Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Velkommen til 3 ugers kursus
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
3. praktik: den pædagogiske profession
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Roskilde Tekniske Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Undervisningsplanlægning
Lærerprofessionen.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Sygeplejerskeuddannelsen
Uddannelsesparathed - hvad er det
Projekt læring i praktik
Dansen omkring handicapbegrebet
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
”Giv læreren en stemme”
Vejlederens kommunikation
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Velkommen.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Inklusion og Specialviden
SKABELON.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Refleksiv Praksis Læring
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt En workshop med fokus på diskussion af vidensformer Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Professionsuddannelsernes opgave Professionshøjskolerne uddanner både til efter – og videreuddannelse og til en specifik praksis Men hvad er praksis egentlig for noget, og hvad karakteriserer den vidensform som er knyttet til udøvelsen af praksis? Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Praktikerens viden Praksisviden er knyttet til tid og rum. Praktikeren ledes af sin ”praktiske sans”. Den professionelle er kendetegnet ved, at han/hun investerer sin indsats på en hensigtsmæssig måde på rette tid og sted. At lære at spille spillet, som det defineres i praksis. Den praktiske sans virker på et handlingsniveau, men ikke på et iagttagelsesniveau. Den praktiske sans medfører så at sige en ”blindhed” overfor egen praksis – behov for at bryde med egen praksis bliver derfor nødvendigt, for at kunne udvikle praksis.. Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Professionshøjskolernes vidensformer Hvordan skal professionshøjskolerne og deres uddannelser forholde sig til praksis. Man kan spørge, om den praktiske sans alene kan være retningsgivende for uddannelserne? Kan man uddanne pædagoger og sygeplejersker ved at se på, hvordan fx pædagoger og sygeplejesker arbejder og så formidle denne viden gennem uddannelse? Hvad vil det i grunden sige, at uddannelserne skal være forskningsbaserede og udviklingsbaserede? Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Praktikerens viden Den praktiske sans består af en blanding af orienteringssans, strategiske orienteringer og modsvar til de dilemmaer, som enhver praksis rummer sammen med en teoretisk og faglig viden. Det betyder, at man ikke kan betragte praksis ud fra den praktiske sans alene. For at kunne iagttage og undersøge praksis må der andre vidensformer til. Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Vidensformer At uddannelsen skal være forskningsbaseret og udviklingsbaseret er fastsat i bekendtgørelsen, og det betyder, at uddannelsen skal mere end at gøre den studerende i stand til at udføre arbejdet. Den skal også kvalificere den studerende til at undersøge og udvikle praksis på baggrund af den nyeste viden på forskellige områder. Uddannelse er således ikke kun et spørgsmål om, hvordan man gør tingene, men også spørgsmålet om at forstå, hvad der styrer en når man handler som professionel, og det at kunne vurdere konsekvenserne af ens egne handlinger. Denne betræbelse på at kunne se bagom praksis kaldes af nogle for en akademisering af uddannelsen. Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Vidensformer Som undervisere på professionshøjskoler skal vi i højere grad end tidligere sørge for, at de studerende udvikler akademiske/analytiske kompetencer og lignende krav stilles til praktikuddannelserne. Se f.eks hvad en pædagogstuderende forventes at kunne, når den 3.praktikperiode er slut: Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Et eksempel på mål med praktikken i pædagoguddannelsen   Målet for 3. praktikperiode er, at den studerende kan a) beherske den pædagogiske praksis og bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession, b) yde en målrettet indsats i forhold til en valgt målgruppes behov, c) redegøre for, hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget for pædagogisk virksomhed generelt, d) skabe viden gennem deltagelse i, analyse af og refleksion over praksis på baggrund af (videnskabs)teoretiske forudsætninger og metodiske færdigheder og e) redegøre for egen professionsidentitet og forholde sig til handlegrundlag og udvikling. Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Vidensformer Det interessante i den sammenhæng er, hvordan man tænker, at viden fra forskning skal kunne ”anvendes” i uddannelsen og professionsudøvelsen, og hvordan man i øvrigt tænker, at man skal undersøge praksis på en systematisk måde? Der er mildt sagt ikke enighed om dette hverken i uddannelsesfeltet, i praksisfeltet, i det politiske felt eller blandt de studerende selv. En pædagogstuderende siger f.eks sådan her: Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Viden for – set fra en studerendes perspektiv ”For mig er meget af undervisningen uinteressant, hvad skal jeg bruge begreber om kontektualisering og kategorisering til? Så giver det altså mere mening, at have værkstedsfag, hvor jeg lærer at lave drager, det kan jeg da bruge til noget i arbejdet eller undervisning om hvordan jeg udvikler børns sprog ved fx at lære om rim og remser” Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Viden om – set fra en studerendes perspektiv En anden studerende udtrykker det på en helt anden måde, når hun siger: ”Det er vildt vigtig at jeg får viden om, hvordan vi som pædagoger er med til at forstærke uligheden mellem børn fra en etnisk minoritetsbaggrund og børn med middelklassebaggrund, det giver mig noget at tænke over – shit, hvor er det svært, at der på trods af gode intentioner sker noget andet” Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Vidensformer De to studerende i eksemplerne udtrykker sig i virkeligheden, uden at vide det, om to forskellige vidensformer, som ud over den praktiske sans, også er i spil i uddannelsen og som tillægges forskellig betydning og værdi af forskellige aktører. Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Viden for og viden om Viden for praksis: teoretisk viden som er vejledende og handlingsanvisende for praksis, f.eks viden om, hvordan man laver drager eller arbejder med rim og remser med henblik på udvikling af børns sprog. Man kalder også denne form for teorier for normative teorier. Viden om praksis: teoretisk viden som er i stand til at beskrive, undersøge og bryde med praksis, og den selvforståelse som er indlejret her, og afdække nogle af praksisfeltets grundlæggende problemstillinger, som kan give nye perspektiver og forståelser. Denne form for viden er ikke handlingsanvisende. Megen forskningsbaseret viden er netop ikke handlingsanvisende, men snarere beskrivende og undersøgende. Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Vidensformer Ud over at man kan tale om forskellige vidensformer, der er i spil med forskellig tyngde, vægtning, og grader af modsætningsfyldthed i både uddannelsesinstitutionerne og i praksisfeltet, kan man også anlægge to forskellige perspektiver på forholdet mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt. Iflg Staf Callewaert er uddannelsesinstitutionen og praksisfeltet to forskellige verdener/to forskellige læringsrum, hvor man som studerende kan lære sig forskellige ting. Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Vidensformer Den viden, der er brug for i praksis er først og fremmest orienteret mod ”det, der virker”. Praktikeren ledes af sin praktiske sans. Praktikeren gør hensigtsmæssige investeringer af sin indsats på en meningsfuld måde på baggrund af den fortrolighed praktikeren har med praksis på det pågældende sted. Den studerende kan kun lære sig den praktiske sans ved at være i og gøre praktik. Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Vidensformer ”Skolebænken” skal iflg. Staf Callewaert bidrage til at give viden om praksis ved at den studerende bryder med fortroligheden i praksis, dvs. lærer sig ikke kun at følge praksis, men også at danne et udgangspunkt for at kunne forholde sig kritisk- distanceret til sin egen praksis. Ifølge bekendtgørelsen skal der arbejdes på at skabe sammenhæng mellem disse to forskellige læringsrum ,og de vidensformer, som er i spil i de forskellige rum. Det udfordrende spørgsmål synes vi er, hvordan vi som uddannelsesinstitutioner og praktikinstitutioner kan samarbejde om at skabe en sådan sammenhæng? Man kan også spørge om der altid kan skabes sammenhæng imellem de to læringsrum eller om man snarere skal respektere de to læringsrums særlige logik og erkende, at der ikke nødvendigvis er sammenhæng i alle henseender? Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse

Spørgsmål til diskussion Hvad tænker I om det, at uddannelsen skal ruste den studerende til ikke blot at følge praksis, men også danne et udgangspunkt for at analysere praksis kritisk-professionelt? Hvad tænker I om, at uddannelse til en profession bør basere sig på et andet vidensgrundlag, end det der hører professionens praksis til? Hvordan oplever I at de studerende ser sammenhængen mellem uddannelsen og praktikken og er det egentlig muligt både at deltage i praktikken (lære sig spillet) samtidig med at uddannelsen kræver at de studerende skal forholde sig undrende og undersøgende i praktikken, mens de er i gang med at lære sig spillet? Hvordan kan uddannelsesinstitution og praksisfelt i et samspil med hinanden hjælpe de studerende med at håndtere uddannelsens krav om at kunne bringe forskellige vidensformer i spil? Jane Nielsen, Jimmy Krab og Else Færch Gjerulff, undervisere på pædagoguddannelsen Slagelse