftale
3
Projektets formål Elever og mestre i virksomheden skal ved hjælp af virksomhedskonsulenten/kontaktlæreren: Foretage en forventningsafklaring af hinanden. Drøftelse af: tøjkodeks, mødetider, pauser, ferie, daglige rutiner, deltagelse i kurser, tidsplan for den faglige udvikling.
4
Projektets formål Frafaldstruede elever skal besøges af kontaktlæreren i virksomheden. Denne indsats skal primært have fokus i de første 6 måneder i praktiktiden? Eller efter behov
5
Vigtige erfaringer fra de gennemførte aktiviteter 1. Succes at kontaktlæreren har taget kontakt til mestrene 2. Spørgsmål med direkte relevans for uddannelserne kan besvares med det samme.
6
Vigtige erfaringer fra de gennemførte aktiviteter 1. Mails med information om uddannelsen og muligheden for 70.000 kr. har givet positivt feedback 2. 10-15 nye klinikker har meldt positivt tilbage på kosmetikersiden 3. I forhold til frisørsalonerne har telefonopkald været positivt
7
Vigtige erfaringer fra de gennemførte aktiviteter 1. Forventningsafklaringsskemaerne refleksion over hvad der er vigtigt for dem 2. Skemaerne kan bruges som dialogredskab i forbindelse med ansættelsessamtaler.
8
Forventningsafklaringsskemaer ex på mesterskema Eleven kan overholde mødetider og kender konsekvensen af forsinkelser Eleven kender til politik for brug af mobil i arbejdstiden Eleven er selvstændig dvs. kan få noget fra hånden uden at blive ”holdt til ilden”
9
Forventningsafklaringsskema ex på elevskema Hvad kan virksomheden forvente at få, hvis de ansætter dig Hvordan ønsker du en konflikt/uoverensstemmelse skal løses? Hvad er din forventning til oplæringen i virksomheden – herunder tæt sidemandsoplæring, alenetid til selv at finde ud af, hvordan man skal gøre etc.?
10
Vigtige erfaringer fra de gennemførte aktiviteter Kontaktlæreren har brugt skemaerne til at tydeliggøre overfor eleverne, hvilke værdier og normer der er vigtige at efterkomme som elev i begge brancher
11
Anbefalinger Det er en fordel, at den som kontakter mestrene er ”inde” i uddannelsen og tillige har kendskab til eleverne. Samtalerne bliver lynhurtigt meget ”personlige” og synes relevante for mestrene.
12
Anbefalinger Der kan være nogle etiske dilemmaer, når man skal hjælpe virksomhederne med at blive matchet med den rigtige elev.
13
Anbefalinger 1. Favorisering af nogle elever end andre, dvs. at nogle elever får flere muligheder for at komme til samtale end andre. 2. Vær opmærksom på ikke at udlevere fortrolige oplysninger såsom fravær eller personlige forhold.
14
Anbefalinger Pointer over for virksomheden, at de skal være grundige i deres forventningsafklaring af deres kommende elev. I sidste ende er det kun dem, der har ansvaret for at udvælge den rigtige elev.
15
Anbefalinger Skolen må ikke havne i en situation, hvor vi kan blive gjort til genstand for kritik, hvis et læreforhold brister.
16
Fremtid Den direkte kontakt fra kontaktlæreren enten med e-mail, telefonopkald og besøg har haft en meget positiv effekt. Mestrene har følt sig serviceret og ”taget hånd om”.
17
Fremtid I starten på grundforløbet er der et fokus på at ”klæde” eleverne på til de krav, som branchen stiller. En mulighed i fremtiden er at invitere den ”rigtige” mester, som kan berette om den ”virkelige” verden
18
Fremtid Invitation af begge brancher til en informationsaften/workshops omkring bl.a. den faldende bonusordning Og debat om de udfordringer, der er med vores generation Y etc.
19
De gode historier Jonas-historien – frisørelev med læreplads Ditte-historien – kosmetikerelev som fik læreplads
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.