Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Maniitsoq QEQQATA KOMMUNE: Sisimiut & Maniitsoq Midt-Grønland Januar 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Maniitsoq QEQQATA KOMMUNE: Sisimiut & Maniitsoq Midt-Grønland Januar 2014."— Præsentationens transcript:

1 Maniitsoq QEQQATA KOMMUNE: Sisimiut & Maniitsoq Midt-Grønland Januar 2014

2 Sara Heilmann Rosing UDDANNELSE Pædagog, 1987 AD, pæd.psyk., 2010 STILLING Daginstitutionsleder 12 år til og med ultimo december 2013 Pædagogisk koordinator

3 SkoleforberedelseSkoleforberedelse Børnehave KUUNNGUAQ Maniitsoq

4 FORBEREDELSE til SKOLE året før Sommer: Alt bliver taget væk fra vægge Indretning: Ordnes ift børnegruppen

5 Børn Maniitsoq område -264 børn Fordelt på 6 daginstitutioner

6 Voksne forbereder Beskæftigelsesplan i forhold til Gruppeopdeling af børn

7 Børne grupper Yngste Mellem Ældste Afhængig af beskæftigelse evt.: Efter hvad de kan – kan også ses på TRAS, RABU & SPU

8 NÆRMESTE UDVIKLINGSZONE Findes evt. ved hjælp af TRAS2006 SPU 2007 RABU2011

9 TRAS Tidlig Registrering Af Sprog Bruges til at måle, af barnets sproglig formåen. Så pædagoger bedre kunne støtte barnet´s sproglig videre udv.

10 RABU takutillugu Registrering Af Barnets Udvikling: Lavet af PPR Nord Ilulissat 2009 Anne Margrethe Jessen, Ld.psyk. Dorit T. Jacobsen, Tale-pædagog

11 RABU Indeholder (farveopdelt) Grov motorik Finmotorik Kognition Leg Social & følelsesmæssig udvikling

12 RABU Alders opdeling 2-3 3-4 4-5 5-6 Registrering hvert halve år iflg. > barnets fødselsmåned.

13 RABU Registrerings metode: Barnet kan: Alt tegnes sort Barnet kan lidt: Streger Barnet ikke kan: Ingen

14 RABU Registreringerne indtastes på Exel

15 Barnet kan = K Barnet kan næsten=N Barnet kan ikke=I StartSlut Barn 1 3-4 år Grovmotorik 1 2 3 4 5 6 7 Finmotorik 1 2 3 4 5 6 7 Kognition 1 2 3 4 5 6 7 Leg 1 2 3 4 5 6 7 Social og følelsemæssig udvikling 1 2 3 4 5 6 7

16 RABU eksempel af et barn 1. og halvt år efter 2. registreringer

17 Alle omr å der i RABU Start (3-4 å r)Slut (3-4 å r) Barn 8 97%100% Barn 9 93%99% Barn 10 44%77% Barn 11 81%91% Barn 12 81%97% Barn 13 86%87% Barn 14 93% Barn 15 94%100% Barn 16 90%99% Alle b ø rn 84%94% Alle omr å der i RABU Start (3-4 å r)Slut (3-4 å r) Grovmotorik80%98% Finmotorik85%95% Kognition87%95% Leg91%100% Social og f ø lelsem æ ssig udvikling79% Total84%94%

18 SPU takutillugu Skole Paratheds Undersøgelse Engelsk: BIC (Buy Infant Check) NFER NELSON Lavet af Lea Pearson & John Quinn

19 SPU resultater på grafik for et barn

20 Alle børn pr. formåen

21 SPU * RABU Hvert barn *Planlægning for enkelte børn *Planlægge beskæftigelse for stuen 2-3 måneder frem

22 RABU : 4 – 5 år Brug af kroppen, hjerne og kropsamarbejde (øjen/hånd koordination) skal trænes eks: at kunne gribe bold. Krops begreber Tegne efter figurer/symboler Trænes i at male kanter, eks. også med pensel Tælle tal noget mere og fopgradere Hukommelsestræning, eks. Billedbog, genfortælling af set/hørt Sanglege Memorycards Fortælle om oplevelser dagen før SPU : Skelne mellem figurer Tegne efter figurer T 7 : 2. Sprog og begyndende skrive læse udvikling 3. Skabe sammenhæng 4. Kompleks tænkning v. hjælp af spørgsmål 5. Læringsdialog 6. Modellering Visualisering og Demonstrering

23 Pædagogisk værktøj 5 standardprincipper udviklet iflg. Lev S. Vygotsky teorier inspiration fra Children's Center - University of Hawaii Videreudviklet og tilføjet Children's Center - University of Hawaii med 2 på skolen i Grønland Bruges ved Beskæftigelser med børnene

24 7 Principper i Effektiv Pædagogik Læringsdialog (5) Fælles produktiv aktivitet (1) Sprog & begyndende skrive og læse udvikling (2) Skabe sammenhæng (3) Kompleks tænkning via spørgsmål (4) Modellering, visualisering og demonstrering (6) Børnestyret aktivitet (7) X ny

25 Evaluering af udførelse af planerne Efter 2-3 måneder: Hvad var godt? Hvad var godt? Hvad kunne gøres bedre? Hvad kunne gøres bedre?

26 Efter brug af RABU SPU Fundet mistanke om 2 af børnene kunne være ordblinde

27 EVALUERING VISER Mere krav til & tættere samarbejde med vuggestuen

28 Test og Registrering bruges som REDSKAB *RESULTATERNE SOM REDSKAB TIL PÆDAGOGISK UDVIKLINGSARBEJDE bruges som vejledere/pejlemærke for personalet´s planlægning og handleplaner bruges som vejledere/pejlemærke for personalet´s planlægning og handleplaner Derfor lykkedes: At børnene føler og får succes.

29 SAMARBEJDE MED SKOLE Er god og har fælles årsplan på skema Fælles holder forældremøder *Arbejdsgruppe repræsenteret fra hver børnehave planlægger fælles arrangementer, beskæftigelser og ture. børnehave planlægger fælles arrangementer, beskæftigelser og ture.

30 SKOLEBESØG

31 Børnesyn *Fra besked ovenfra til mere selvstændiggørelse *Fra fejlfinding til udvikling *Fra adlyd til tænkning


Download ppt "Maniitsoq QEQQATA KOMMUNE: Sisimiut & Maniitsoq Midt-Grønland Januar 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google