Benny Wielandt, TEC Gladsaxe Niels Poulsen, VVSU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Sociale medier og læring
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Ørestad Skoles værdier
5 IT-didaktiske principper
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Roskilde Tekniske Skole
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Real Kompetence Vurdering
Grundlæggende IT, niveau G
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lærerprofessionen.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
Forældremøde X årgang.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Virksomheder – Leavitt’s model
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Deltagerstyret undervisning
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Uddannelsesparathed - hvad er det
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Vejlederens kommunikation
Inquiry Based Science Education - IBSE
Niveauer for læring i organisationen
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Læring, kommunikation og samarbejde
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Pilotprojektets baggrund
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
SKABELON.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Ansvarlig.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Rita Buhl 22. september 2018.
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Værktøj: Check dine relationer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Benny Wielandt, TEC Gladsaxe Niels Poulsen, VVSU VvsPuls Benny Wielandt, TEC Gladsaxe Niels Poulsen, VVSU

VvsPuls: http://asp.vvsu.dk/vvspuls Menu Beskrivelse Linkoteket Er et links-forum, med relevante vvs faglinks for elever, undervisere og andre interesserede. Biblioteket Er en samling af informationer om gode materialer til brug i undervisningen i vvs-uddannelsen og vvs-arbejdet Fototeket Er et billedbibliotek til brug i vvs-undervisningen og vvs-arbejdet. Fotosekvenser kan uploades og afvikles herfra. Back Stage Er et dialogforum for vvs-undervisere på tværs af skoler og ud fra interesseområder. Back Stage har et antal debatfora. Front Stage Er et dialogforum for vvs-elever på tværs af skoler og på tværs af skoleperioder. Front Stage har et antal debatfora. Andre services Nye ideer er i støbeskeen ( Skurvognen, Skunken, etc) 22. juni 2005

VvsPuls: Læring og IKT 1 Vi lærer ved at Og benytter IKT via Lytte til andre: Oplæg, interviews, debatter, taler og diskussioner Webcasts og online konferencer Søge råd: Fra lærere, kollegaer, ledere, konsulenter og venner Mentoring og diskussionsgrupper, Læse: Bøger, vejledninger, artikler og rapporter Relevante ressourcer, webdesignede ressourcer og virtuelle biblioteker Observere: Demonstrationer, forevisninger og optræden Screen-sharing, ”Whiteboard” Modtage kritik: Fra eksperter, chefer, kollegaer, jævnaldrende og én selv Coaching, gruppekritik-aktiviteter og diskussionsgrupper 22. juni 2005

VvsPuls: Læring og IKT 2 Vi lærer ved at Og benytter IKT via Efterligne adfærd: Hos mentorer, lærere, forældre og andre rollemodeller Rollespil, simulation og strategispil Undersøge: Afprøve ting, skille ting ad og samle dem igen Simulation, rollespil, tests, virtuelle Laboratorier og brainstorm Diskutere: Med eksperter og jævnaldrende Diskussionsgrupper, chats og mail-grupper Indøve: Prøve ting igen og igen, færdighedslæring Simulationer, tests og virtuelle laboratorier Udforske og forsøge Skattejagt, styret søgning, cases og udforskende styrede projekter 22. juni 2005

Misopfattelser om e-læring Idéen om at den lærende via e-læring får lettere ved at unddrage sig sine forpligtelser. Opfattelsen af at e-læring ikke er rigtig læring fordi den ikke rummer en lærers fysiske tilstedeværelse. Myten om at e-læring kun er for de unge. Mistanken om at de der tilbyder e-læring gør det for at spare penge. 22. juni 2005

Elektroniske praksisfællesskaber Elektroniske praksisfællesskaber har fire særlige udfordringer: Den tekniske udfordring er at sikre at IKT ikke blot skal gøre information tilgængelig for os men skal hjælpe deltagerne i fællesskabet til at tænke sammen. Den sociale udfordring er at udvikle fællesskaber der deler viden, men fortsat bevarer tilstrækkelig tankemangfoldighed til at opmuntre til nytænkning og ikke blot til kopiering. Den organisatoriske udfordring er at vores institutioner skal sikre et miljø som oprigtigt værdsætter denne vidensdeling. Den personlige udfordring er man skal være åben for andres ideer, være villig til at dele sin viden, og bevare sit begær for viden. 22. juni 2005

Livslang læring Aktuel udvikling indenfor livslang læring er, udover en øget brug af IKT, især præget af følgende : Individualisering, herunder læring i eget tempo. Ansvar for egen læring, vægt på pligt til og muligheder for at opsøge og behandle informationer. Læringen skal kunne foregå i forskellige miljøer på forskellige tidspunkter. Den fremmes af fysiske og organisatoriske rammer, der giver mulighed for at arbejde selvstændigt det ene øjeblik, samarbejde med andre det næste, hente sin inspiration et sted og sin vejledning et andet sted. 22. juni 2005

E-læringens parametre 1 Portræt af den gode e-læringselev: Selvmotiveret og selvdisciplineret. I stand til og villig til at samarbejde med andre lærende og med undervisere. I stand til at blive en kritisk tænkende person, og med evne til at reflektere. Accepterer at læring kan finde sted når som helst og hvor som helst. Den effektive elevstøtte: Teknisk understøtning og forberedende læring. Er centreret om den lærende med rådgivning, biblioteksstøtte, protokoller, registrering, opgavedepot,….. 22. juni 2005

E-læringens parametre 2 Den effektive online-underviser: Åben og ærlig. Fleksibel. Skaber ejerskab hos den lærende. Tilgængelig/tilstede. Det veldesignede kursusprogram: Matcher undervisningsplanen/uddannelsesplanen. Let tilgængeligt. Skaber sammenhæng. Imødekommer forskellige læringsstile og –kulturer. Er fokuseret på den lærende. 22. juni 2005

E-læringens parametre 3 I et e-læringsrum skal eleven kunne finde undervisningsplanen som var planen et landkort. Læreren skal forklare geografien. Hvor er opgaverne? Hvor er forbindelsesvejene? Hvad er tidsrammen? Muligheden for nærlæring er det største potentiale forbundet med IKT. Det er ikke kun færdighedsorienterede kvalifikationer der bliver målet for arbejdskraftens værdi. Det er også de personlige kompetencer – hvor personerne skal anvende deres færdigheder i nye ukendte praktiske sammenhænge. 22. juni 2005

E-læring skaber nye kompetencer IKT fjerner barrierer skabt af tid og sted. Vi kan nu modtage og levere viden hvor og når som helst. Nu skal vi beherske det at selektere og benytte denne information. I e-læring har den lærende selv ansvar for at navigere sig gennem aktiviteterne, og skal vælge hvilke elementer der skal gennemføre og i hvilken rækkefølge. Den lærende der føler kontrol over sin læring tager et større ansvar, og læringen er mere effektiv. Den lærende der benytter nettet til at diskutere, undersøge og problemløse udvikler sin kritiske tænkning, problemløsningsevne og kreativitet. E-læring præsenterer den lærende for en verden af faktiske data. Hermed bliver læringen aktuel og konkret. 22. juni 2005

VvsPuls: Den idéelle slutbruger 1 Kan benytte en bred vifte af IKT-medier og -ressourcer til dirigerede og individuelle læringsaktiviteter og i forbindelse med arbejdsliv og privatliv. Kan kommunikere ansvarligt og positivt via IKT (e-post, chat, konferencer) og kan benytte passende terminologi. Kan udarbejde passende opgaveløsninger via IKT med og uden støtte fra lærere og elevpartnere. Kan foretage begrundede valg blandt forskellige IKT-systemer, -ressourcer og –ydelser. Kan rutinemæssigt og effektivt benytte online informationskilder. 22. juni 2005

VvsPuls: Den idéelle slutbruger 2 Kan vurdere nøjagtighed, relevans, anvendelses-muligheder, fuldstændighed og partiskhed af elektroniske informationskilder. Kan diskutere fordele og ulemper i brugen af IKT i hverdagen. Har kendskab til aktuelle ændringer i informationsteknologier og den effekt som dette kan få i arbejdet og i samfundet som helhed. Kan identificere muligheder og begrænsninger i nuværende og opstående IKT-teknologier, og kan vurdere disses potentialer til at løse personlige behov, arbejdsstedets behov og eget behov for livslang læring. 22. juni 2005

Læringsteorier bag VvsPuls Konstruktivisme og konstruktionisme (Piaget/Papert) Social praksisteori (Lave & Wenger) Situeret læring (Lave & Wenger) Læring gennem deltagelse i og på tværs af praksisfællesskaber (Wenger) 22. juni 2005

Konstruktivisme og konstruktionisme Seymour Papert definerer konstruktionisme således: ”Vi forstår ”konstruktionisme” som indeholdende men også bredere end begrebet ”konstruktivisme”. ”Konstruktivisme” er teorien om at viden bygges af den lærende og ikke leveret af læreren. ”Konstruktionisme” er den bredere idé om at dette sker med større held , når den lærende engageres i konstruktion af noget eksternt eller i det mindste deleligt, et softwareprogram, et sandslot, en maskine, en bog. Dette giver en cyklus hvor vi først internaliserer noget som er udenfor, hvorpå vi eksternaliserer noget der er indenfor” (Seymour Papert 1990). Constructionist Learning, p. 3) 22. juni 2005

Social praksisteori Laves og Wengers hovedpunkter i situeret læring og social praksis: Læring bør ses som et fænomen, der foregår igennem deltagelse i enhver praksis. Og læring kan derfor betegnes som situeret fordi/når den bliver knyttet til denne deltagelse i praksis. Viden er ikke kun abstrakt, men er konkret knyttet til menneskelige handlinger i praksis. Viden – det ”man ved” – ses som handlemuligheder og ikke kun ”besiddelse af viden”. Individer udvikler/udvider deres handlemuligheder gennem deltagelse i social praksis. 22. juni 2005

Jean Lave & Etienne Wenger: Situeret Læring (1991) Transfer - den erhvervede viden er anvendelig i anden kontekst i ”den virkelige verden”. Læring opstår gennem situeret/forankret deltagelse i praksis. Læring er kontekstuel og ikke en særskilt aktivitet. Læring er en aktiv og personlig proces. Læring giver adgang – giver mulighed for deltagelse. Situeret læring giver kvalitet i forståelse, via kvantitet i valg af/blandt aktiviteter. Læring er transformation af fakta, at undersøge og opdage sammenhænge. Læring veksler mellem instruktion og konstruktion. 22. juni 2005

Etienne Wenger (1998): Praksisfællesskaber (Communities of Practice) Centrale dimensioner for praksisfællesskabet: Man deltager i og på tværs af praksisfællesskaber : i et fælles projekt og formål, i et gensidig engagement og forpligtelse, i en fælles referenceramme og repertoire. Forudsætninger: Noget fælles at deltage i og om Noget er tingsliggjort, fremstillet ud fra eksisterende praksis: Ritualer, traditioner, historie, metoder, bygninger og mennesker. 22. juni 2005