Velkommen til Oplæg om det nye patientklage system

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EPIGONERNE STHENELOS OG DIOMEDES.
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Journalisering- dokumentation af fysioterapi
Den Danske Kvalitetsmodel
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Klager og den vanskelige samtale
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Dialog og læring i klagesager
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Erstatning og tilbudsgivers dilemma når udbudsgrundlaget er fejlbehæftet eller uklart Peter Dann Jørgensen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Præsentation af Patientens bog
Rådgiverpuljen Mette Thybo. Hvem kan søge puljen? Det er en forudsætning for at opnå tilskud til køb af privat rådgivning, at:  virksomheden er registreret.
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDEPSYKOEDUKATION Session 5 – Sociale rettigheder og tilbud.
Date :31 1.
Lægekonsulenternes rolle i kommunerne
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Patientsikkerhed
Styringskrav for jobcentre
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Status på reform af patientklagesystemet Erfaringsudvekslingsmøde for DH-udpegede medlemmer af Patientklagenævnet og Patientskadeankenævnet torsdag den.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Misbrugende sundhedspersoner Addiktiv Sygepleje Landskursus 2012
Psykiatriloven Almindelige bestemmelser Regler for anvendelse af tvang
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Det nye Klagesystem Formål: –Større gennemsigtighed –Kortere sagsbehandlingstid –Højere kvalitet i sagsbehandlingen En administrativ enhedsstruktur: –De.
LÆGEORDINERET HEROIN Love og regler
Temadag Bloklæger, Region Sjælland 17. maj 2011
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
1 Hvordan er forsøgspersonen i et lægemiddelforsøg forsikret?
Sygeplejersker/bioanalytikeres juridiske ansvar 14. marts 2012 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Lægedage Tirsdag 11. november 2014 KL – 12.30
Oplæg ved: Ole Jacobsen
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
FORSIDEVARIANT 2 SYGEPLEJERSKERS JURIDISKE RETTIGHEDER VED SELVSTÆNDIGE OPGAVER FAGLIGT SELSKAB FOR GASTROENTEROLOGISKE SYGEPLEJERSKER KOLDING DEN 21.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Muligheder og rettigheder
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Plantekongres 2008 Praktiske erfaringer med og forventninger til miljøgodkendelsesordningen v. Søren Schmidt Thomsen.
Lægeforeningen - Når patienten klager… Per Fraulund - jurist og Mette Marklund – læge Begge medlemmer af Lægeansvarsudvalget.
Yngre Lægedag 2013 Lørdag 1. juni 2013 Juridiske forhold i lægens arbejde Ved Per Fraulund Sørensen, Lægeforeningens Juridiske Sekretariat.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Lægedage 2015 Patientklager og faldgruber i lægens daglige arbejde - og cases Ved Ole Nørskov, formand for Lægeforeningens Lægeansvarsudvalg, alment praktiserende.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Risikobaseret tilsyn / Borgercenter Voksne Februar 2017 Finn Jensen.
Tvang i somatikken Præsentation af os 27. September 2018.
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Præsentationens transcript:

Velkommen til Oplæg om det nye patientklage system Ved juridisk chef Karin Mette Thomsen og praktiserende læge Ole Nørskov

PATIENTKLAGENÆVNET findes ikke mere

Statistik Patientklagenævnet 2009 Nævnet oprettede i 2009 i alt 4.235 nye sager Sagsbehandlingstid i 2009: 13,8 måneder. Ingen kritik: 78,7 % Kritik: 18,7 % Kritik med indskærpelse: 2,5 % Anmodning om tiltalerejsning:0 %

Tidligere system ikke godt manglende overskuelighed og gennemskuelighed Lange sagsbehandlingstider (2010: 12,7 mdr.) Fokus på kritik - ikke læring ikke fokus på lokale muligheder for at løse klagerne

Patienternes ønske Den fejl eller oplevelse, de selv har været ude for, må ikke overgå til en anden Deres tab eller lidelse i forbindelse med en hændelse skal anerkendes Oplevelsen skal blive brugt til læring for at forbedre behandlingen i sundhedsvæsenet

Målene for et nyt klagesystem Styrke patienternes retsstilling Bedre klagemuligheder Lettere klageadgang Hurtigere afgørelse Klagesystemet skal understøtte, at der sker en læring i hele sundhedsvæsenet

Hvordan klager man i dag? Den 1. januar 2011 blev Patientombuddet oprettet som en ny myndighed under Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Patientombuddet fungerer som én samlet indgang for patienter, som ønsker at klage over den faglige behandling i det danske sundhedsvæsen. Patienten kan vælge om klagen skal behandles af Patientombuddet eller Disciplinærnævnet

Sagsområder Klager over afgørelser fra Patientforsikringen om erstatning for patientskader og lægemiddelskader. Klager over sundhedsfaglig virksomhed og patientrettigheder Sundhedsvæsenets rapporteringssystem for utilsigtede hændelser International Sygesikring vejleder om rettigheder til sygehjælp efter dansk lovgivning, EU-regler og andre internationale aftaler om sygesikring under midlertidige ophold eller bopæl i EØS-lande

Øget læring og redskaber Patientombuddet videreudvikle metoder og værktøjer til håndtering af klager, samt metoder til feedback og læring. udarbejde tværgående analyser og fælles erfaringsopsamling fastsætte sagsbehandlingsfrister, guidelines for god klagebehandling opstille servicemål for behandlingen af klagerne både på det lokale og på det nationale niveau.

Rådgivende Praksis udvalg Det Rådgivende Praksis Udvalg rådgiver Patientombuddet om læringen af sagerne. Det Rådgivende Praksis Udvalg sammensættes af repræsentanter for patientorg., faglige org., regioner og kommuner. Direktøren for Patientombuddet er formand for praksisudvalget.

Disciplinærnævnet Afløser Patientklagenævnet Behandler klager over konkrete sundhedspersoners faglige virksomhed Består af 1 formand, et antal næstformænd og medlemmer beskikket efter indstilling fra Danske Patienter, Danske Handicaporganisationer og Forbrugerrådet samt medlemmer med sundhedsfaglig uddannelse. Afgørelsessager består nævnet af 1 formand, 2 medlemmer samt 2 fagfolk

Sagsbehandling Sagen undersøges - Det er Patientombuddets og regionernes opgave at indhente de oplysninger, der kan belyse de enkelte punkter i klagen. Partshøring - Når Patientombuddet finder, at der er indhentet tilstrækkeligt materiale til at belyse den konkrete sag, vil du få tilsendt en kopi af det materiale, som Patientombuddet har indhentet, og du vil få lejlighed til at kommentere det. Sagkyndig vurdering En sagkyndig ser på sagen. Afgørelse

Afgørelsen Ingen kritik Kritik for manglende omhu og samvittighedsfuldhed – autorisationslovens § 17 Kritik med skærpelse Kritik for grov eller gentagen forsømmelighed – autorisationslovens § 75, oversendelse til anklagemyndighed Et eller to af nævnsmedlemmerne kan afgive dissens

”Gabestokken” Offentliggørelse med navn af Disciplinærnævnets afgørelser: § 75-påtaler om grovere og gentagen forsømmelse Påtaler med skærpelse 3 påtaler inden for 5 år Påtaler vedr. kosmetiske indgreb Sker automatisk Ingen partshøring

Tilbud om lokal dialog En patient der klager til Patientombudet eller Disciplinærnævnet skal tilbydes en dialog med vedkommende region. Dialogen skal afsluttes inden for 4 uger efter, at Patientombuddet har oversendt sagen Dialogen kan føre til, at klagen bortfalder. Hvis patienten ikke ønsker dialog, vil Patientombudet eller Disciplinærnævnet påbegynde behandlingen af klagesagen.

Hvordan afvikles den lokale dialog – retningslinier ?? Søg oplysninger i regionen Der er ingen formkrav i loven.

Foreløbige erfaringer 33 % siger ja til dialog 40 % af dialogerne ender med klagen stopper Dvs. 13,2% af alle sager slutter med dialogen

Sundhedsstyrelsens tilsyn Skærpet tilsyn: Hvis der er mistanke om at sundhedspersonens faglige virksomhed udgør en risiko for patientsikkerheden Varer sædvanligvis 1 år, men kan forlænges Påbud: Ved alvorlig eller gentagen kritisabel virksomhed Konkrete anvisninger, fx vedr. information, journalføring eller metode/behandling

Sundhedsstyrelsens tilsyn, fortsat Virksomhedsindskrænkning/delvis autorisationsfratagelse: Ved alvorlig eller gentagen kritisabel virksomhed Konkrete indskrænkninger, fx undlade at foretage visse indgreb Autorisationsfratagelse: Ved fare for patienterne eller hvis påbud bliver overtrådt Muligheden for at udøve faglig virksomhed fratages helt Domstolsanliggende

Det Psykiatriske Ankenævn De lokale psykiatriske patientklagenævns afgørelser kunne tidligere påklages til Patientklagenævnet. Pr. 1. jan. 2011 kan afgørelser påklages til Det Psykiatriske Ankenævn. Nævnet bliver oprettet, fordi afgørelser om tvang i psykiatrien har en anden karakter end klager over konkrete sundhedspersoner Der skal ikke tages stilling til, om der er grundlag for kritik, men om psykiatrilovens betingelser for anvendelse af tvang har været opfyldt.

Sammenfatning Patientombuddet – klageadgang – videns opsamling Rådgivende Praksis Udvalg - rådgiver Patientombuddet Disciplinærnævnet – konkrete klager over sundhedspersoner Det psykiatriske Ankenævn – tvang efter psykiatriloven Lokal dialog Sundhedsstyrelsen - tilsynssager

HJÆLP Søg rådgivning hos Juridisk Sekretariat i Lægeforeningen Lægeansvarsudvalget Kollegialt netværk – frivillige kolleger yder gratis rådgivning Kollegialt Netværk kan kontaktes via: Rådgiverne direkte De regionale lægeforeninger  Netværkslinjen, Tlf. 35 38 89 51 Ring til sekretæren ved netværkslinien på tlf. 3538 8951