Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristina Beck Redigeret for ca. et år siden
1
Maniitsoq QEQQATA KOMMUNE: Sisimiut & Maniitsoq Midt-Grønland Januar 2014
2
Sara Heilmann Rosing UDDANNELSE Pædagog, 1987 AD, pæd.psyk., 2010 STILLING Daginstitutionsleder 12 år til og med ultimo december 2013 Pædagogisk koordinator
3
SkoleforberedelseSkoleforberedelse Børnehave KUUNNGUAQ Maniitsoq
4
FORBEREDELSE til SKOLE året før Sommer: Alt bliver taget væk fra vægge Indretning: Ordnes ift børnegruppen
5
Børn Maniitsoq område -264 børn Fordelt på 6 daginstitutioner
6
Voksne forbereder Beskæftigelsesplan i forhold til Gruppeopdeling af børn
7
Børne grupper Yngste Mellem Ældste Afhængig af beskæftigelse evt.: Efter hvad de kan – kan også ses på TRAS, RABU & SPU
8
NÆRMESTE UDVIKLINGSZONE Findes evt. ved hjælp af TRAS2006 SPU 2007 RABU2011
9
TRAS Tidlig Registrering Af Sprog Bruges til at måle, af barnets sproglig formåen. Så pædagoger bedre kunne støtte barnet´s sproglig videre udv.
10
RABU takutillugu Registrering Af Barnets Udvikling: Lavet af PPR Nord Ilulissat 2009 Anne Margrethe Jessen, Ld.psyk. Dorit T. Jacobsen, Tale-pædagog
11
RABU Indeholder (farveopdelt) Grov motorik Finmotorik Kognition Leg Social & følelsesmæssig udvikling
12
RABU Alders opdeling 2-3 3-4 4-5 5-6 Registrering hvert halve år iflg. > barnets fødselsmåned.
13
RABU Registrerings metode: Barnet kan: Alt tegnes sort Barnet kan lidt: Streger Barnet ikke kan: Ingen
14
RABU Registreringerne indtastes på Exel
15
Barnet kan = K Barnet kan næsten=N Barnet kan ikke=I StartSlut Barn 1 3-4 år Grovmotorik 1 2 3 4 5 6 7 Finmotorik 1 2 3 4 5 6 7 Kognition 1 2 3 4 5 6 7 Leg 1 2 3 4 5 6 7 Social og følelsemæssig udvikling 1 2 3 4 5 6 7
16
RABU eksempel af et barn 1. og halvt år efter 2. registreringer
17
Alle omr å der i RABU Start (3-4 å r)Slut (3-4 å r) Barn 8 97%100% Barn 9 93%99% Barn 10 44%77% Barn 11 81%91% Barn 12 81%97% Barn 13 86%87% Barn 14 93% Barn 15 94%100% Barn 16 90%99% Alle b ø rn 84%94% Alle omr å der i RABU Start (3-4 å r)Slut (3-4 å r) Grovmotorik80%98% Finmotorik85%95% Kognition87%95% Leg91%100% Social og f ø lelsem æ ssig udvikling79% Total84%94%
18
SPU takutillugu Skole Paratheds Undersøgelse Engelsk: BIC (Buy Infant Check) NFER NELSON Lavet af Lea Pearson & John Quinn
19
SPU resultater på grafik for et barn
20
Alle børn pr. formåen
21
SPU * RABU Hvert barn *Planlægning for enkelte børn *Planlægge beskæftigelse for stuen 2-3 måneder frem
22
RABU : 4 – 5 år Brug af kroppen, hjerne og kropsamarbejde (øjen/hånd koordination) skal trænes eks: at kunne gribe bold. Krops begreber Tegne efter figurer/symboler Trænes i at male kanter, eks. også med pensel Tælle tal noget mere og fopgradere Hukommelsestræning, eks. Billedbog, genfortælling af set/hørt Sanglege Memorycards Fortælle om oplevelser dagen før SPU : Skelne mellem figurer Tegne efter figurer T 7 : 2. Sprog og begyndende skrive læse udvikling 3. Skabe sammenhæng 4. Kompleks tænkning v. hjælp af spørgsmål 5. Læringsdialog 6. Modellering Visualisering og Demonstrering
23
Pædagogisk værktøj 5 standardprincipper udviklet iflg. Lev S. Vygotsky teorier inspiration fra Children's Center - University of Hawaii Videreudviklet og tilføjet Children's Center - University of Hawaii med 2 på skolen i Grønland Bruges ved Beskæftigelser med børnene
24
7 Principper i Effektiv Pædagogik Læringsdialog (5) Fælles produktiv aktivitet (1) Sprog & begyndende skrive og læse udvikling (2) Skabe sammenhæng (3) Kompleks tænkning via spørgsmål (4) Modellering, visualisering og demonstrering (6) Børnestyret aktivitet (7) X ny
25
Evaluering af udførelse af planerne Efter 2-3 måneder: Hvad var godt? Hvad var godt? Hvad kunne gøres bedre? Hvad kunne gøres bedre?
26
Efter brug af RABU SPU Fundet mistanke om 2 af børnene kunne være ordblinde
27
EVALUERING VISER Mere krav til & tættere samarbejde med vuggestuen
28
Test og Registrering bruges som REDSKAB *RESULTATERNE SOM REDSKAB TIL PÆDAGOGISK UDVIKLINGSARBEJDE bruges som vejledere/pejlemærke for personalet´s planlægning og handleplaner bruges som vejledere/pejlemærke for personalet´s planlægning og handleplaner Derfor lykkedes: At børnene føler og får succes.
29
SAMARBEJDE MED SKOLE Er god og har fælles årsplan på skema Fælles holder forældremøder *Arbejdsgruppe repræsenteret fra hver børnehave planlægger fælles arrangementer, beskæftigelser og ture. børnehave planlægger fælles arrangementer, beskæftigelser og ture.
30
SKOLEBESØG
31
Børnesyn *Fra besked ovenfra til mere selvstændiggørelse *Fra fejlfinding til udvikling *Fra adlyd til tænkning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.