Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Refleksiv Praksis Læring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Refleksiv Praksis Læring"— Præsentationens transcript:

1 Refleksiv Praksis Læring
Temadag, Act2Learn, 11. august 2017 Annegrethe Nielsen, cand.mag, ph.d. lektor ved jordemoderuddannelsen og projektdeltager i projekt om RPL

2 Annegrethe Nielsen, Jordemoderuddannelsen, ann@ucn.dk
Projekt: Refleksiv praksislæring og dannelse (af professionsidentitet) Deltagere: Lene Stumph Nielsen, lektor jordemoderuddannelsen, idekvinde Annegrethe Nielsen, lektor jordemoderuddannelsen Kasper Moes Drevsholt, adjunkt og lingvist, Pædagoguddannelsen Per Munch, lektor og lærer, læreruddannelsen Annegrethe Nielsen, Jordemoderuddannelsen,

3 Annegrethe Nielsen, Jordemoderuddannelsen, ann@ucn.dk
Hvordan vi ser RPL? Når vi tænker over og handler i praksis afspejles vores forståelse af praksis. Hvordan udvikles vores forståelse - hvad skal til for at skabe læring? Refleksion som læringsredskab: Refleksion er ”En bevidst, omhyggelig og tidskrævende form for tænkning, som er karakteriseret ved en kritisk-konstruktiv spørgende og svarsøgende holdning.” (Wackerhausen, Steen (2008): Refleksion i praksis, RUML, min markering) Refleksionens anatomi (ifølge Wackerhausen 2008): Refleksion sker på noget, med noget, ud fra noget, indenfor noget ”Som læreproces kan refleksion karakteriseres som akkomodativ læring, der ikke finder sted i direkte sammenhæng med de udløsende impulser” og Eftertanken tager udgangspunkt i en ”kognitiv dissonans” i forbindelse med et samspil med praksis. (Illeris, Knud (2015): Læring, Samfundslitteratur) Annegrethe Nielsen, Jordemoderuddannelsen,

4 Annegrethe Nielsen, ann@ucn.dk
Problemer med at skabe dissonans (Kilde: Wackerhausen, Steen (2008): Refleksion i praksis, RUML) Det selvbekræftende erfaringsrum – man skaber selv forudsætningerne for erfaringen Det beskyttede erfaringsrum – feedback isoleret i tid eller sted Det selektive erfaringsrum – baseret på selektivt feedbackgrundlag Behov for at få en anden tilgang til inddragelse af praksiserfaringer Annegrethe Nielsen,

5 Niveau 4 Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1 PRAKSIS PRAKSIS
Kilde og inspiration: Næsby 2016, Refleksiv praksislæring og refleksiv metodologi, I CEPRA-striben, 20, UCN PRAKSIS Annegrethe Nielsen 2017

6 RPL og dannelse – subjektivitet
I refleksionen over egen praksis skal tidligere forståelse og selvforståelse problematiseres – narrativet om egen professionsidentitet udfoldes, udvikles og udfordres Nødvendigt i forhold til læring: motivation, relevans, overførbarhed Sårbart – kræver opmærksomhed fra underviser o.a. Annegrethe Nielsen, Jordemoderuddannelsen,

7 RPL og dannelse – kritisk refleksion, må man det?
En af os – vi har behov for at høre til og være en af flokken Immunsystemet – organisationer og grupper afviser afvigelser Produktiv disharmoni: praksisfællesskabet skal være et hus i venlig splidagtighed med sig selv (Wackerhausen 2008) Annegrethe Nielsen, Jordemoderuddannelsen,

8 Spørgsmål i anvendelsen af RPL i uddannelse
Hvordan skabe plads til det subjektivt væsentlige? Hvordan håndtere strukturelle problemstillinger og give den enkelte lærende tryghed til og mulighed for at reflektere kritisk-konstruktivt? Hvordan søge at sikre at refleksion bliver et redskab til at lære nyt – skabelse af kognitiv dissonans/destabilisering? Hvordan skabe mulighed for transfer – praktisk problemløsning og refleksionskompetence der kan overføres til den lærendes praksis? Annegrethe Nielsen, Jordemoderuddannelsen,


Download ppt "Refleksiv Praksis Læring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google