Chip teoretisk Chip praktisk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Læringsstile og lektier
Skoleparathed.
Der koncentreres i denne serie (nr. 2 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Forædremøde den
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
Vi gennemførte en række interview ifm
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Innovation og iværksætteri
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Ledelse og menneskesyn
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Denne serie (nr. 1 af 3) indeholder lange stræk af forskellige typer: -Langstræk -Vejvalgsstræk -Grovorienteringsstræk -Transportstræk Jeg har ikke taget.
5F Forberedelse Forskning ForestillingFormning Fornyelse.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Teori, metodologi og metode
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Skoleparathed Sunds skole.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Lærings- og praksisfortælling
Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Præsentation af forårs-sfo
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Øvelse 1: First Impressions
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Maniitsoq QEQQATA KOMMUNE: Sisimiut & Maniitsoq Midt-Grønland Januar 2014.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
…………Skal blive så dygtige som de kan
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
SUF - gevinstrealisering
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Procedure til alle kritiske situationer
Stresshåndteringsgruppe
Slagterbutikken - teori
Anvendt Statistik Lektion 4
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

Chip teoretisk Chip praktisk CHIP V. RK Chip teoretisk Chip praktisk

Hvad er CHIP test - teori CHIP test kan pege på et kognitivt udviklingstrin … Et pædagogisk redskab CHIP - en hjælp til underviseren passende arbejdsopgaver læringsrum fejl ”findes” ikke …

FOKUS Vurderingsredskab Hvordan tænker og løser barnet opgaver på et givent tidspunkt Ingen intelligensprøve!! Lærerens værktøj til planlægning Bruges oftest ved skolestart, undervisningsdifferentiering og ved mistanke om udviklingsforstyrrelser. ”Dummy” svar tæller med!

De 4 forskellige kognitionsniveauer Udgangspunktet er den almene teori om kognitiv udvikling. TÆNKESTRATEGIER … Situationsbestemt kognition 2 – 4 år Global kognition 5 – 6 år (skolestart) Analytisk/syntetisk kognition 7 – 9 år Helhedstænkning 10 – 11 år

Situationsbestemt kognition 2 – 4 år Barnet ordnet sine erfaringer efter situation og emotion (morens ansigt, stemme, duft og brystet med mælk sammen til en helhed med følelser af tryghed og velvære). Tænkning i samlinger, komplekser (synkretisk tænkning) Piaget, Vygotsky – helheder. S- opgaver

Global kognition 5 – 6 år (skolestart) På det globale trin går barnet mest efter enshed og lighed mellem tingene Dette trin kræver oftest, at eleven/barnet arbejder med og ser på noget konkret foreliggende. Dvs. eleven/barnet kan endnu ikke klare sig med indre forestillinger, tingene skal være foran det. G - opgaver Global- tænkning

Analytisk/syntetisk kognition (AS) 7 – 9 år tænkning Global- tænkning Situations- Analytisk/syntetisk Ser efter små forskellig eller ligheder. Der ledes efter systemer ”den røde tråd”

Analytisk/syntetisk- Helhedstænkning 10 – 11 år helhedstænkning Helhedstænkning Eleven/barnet i stand til at finde principper og regler, når det er nødvendigt for opgaveløsningen. Det kan forestille sig tingene inde i hovedet som noget abstrakt. Analytisk/syntetisk- tænkning Global- tænkning

Spørgsmål/kommentarer

Kritik !! Klinisk syn/skematisk syn/teknisk syn – barnet som objekt! Kvantitativ undersøgelse kontra kvalitativ undersøgelse Vi tæller svar – funktionsniveau!! Detaljer kontra det ”hele barn”. Vi ser på en lille del af barnet !! Usikkerhedsfaktorer … søvn, sult, tryghed, nervøsitet, ukendte voksne, temperatur, miljø osv..

Småbørns CHIP

Småbørns CHIP Læs instruktionen godt igennem inden testen. Følg instruktionen. Undgå ”interference” eller gode råd.

Småbørns CHIP S opgaver Situationsbestemt tænkning

Småbørns CHIP

Småbørns CHIP

Småbørns CHIP

Småbørns CHIP S opgave S – svar (0 -7) K – svar (8 – 12)

Småbørns CHIP S opgave

Småbørns CHIP G opgaver Global tænkning G (0 – 6) NEJ G (7 – 12) JA

Småbørns CHIP G opgaver

Situations- tænkning med kategori tænkning Global- tænkning Global- tænkning Situations- tænkning med kategori tænkning Småbørns CHIP S og G opgaver

Global tænkning Situations- tænkning NEJ JA Situationsbunden S -type GS - type Kategorial K – type (forudsætter kategoritænkning) (god eller mindre god kompetence i kategoritænkning) G - type CHIPS TRIN G 1 G2 eller højere

CHIP For skolebørn

CHIP for skolebørn I disse opgaver ser du et mønster med et hul i. Under mønsteret ser du 6 lapper, som passer til hullet. Du skal finde den lap, som du synes passer bedst i mønsteret. Sæt en streg over den lap, som du synes passer bedst. Her er først 2 opgaver, du kan øve dig på. Men vent med at bladre videre, til du får besked.

CHIP for skolebørn

CHIP for skolebørn

Analytisk/syntetisk- CHIP helhedstænkning Analytisk/syntetisk- tænkning Global- tænkning

Spørgsmål/ kommentarer.