Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard, www.luama.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Medarbejderudviklingssamtalen
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
STRESS i SKOLEN - Inspiration til hvordan alle skolens parter kan bidrage til at forebygge stress i hverdagen. Nyborg Strand den 23. april 2007 Luama.
Arbejdsbelastning, stress og depression Odense den 5. februar 2008
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
STRESS i SKOLEN - Fokus på balance mellem krav og ressourcer
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Arbejdspladsudvikling
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Vold - et fælles anliggende
Det autentiske menneske
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
- et udviklings- og dialogværktøj
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
DUS Psykprojekt 2007 STRESS i SKOLEN
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Den lærende organisation
Konsultative praksisformer i PPR
Håndtering af Sygefravær
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Sådan bruger du præsentationen
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mere MOST - mindre fravær
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard, www.luama.dk

APV Identifikation og kortlægning Beskrivelse og vurdering Inddragelse af sygefravær Prioritering og opstilling af handlingsplaner Retningslinier for opfølgning på handlingsplan

APV traditionel/lineær Hvor ofte er ledelsen villig til at lytte til dine problemer med arbejdet? Hvor ofte får du hjælp og støtte fra ledelsen? Får du al den information, du behøver for at klare dit arbejde godt? Er ledelsen god til at planlægge arbejdet? Er der klare mål for dit eget arbejde? Hvor tit har du følt dig udkørt? Hvor tit har du været følelsesmæssigt udmattet? Hvor tit har du været stresset?

APV Løsningsfokuseret Hvor godt synes du det psykiske arbejdsmiljø er på en skala fra 1-10? Er det blevet bedre, siden vi gennemførte APV sidst? I bekræftende fald, hvilke tiltag har været betydende for, at vi har fået det bedre? Hvad synes du er godt i vores arbejdsmiljø? Hvad synes du vi kan blive bedre til? Har du ideer til, hvad ledelsen/afdelingen/du selv kan gøre for at vi bliver bedre til det, vi ikke er gode nok til? Hvilke af de beskrevne vanskeligheder er særligt vigtige at få gjort noget ved? Hvis nu miraklet skete………

Løsningsfokuseret tilgang Hvad vi tror, har betydning for, hvad vi leder efter og taler om Der findes både problemer og ikke-problemer Du behøver ikke forstå problemet for at løse det – find hellere nøglen til løsningen Adfærd, der vises opmærksomhed, bliver gentaget Frit efter Gro Johnsrud Langslet ”LØFT – løsningsfokuseret tilgang til organisationsudvikling, ledelsesudvikling og konfliktløsning”

Løsningsfokuseret tilgang 5. Sprog skaber virkeligheder 6. Små forandringer skaber større forandringer 7. Forandringer er uundgåelige, stabilitet en illusion 8. Den, der selv er berørt af sagen, ved bedst! Frit efter Gro Johnsrud Langslet ”LØFT – løsningsfokuseret tilgang til organisationsudvikling, ledelsesudvikling og konfliktløsning”

Forskellige tilgange der alle er mere løsnings- end årsags orienterede Den systemiske tilgang Løsningsfokuseret tilgang Appreciative Inquiry, AI, anerkendende tilgang Positiv psykologi Narrativ tilgang

Forskellige tilgange Hvad er årsagen? Hvem har ansvaret? Hvad skal der gøres for at løse problemet? Hvem gør hvad? Hvor stort et problem er dette? Er der tidspunkter hvor problemet er mindre eller slet ikke er der? Hvad kendetegner de tidspunkter hvor, problemet har været håndteret med succes? Hvordan viser vanskeligheden sig? I hvilke situationer, optræder den mest/mindst? Hvem er mest/mindst påvirket? Hvilke ideer er der til hvordan dette kan håndteres? Hvad er det vi er gode til? Hvad vil det være, hvis det er sådan som vi ønsker? Ideer til hvordan vi kommer til at gøre mere af det der giver energi og overskud

Tuckmans Teamudviklingsmodel Forming – Når teamet mødes Storming – afklaring af konflikter Norming – konsensus opstår Performing – Det højtydende team

Den professionelles 3 handlingsdomæner H. Maturana) DET PERSONLIGE DOMÆNE – univers Æstetik Den enkeltes: Værdier Følelser og holdninger Rigtigt/forkert Moral/etik PRODUKTIONENS DOMÆNE – univers Rammer REFLEKSIONENS DOMÆNE – multivers samarbejde/forklaringer Lovgivning Retningslinier Mål og strategier Regler Rammer for arbejdet Ansvar/kompetence Ledelse og beslutninger Nysgerrighed Spørgsmål og undren Uenighed velkommen Ingen kritik Lytte og forstå Nye perspektiver Ligeværdighed

Spørgsmål der lægger op til refleksion Mirakelspørgsmål Miraklet er sket – I er helt fri for stress, hvordan vil det kunne ses på arbejdspladsen – hvad vil være anderledes? Undtagelsesspørgsmål Er der tidspunkter hvor det – trods den stressede hverdag bare fungerer? Skalaspørgsmål På en skala fra 1-10 , hvor stressede er I så her på arbejdspladsen – lige nu? Mestringsspørgsmål Hvad er det I kan eller hvad er det der gør, at I trods den stressede hverdag alligevel får det til at fungere?

Supervision eller kollegial feedback Supervision betyder over – blik og det er netop formålet – at blive i stand til at få overblik – det giver ny inspiration og mulighed for at vælge sine handlinger. Supervision er en struktureret arbejdsmetode, hvor en supervisor styrer processen, og hvor der er fortrolighed omkring det, der drøftes. Kollegial feedback er en modificeret udgave af supervision. Det forudsætter stadig at man har lært ”teknikken” og at der er tydelige spilleregler.

Ideer til indhold i en stress/trivselspolitik Institutions/afdelings niveau: Det forstår vi ved stress? Det forventer vi af hinanden i forhold til at reagere på symptomer på stress? Der er tidspunkter, hvor vi skal være særligt opmærksomme på at forebygge stress. Det er f.eks. ved opgavefordeling, organisering af arbejdet, modtagelse af nye kollegaer, sygemeldte kollegaer og kollegaer der vender tilbage fra sygefravær, kritiske klienter, risiko for trusler og vold.. Uddannelse for ledere, TR og SIR i forhold til stress.

Ideer til indhold i en stress/trivselspolitik Institutions/afdelings niveau, fortsat: Temadage/kurser om forhold der kan forebygge eller reducere stress F.eks. tydelig kommunikation, klare forventninger til hinanden og til arbejdet, afklaring af holdninger og værdier, stress reducerende adfærd osv. Supervision og kollegial feedback som stressforebyggende tiltag til medarbejderne og til ledelsen Tilbud til stressbelastede medarbejdere f.eks. Terapi, supervision, rehabilitering.

Gode hjemmesider www.arbejdsmiljoviden.dk www.arbejdsmiljoweb.dk www.etsundtarbejdsliv.dk www.personaleweb.dk www.at.dk www.ami.dk www.luama.dk

”…giv mig styrke til at acceptere de ting, som jeg ikke kan ændre, mod til at ændre de ting jeg kan og visdom til at se forskel” Frans af Assisi